Startsida / Inlägg

Tappar Hamilton titeln i starten?

av Anna Andersson

Redan inför Singapores GP i september var Lewis Hamilton orolig.
– Jag kan förlora titeln på mina usla starter, sa han.
I Japan kom han återigen inte av linjen.
– Om man tänker på hur många race som jag har startat på pole position, men ändå förlorat direkt i starten, sa han efter Italiens GP.
– Man gör allt rätt hela helgen, men det är två sekunder som avgör hela loppet.

Mercedes driver Nico Rosberg, centre, of Germany celebrates on the podium after winning the Japanese Formula One Grand Prix at the Suzuka International Circuit in Suzuka, Japan, Sunday, Oct. 9, 2016. Red Bull driver Max Verstappen of the Netherlands was second and Mercedes driver Lewis Hamilton, right, of Britain third. (AP Photo/Eugene Hoshiko)
Foto: TT-AP

I Japan var det precis samma sak, han missade starten, Nico Rosberg satte den och vann också loppet.

Nico Rosberg, som hade problem med starterna inför sommarlovet, satte kom av linjen perfekt. Hamilton kom däremot inte igång och redan innan loppet var 400 meter gammalt var han nere på åttonde plats samtidigt som hans tuffaste konkurrent i kampen om VM-titeln körde till sig ett försprång på 1,6 sekunder redan under det första varvet.
Inför årets säsong gjordes ett antal regeländringar, bland annat ligger starten nu helt i förarens händer. Teamen får inte instruera föraren över radion inför starten utan det är upp till föraren att se till att inställningarna är rätt och att han gör allt på rätt tiondel.   Ett av Mercedes problem verkar vara att deras koppling är extremt känslig för små förändringar i temperaturen.
– Tidigare, när de fick berätta vilken temperatur det var, var det enklare för oss att hitta rätt, har Lewis Hamilton tidigare sagt till tyska journalister.
– Som förare gör man samma sak, men kopplingen håller ingen jämn nivå.
Rosberg hade samma problem under Tysklands GP, men löste det efter långa samtal med sina ingenjörer. Hamilton har haft problemet efter sommaruppehållet och han har tappat ett försprång på 19 poäng till ett underläge på 33 poäng.
Nu återstår bara fyra lopp av säsongen.
I och med att det skiljer 33 poäng mellan Rosberg och Hamilton har britten inte längre avgörandet i egna händer, om han vinner alla lopp och tysken är tvåa så är Rosberg ändå fem poäng före och vinner sin första VM-titel.
Men om Rosberg bryter ett lopp så är det plötsligt helt öppet igen.

•••

Mercedes har för övrigt lämnat in en protest, det har jag fått bekräftat från deras presschef. Teamet anser att Max Verstappen försvarade sig på ett felaktigt sätt, att han bröt mot regel 27.5 genom att bryta spår.

Uppdatering kl 13.24: Mercedes har dragit tillbaka sin protest, enligt pressavdelningen är det ett beslut från teamtes sida. Men Lewis Hamilton är irriterad:

IMG-20161009-WA0006

Klicka på bilden om du vill ha den större.

Han ändrade sedan tweeten till:

 


•••
Mercedes vann VM-titeln för konstruktörer i Japan. Det är teamets tredje VM-titel sedan regeländringen 21014.
•••
JFG8608Marcus Ericsson slutade på plats 15, samtliga förare gick i mål och han hade bland annat två bilar från McLaren bakom sig, han hade Carlos Sainz bakom sig och han slog sin teamkollega och han slog båda bilarna från Manor. Faktum är att ingen bil bröt Japans GP.
Det tillhör inte vanligheten.

De är faktiskt inte så många gånger i F1-historien som alla förare som startat också gått i mål.
Här har du listan:

Nederländernas GP 1961: 15 bilar startade, alla gick i mål.
Wolfgang von trips vann före Ferrarikollegan Phil Hill. Faktum är att det inte ens var ett enda depåstopp i racet, trots att det förarna körde i över två timmar…

USA:s GP 2005: Eftersom Michelin hade stora problem med däcken körde alla bilar som använde sig av deras däck in i depån efter formationsvarvet. Det gjorde att bara sex bilar startade, Ferraris Michael Schumacher vann före Rubens Barrichello. Jordans Tiago Minteiro körde in som trea medan teamkollegan Narain Karthikeyan tog poäng, precis som Minardis Christijan Albers och Patrick Friesacher.

Italiens GP 2005:  Juan Pablo Montoya, McLaren vann loppet före Renaults båda bilar med  Fernando Alonso och Giancarlo Fisichella.

Europas GP 2011: I spanska Valencia tog sig också alla 24 förare i mål, Sebastian Vettel, Red Bull, vann före Fernando Alonso och Mark Webber,

Japans GP 2015: Det var bara 19 bilar som såg målflagg, men Felipe Nasr, som parkerade med en teknisk defekt fyra varv från mål, räknades också in i resultatlistan. Lewis Hamilton tog sin 41:a seger – lika många som idolen Ayrton Senna.

Kinas GP 2016:
Det var mängder av omkörningar och action på banan, ändå tog sig alla 22 förare i mål. Vann gjorde Nico Rosberg före Kimi Räikkönen.

Japans GP 2016:
Precis som förra året tog sig alla förare i mål. Nico Rosberg tog sin förta seger i Japan, före Max Verstappen och Lewis Hamilton.
Vad Marcus sa efter ldagens lopp läser du här.
•••
Max Verstappen var tvåa i dag och gick nu upp på samma poäng som Sebastian Vettel, Ferrari. I och med att Verstappen vunnit ett lopp, Spaniens GP, ligger han före i VM-sammanställningen och är nu femma.
Vem hade trott det inför säsongen när verstappen fortfarande körde för Toro Rosso?

•••

Det ryktas om att Nico Hülkenberg är klar för Renault.
•••
Nästa deltävling avgörs i USA, Austin, om två veckor. Då är det kvällsrace igen.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB