Startsida / Inlägg

Motorhaveriet och VM-titeln

av Anna Andersson

Lewis Hamilton hade ett gyllene läge att ta över ledningen i VM.
Då havererade motorn.
Snacka om otur för Hamilton som genomförde ett antal motorbyten inför Belgiens GP för att han skulle ha fler motorer tillgängliga under hösten. Istället för en VM-ledning när fem lopp återstår så rasade han ännu längre ner efter Rosberg som tog sig tillbaka efter kollisionen på det inledande varvet och gick i mål på plats tre. Nu skiljer det 23 poäng mellan Rosberg och Hamilton när fem deltävlingar återstår och en seger ger 25 poäng.

Red Bull driver Daniel Ricciardo, centre, of Australia celebrates on the podium with second placed teammate Max Verstappen, left, of the Netherlands and third placed Mercedes driver Nico Rosberg of Germany after winning the Malaysian Formula One Grand Prix at the Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Sunday, Oct. 2, 2016. (AP Photo/Vincent Thian)
Foto: AP Photo/Vincent Thian

Den tredjeplatsen kändes säkerligen som en seger för Rosberg.
Daniel Ricciardo tog sin första seger för säsongen, han tog Red Bulls andra och i och med att Max Verstappen körde in som tvåa tog Red Bull en dubbelseger. Om jag inte räknat fel var det Red Bulls första dubbelseger sedan det nya motorreglementet kom 2014.

Mer om racet läser du här:

 

 

Lite andra snabba tankar efter loppet:

•Marcus Ericsson gick i mål som 12:a. Sauber verkar ha gjort framsteg, var inte lika frånåkta som tidigare under säsongen. Låt oss hoppas att det inte bara var banan som passade Ericssons Sauber extremt bra. Vi får en ny indikation i Japan om en vecka.
– Det var ett riktigt bra race. Jag kämpade stenhårt från första till den sista metern och är riktigt nöjd med mitt race, säger svensken till Viasat Motor.
– Jag tycker att vi har fått ut max den här helgen vi gjorde ett bra kval och var nära Q2 av egen kraft. Vi kämpade med Toro Rosso och Renault i racet. Vi gjorde inga misstag, strategin var bra och vi gjorde allt för att ta poäng. Tyvärr räckte det inte den här gången, men vi är närmare än tidigare.
Han är dessutom positiv inför Japans GP på Suzuka, en bana där han trivs riktigt bra.

•Det var ett tufft race, 34 grader i luften och över 50 grader i asfalten. Sex bilar bröt, flera av dem eftersom påfrestningarna blev för stora.

•Snacka om mardröm för de tyska F1-fansen. Det var säkerligen många som satte sin söndagskaffe i halsen när Nico Rosberg och Sebastian Vettel gick i hop redan i den första kurvan. Rosbergs bil klarade sig utan större skador, men han rasade ner till slutet av fältet vilket inte alls var det läget som han talade så varmt om efter kvalet. För Sebastian Vettel gick det ännu värre. Han tvingades bryta och drömmen om ännu en seger i Malaysia sprack.
– Jag hade ingen stans att ta vägen, jag försökte undvika att röra någon annan, men det var synd, säger Vettel.

Domarna var inte nöjda med hans förklaring och han flyttas tillbaka tre platser i starten av Japans GP om en vecka.
•Romain Grosjean Haas bröt Malaysias GP. Det såg ut som om det var bromshaveri, igen. Haas har haft stora problem med bromsarna under den senaste tiden. Inte heller teamkollegan Esteban Gutierrez klarade av att ta sig i mål. Han bröt sedan han tappat ett hjul.
•Valtteri Bottas valde en strategi med ett enda deåstopp.  Det gav honom plats fem.

 

McLaren Honda's British driver Jenson Button drives during the qualifying session of the Formula One Malaysian Grand Prix in Sepang on October 1, 2016. / AFP PHOTO / PEDRO UGARTE
Foto: AFP PHOTO / PEDRO UGARTE

•Jenson Button körde sitt 300:e F1-lopp. Fler har bara Rubens Barrichello (323) och Michael Schumacher (307) kört.
– När jag pratade med min pappa för ett par år sedan sa jag till honom att 300 lopp klarar jag aldrig, säger Button till Blick.
Kör han resten av racen i år kommer han upp i 305…
•Fernando Alonso visste han skulle starta sist, struntade i kvalet och satsade allt på racet. Det gjorde han med den äran. Han körde enormt bra och gick till slut i mål på plats 7.
Målet för Honda är att köra bra nästa race – hemma i Japan. Det avgörs på söndag kl 07.00

•••
En annan lite smårolig historia som Blick berättar och får du översatt här. Bakgrunden är att Mercedes och Niki Lauda vill ha försäsongstesterna i Bahrain eftersom det är varmare där och mindre risk för regn, medan hans vän, Red Bulls Helmut Marko, vill ha testerna i spanska Barcelona eftersom det är lättare att leverera nya delar dit.
– Dessutom är det ofta sandstormar i Bahrain, säger Mako till den schweiziska tidningen.
– Det spelar ingen roll, svarar Lauda.
– Du ser ju ändå ingenting.
Marko är inte sen med repliken:
– Du hör inget.
Helmut Marko var med om en racingolycka 1972, en sten flög upp och skadade hans öga. Niki Lauda förlorade halva sitt öra i samband med branden efter  F1-olyckan på Nürburgring 1976
•••
Senaste ryktet är att Nico Hülkenberg kör för Renault nästa år….ett annat rykte säger att Valtteri Bottas kan ta den platsen. Nu körde dessutom Jolyon Palmer in sin första poäng i Malaysia medan Kevin Magnussen tvingades bryta. De två vill också stanna i teamet
Snacka om Silly Season

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB