Startsida / Inlägg

Nyheter för Ericsson

av Anna Andersson

Det finns nyheter att berätta och det  gäller  Marcus Ericsson.
I Japan har Sauber med den sista uppdateringen till golvet och det är årets sista uppdatering av bilen. Teamet ligger ungefär åtta veckor efter med sina uppdateringar, men är i ett desperat behov av poäng.
För att göra det ännu lite tuffare till nästa år har Sauber bestämt sig för att inte köra med den nya motorn från Ferrari 2017 utan man väljer att köra med samma motor som nu, den från 2016.
Frågan är om det är rätt beslut eller inte.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Suzuka Circuit.
Foto: Sauber

Vi får väl se till våren, det verkar nämligen som om Ericsson stannar hos Sauber även nästa år. Det säger han i alla fall själv till Autosport.
– Det känns som om teamet rör sig åt rätt håll och då känns det lovande för mig att stanna, säger han.
– Vi får vänta lite till innan jag kan vara säker på att det blir så, men det är väldigt troligt att det blir så.
För övrigt förklarade Felipe Nasr i morse att säsongen är körd för Sauber. Manor kommer att ta tiondeplatsen på sin poäng från Österrike vilket gör att det teamet får ungefär 340 miljoner kronor mer än Sauber i prispengar.
– Vi behöver tur. Vi måste få hjälp av säkerhetsbilen eller något liknande. För att vi möjligen ska kunna ta en enda poäng så måste yttre omständigheter spela in, säger Felipe Nasr enligt motorsporttotal.
– Ser vi till rent tempo är varken Marcus eller jag tillräckligt snabba för att köra in på poängplats.
Han påpekar också att de uppdateringar som teamet har fått efter sommaren bara har gett en ”mindre förbättring”.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Suzuka Circuit.
Marcus Ericsson på väg ut på träningen i Suzuka. Foto: Sauber

•••
Mercedes kan vinna konstruktörs-VM för tredje gången redan på söndag. En seger kan säkra VM-titeln. Under träningarna på fredagen var teamet snabbast, Nico Rosberg före Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen, Ferrari var trea 0,3 sekunder efter Rosberg.

– Balansen är inte där jag vill ha den och jag hade ingen bra känsla i bilen utan fick kämpa mig igenom den första sektorn. Trots det var varvtiden rätt bra och det överraskade mig, säger Räikkönen.

– Kan vi få bilen mer dit där jag vill ha den spå att känslan blir bättre kan vi också förbättra varvtidera.

En kort sammanställning över longrunsen:

RAI 37.1, RIC 37.3, HAM 37.4, VER 37.4, ROS 37.5, PER 38.2, VET 38.4, HUL 38.5.

Mercedes hade de mest konstanta tiderna.

Mer om träningen läser du här

Ericsson hade en dag långt ner i fältet. Varför förklarar han här:

– Under det första passet testade vi lite olika saker med aerodynamiken, men det måste vi analysera ordentligt innan vi vet mer. Under det andra passet hade jag lite otur med flera gula flaggor. Det  var svårt att få en känsla för hur bilen är när vi hade lite bränsle i den. De långa stinterna på mediumdäcken kändes okej, men vi har mycket data kvar att analysera.

•••

Honda har nu lagt all fokus på 2017. Så även om det är hemmalopp för den japanska motortillverkaren så ser McLaren framåt.
•••
Carlos Sainz stannar hos Toro Rosso. Det blir ingen flytt till Renault. Det förklarar Christian Horner. Sedan är frågan vad som händer med Daniil Kvyat, enligt ryska medier stannar han hos toro Rosso, men han är ännu inte bekräftad av teamet.
•••
Avslutar fredagen med lite mer fakta inför helgens race. Det är Däcktillverkaren Pirelli som levererar följande information:
unnamed(42)
Suzuka Circuit ur ett däckperspektiv:

Vädret kan vara extremt varierat, från väldigt varmt – till kallt och blött.
På Suzuka Circuits snabbaste kurva, den så kallade 130R, utsätts däcken för årets största g-krafter.
De många kurvorna leder till rejält däckslitage, vilket oftast leder till mer än ett depåstopp.
De knappa marginalerna på banan försvårar för omkörningar.

De tre valda däcktyperna:

Orange hard: måste användas under loppet med tanke på att två uppsättningar har valts som obligatoriska.
White medium: förarna har valt mellan en och fyra uppsättningar av detta däck, med utgångspunkt i olika strategier.
Yellow soft: det är första gången den här däcktypen används i Japan.

Suzuka 2015:

Mercedes Lewis Hamilton vann med sina två stopp. Hamilton började på medium, bytte till medium igen på 16:e varvet för att sedan avsluta med hard från det 31:a varvet.
De flesta förarna valde att göra två stopp, där Hamiltons stallkamrat Nico Rosberg lyckades knipa en andraplats genom att byta från medium till hard, och sen till hard igen.

•••

Håll koll på tiderna i hegen och ställ väckarklockan.

Kval kl 08.00

Race kl 07.00

För övrigt talar den senaste väderprognosen om regn på söndag.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB