Han är klar för Renault
avNico Hülkenberg är klar för Renault.
Han byter från Force India och enligt uppgifter i tysk media får han 18 miljoner euro för ett kontrakt som gäller över tre år.
– Hela teamet önskar Nico all lycka på sin nya väg inom F1, säger teamchefen Vijay Mallya i ett pressmeddelande.
– Nico har tagit fler poäng än någon annan åt oss och han är en utomordentlig förare. Vi kommer självklart att sakna honom, men vi respekterar hans beslut och det vore fel att ställa oss i vägen när han nu har valt den vägen.
Hülkenberg har varit hos Force India i fem säsonger, han var testförare 2011, körde för teamet 2012, 2014, 2015 och 2016. ( 2013 var han hos Sauber). Nu startar han nytt hos det franska fabriksteamet, men vem som blir hans teamkollega är ännu inte klart.
Kevin Magnussens pappa Jan sa i går att han var orolig för att sonen skulle bli utan F1-plats nästa säsong.
Mercedes vill gärna att Renault flyttar upp tyskarnas juniorförare, Esteban Ocon, från platsen som testförare. Dessutom ryktas det om att Valtteri Bottas är på väg att lämna Williams för Renault.
Hülkenbergs nya kontrakt kan sätta fart på förarkarusellen, Force India som trodde att de hade två förare så sent som i somras måste nu hitta en förare intill Sergio Perez.
För övrigt sägs det att Renault också har skrivit kontrakt med James Allison som var teknikchef hos Ferrari mellan 2014 och 2016. Britten har tidigare arbetat hos Renault och lär nu vara tillbaka hos det franska teamet som har sin fabrik i Storbritannien.
Så är förarläget just nu – här är namnen på förarna som är bekräftade:
Mercedes Lewis Hamilton Nico Rosberg
Ferrari Sebastian Vettel Kimi Räikkönen
Williams
Red Bull Daniel Ricciardo Max Verstappen
Force India Sergio Perez
Renault Nico Hülkenberg
Toro Rosso Carlos Sainz
Sauber
McLaren Fernando Alonso Stoffel Vandoorne (Button reservförare)
Manor
Haas
•••
Som du läste på bloggen i går var det Pascal Wehrlein som genomförde Mercedes däcktest med Pirelli i går. Lewis Hamilton hade ont i foten och lämnade återbud.
Återigen var det ganska kallt, kring 15 grader, regnigt och dimma. Han körde 31 varv vilket gav Pirelli 91 varv under de två testdagarna:
– Tyvärr så hindrade vädret oss från att göra framsteg och med tanke på årstiden är det inte helt oväntat i Europa. Samma sak kan inträffa om vi testar här under inledningen av 2017. Det är därför vi gärna ser att vi genomför försäsongstesterna där det är varmt, säger Pirellis chef Paul Hembery.
•••
Trevlig helg – det är ingen F1de närmsta två dagarna men väl motoGP i Japan, WRC i Spanien och VM i rallycross.
Du får resultaten och andra nyheter på Sportbladet Motor på Facebook. Gilla den sidan och du får nyheterna direkt i ditt flöde. Dessutom får du tips om motorartiklar hos Sportbladet.