Hamilton tog chansen
avDet skiljer 33 poäng mellan Lewis Hamilton och Nico Rosberg.
Därmed räcker det inte för britten att vara etta i de fyra återstående loppen – om hans teamkollega är tvåa.
I USA:s GP gav han i alla fall sig själv de bästa förutsättningarna. Han tog pole position före VM-ledaren Nico Rosberg – men nu gäller det att han sätter starten.
Just det momentet har varit Hamiltons problem efter sommaren, han har bränt starterna samtidigt som Rosberg har satt dem, tagit ledningen i den första kurvan och sedan kunnat kontrollera loppet. Det behöver Hamilton vända på, men det räcker inte att han slår Rosberg, för att han ska vinna sin fjärde VM-titel krävs det att någon annan förare klämmer sig in mellan honom och Rosberg. Det betyder med andra ord att Red Bull gör ett riktigt bra jobb, eller att Rosberg gör ett misstag.
Det som känns spännande inför USA:s GP är dels att de varma temperaturerna ökar däckslitaget vilket också gör att förarna kommer att få kämpa med att hålla liv i framdäcken och dels att Hamilton, Rosberg och även kvalets fyra Max Verstappen startar på soft medan Daniel Ricciardo som har startposition tre däremot startar på supersoft. De olika däckstrategierna kan ge oss ett extremt intressant lopp – och en väldigt spännande avslutning på VM-serien. Kan Ricciardo klämma sig in mellan Hamilton och Rosberg så är kampen om VM plötsligt vidöppen igen.
Toto Wolff, stallchef hos Mercedes, har under hela säsongen sagt att han tror att VM avgörs först i det sista loppet. Han om någon bör veta.
•••
Lewis Hamilton har aldrig tidigare haft pole position i Austin – men han har vunnit loppet tre gånger.
Samtliga gångerna från startposition två.
Det lär Nico Rosberg ta fasta på inför loppet.
Han har nämligen haft pole position de två senaste åren – men han har aldrig vunnit USA:s GP.
– Vid flera tillfällen i år har vi sett att det inte är kvalet som avgör racet och jag tror att jag har en bra chans att vinna i morgon, säger Rosberg.
– Jag ska försöka att köra om Lewis på väg in mot den första kurvan, men även om jag inte lyckas där är detta en bana med många omkörningsmöjligheter.
Vill du läsa mer om kvalet och kolla in resultatlistan gör du det i den vanliga artikeln. Här.
•••
Marcus Ericsson imponerade i sitt sista försök under Q1 och tog sig vidare med den 14:e bästa tiden i den första kvalomgången. Det var riktigt imponerande med tanke på hur det sett ut under träningarna till USA:s GP.
I den andra kvalomgången hade han inga nya däck som slutade på plats 16, vilket också blir hans startposition.
– Jag trodde inte att det var möjligt med en plats i Q2. De var en stor positiv överraskning, startposition 16 är mer än vad jag hade hoppats på, säger Ericsson till Viasat Motor.
– Nu får vi se hur däckslitaget är i morgon. Det har varit rätt varmt och jag tror att det kan bli lite svårt att hålla liv i framdäcken. Det kommer att vara nyckeln i morgon och sedan får vi se om det blir två eller tre depåstopp. Det kan bli ett intressant lopp och jag tar med mig självförtroendet från kvalet.
Ni minns väl att Felipe Nasr körde in på poängplats i USA förra året?
Han var nia i mål, trots startposition 17 och det var senaste gången som Sauber tog poäng i ett VM-lopp.
Vill du läsa mer om Ericssons tankar efter kvalet gör du det här.
För övrigt var det rätt intressant att läsa Saubers pressutskick efter kvalet – Marcus och Felipe gick åt helt olika håll.
Marcus säger så här:
– Det var en svår fredag, då trivdes jag itne alls i bilen. Vi fick jobba mycket under natten för att hitta en bättre väg inför den tredje träningen och kvalet. Vi tog ett steg till under den tredje träningen och under kvalet kändes bilen ännu bättre. Alla gjorde ett bra jobb och jag är nöjd med min egen insats. Varvet i Q1 , där jag körde in på plats 14, var riktigt bra, sedan hade vi tyvärr inga suprermjuka däck kvar till Q2. Jag tycker att startplats 16 är rätt bra och jag hoppas att vi kan vara med och slåss mitt i fältet i morgon.
Felipe var 21:a och han sa så här:
– Det är absolut inte ett kval som vi kan vara nöjda med, framförallt inte när vi jämför med gårdagens resultat. Då var jag rätt nöjd med balansen i bilen, men under kvalet var det någonting som var fel med bilen. Vi måste undersöka vad det var och se hur vi kan göra det bättre under morgondagen.
•••
Toro Rosso har nu meddelat vilka förare som ska köra för teamet 2017. Det blir samma team som i år – Carlos Sainz och Daniil Kvyat.
– Jag är väldigt glad över att ska stanna i teamet och det känns verkligen som hemma för mig. Jag ser verkligen fram emot att fortsätta det hårda jobbet vi har gjort nu under 2017 och jag har höga mål, säger Kvyatt.
Han vann GP3 2013 och debuterade i F1 2014. Då körde han för Toro Rosso. Han bytte till Red Bull 2015, men han fick lämna teamet inför Spaniens GP tidigare i år. Sedan dess har han kört för Toro Rosso och han fortsätter alltså att köra för teamet även 2017.
Carlos Sainz var redan tidigare klar för en fortsättning i stallet.
•••
USA:S GP startar kl 21.00 i morgon söndag. Ovanlig tid så glöm det inte.