Så firar Rosberg en VM-titel
avÄr det dags för Marcus Ericsson att ta säsongens första poäng?
Möjligheten finns i helgens lopp i Mexiko.
Han kvalade riktigt bra i USA förra veckan och körde så bra, nästan lite bättre än va materialet tillät i racet och efteråt fick han ett otroligt högt betyg av Sky Sports. Han fick en nia i betyg av tio möjliga och i kommentaren stod att det är troligare att han tar den första poängen för teamet än hans teamkollega.
Positiva ord för Ericsson som direkt efter loppet såg fram emot helgens tävling i Mexiko. Där var han 12:a förra säsongen och kanske, kanske finns det möjlighet för honom att ta den poäng som Sauber verkligen behöver.
– Det är en fantastisk publik, jag fick gåshud på förarparaden, säger Ericsson.
– Det var 200 000 människor och helt magiskt. Körmässigt är det mycket start och stopp och jag gillar det. Det var premiär 2015 och vissa delar var nyasfalterade, på fredagen fanns det inget grepp alls utan vi halkade omkring. Det blev bättre under helgen och jag hoppas att grundgreppet är bättre i år.
Tiderna som gäller i helgen är:
Fredag:
Träning 1 kl 17.00
Träning 2 kl 21.00
Lördag:
Träning 3 kl 17.00
Kval kl 20.00
Söndag: Race kl 20.00
Men notera att vi ställer tillbaka klockan en timme natten mellan lördag och söndag. Det är dags för vintertid.
Banan i Mexiko gjorde comeback i serien förra året, GP-loppet fanns med i mästerskapet från 1960-talet till och med 1992. Den nya banan innehåller delar den mycket snabba bana som fanns med tidigare, men den har också nya betydligt mer tekniska sektioner. Banan tillhör, tillsammans med Baku och Monza, de tre snabbaste under året, samtidigt så kör bilarna med mer downforce än på Monza, vilket delvis beror på att de måste kompensera den höga höjden.
Här ger Kimi Räikkönen sin syn på Mexikos GP:
Autodromo Hermanos Ridriguez
Banlängd: 4,313 km
Tävlingsdistans: 306,223 km (71 varv)
Däck: Supersoft/soft/medium
Kurvor: 9 höger och 7 vänster
Kurvor under 100 km /tim: 5
Kurvor över 250 km/timmen: 1
Avstånd till första kurvan: 850 m.
Kval 2015
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Daniil Kwjat, Red Bull
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Valtteri Bottas, Williams
7. Felipe Massa, Williams
8. Max Verstappen, Toro Rosso
Race 2015:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Williams
4. Daniil Kwjat, Red Bull
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Felipe Massa, Williams
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Sergio Perez, Force India
12. Marcus Ericsson, Sauber
Vinnande strategi 2015: 2 depåstopp (vilket också var den strategi som flest förare valde)
Snabbaste varvet:
Race: 2015: 1:20.521 (Nico Rosberg, Mercedes)
Kval: 2015 1:19.480 (Nico Rosberg, Mercedes)
••••
Lite andra nyheter värda att notera…
….Dr Helmut Marko, Red Bull, kritiserar Max Verstappen. Han anser att holländaren har för högt däckslitage.
…Felipe Massa kör Race of Champions, som i går avgörs i januari. Även Sebastian Vettel är klar för evenemanget.
…Det är dags att titta mot Mexiko och där kan Nico Rosberg bli mästare – men redan förra veckan visade han hur man firar en titel:
So @nico_rosberg knows what @MercedesAMGF1 are! ? pic.twitter.com/s9Ft5F0s9e
— Simon Tipple (@SimonTipple) October 24, 2016
Mercedes firare konstruktörs-VM efter racet i USA och Rosberg klev inte undan.
So this happened last night. @nico_rosberg, @OconEsteban, Livin' on a Prayer pic.twitter.com/UXmnFd1DWb
— Simon Tipple (@SimonTipple) October 24, 2016
Detta är, som jag sagt så många gånger, en nyhetsblogg och vi hörs i morgon igen.