Verstappen: Vettel är en barnunge
avSebastian Vettel gick i mål som fyra i Mexiko, men fick tredjeplatsen sedan Max Verstappen straffats med ett tidstillägg på fem sekunder för att han tjänade på att köra utanför banbegränsningen.
Men nu har Vettel förlorat sin pallplats.
Anledningen är att domarna ger honom en bestraffning på tio sekunder eftersom körde för farligt när han kämpade mot Daniel Ricciardo.
Detta ger Daniel Ricciardo tredjeplatsen, Max Verstappen fjärdeplatsen och Vettel är ny femma.
Dessutom fick han två straffpoäng på sitt konto.
– Vi hade förtjänat den pallplatsen, men byråkratin tog den ifrån oss. Vi straffades tyvärr av domarna och som jag ser det är det för hårt och orättvist, men man kan inte protestera mot det, säger Ferraris stallchef Maurizio Arrivabene.
Daniel Ricciardo, som är ny trea är av en annan mening:
– När du försvarar dig så sent sätter du dig i en tuff sits. När en förare flyttar på sig när han bromsar så försöker han att reparera ett tidigare misstag och felet var att han inte förvarat sig tidigare, innan han bromsade. Han lämnade dörren öppen och gav mig chansen att kliva in, säger Red Bulls förare:
– Sedan ser det ut som om han plötsligt insett att jag har vunnit en position och då stänger han luckan. Regeln är skriven sedan tävlingen i Austin och detta har vi sett tidigare under säsongen också. Skillnaden är att nu står det svart på vit.
Tävlingen i Austin, Texas avgjordes förra veckan.
– Jag visste att han ville in i den luckan, men jag trodde inte att han skulle klara det, säger Sebastian Vettel.
– Självklart försvarade jag mig, även om han egentligen inte hade någon chans. Vi rörde vis varandra, en kunde köra vidare båda två. Jag ska titta på situationen igen eftersom Daniel kom till mig direkt efter loppet. Jag har stor respekt för honom.
I kampen om plats två i konstruktörs-VM har nu Red Bull 52 poängs försprång på Ferrari.
•••
När det gäller kampen om VM-titeln kan Nico Rosberg vinna den i Brasilien om två veckor. Vinner han loppet är titeln hans. Han behöver mer än 25 poängs försprång inför säsongsfinalen i Abu Dhabi, just nu har han 19.
Lewis Hamilton tog sin 51:s seger i Mexiko och det är bara en förare i historien som vunnit fler, Michael Schumacher som har 91 GP-segrar. Han har inte heller gett upp kampen om sin fjärde VM-titel.
– Det enda jag kan göra är jobba lika hårt som de två senaste helgerna och hoppas att det går min väg. Historien visar att det aldrig är för sent och därför kommer jag också att satsa allt de kommande loppen, säger han.
•••
Kevin Magnussen har kontakt med Haas. Han kan ersätta Esteban Gutierrez, som inte levererat det som teamet hade hoppats på.
•••
Marcus Ericsson gjorde en strålande insats i Mexiko. Tyvärr räckte det inte till poäng – men han visade att han utvecklats och insatsen i Mexiko var hans bästa någonsin i en F1-bil.
Nu har han och Sauber två lopp på sig att ta en poäng – så att de kliver upp före Manor och tjänar 340 miljoner kronor.
Autosport hyllade svensken med orden:
Ericsson beskrev det här GP:t som det bästa i hans 54 race långa F1-karriär, och han har förmodligen rätt. En fantastisk insats i första kvalomgången där han var sex tiondelar snabbare än Nasr, vilket tog honom till andra kvalomgången. Efter att han fick nosen förstörd när han blev påkörd av Wehrlein på första varvet såg det ut som om ett bra resultat var omöjligt, men en maratonstint på mediumdäck gjorde att han kunde ta en stark elfteplats.
•••
För övrigt var Sebastian Vettel vansinnig på domarna under loppet i går och under sin fajt med de två bilarna från Red Bull under slutet av loppet skrek han ”Fuck off Charlie” till tävlingsledaren Whiting.
Efteråt stod det klart att han bett om ursäkt, men han ville inte tala om hur Charlie Whiting reagerade.
– Det angår inte er, sa Vettel till TV-reportrarna efter loppet.
Max Verstappen påtalade att han tyckte att Vettel lät som en barnunge över radio.
Vettel sa så här om Verstappen:
– Han är ett barn. Han är snabb, pressar gränserna och ibland tycker jag nog att han måste lugna ner sig lite eftersom han skadar sig själv mer än vad han hjälper sig själv.
Nog om denna såpopera.
•••
För övrigt så har Bernie Ecclestone satt press på Hockenheim, egentligen var det Nürburgring som skulle arrangera Tysklands GP 2017, men den banan klarade inte av arrangemanget 2015 och är nu borta ur bilden. Därför är det aktuellt med Hockenheim, som enligt kontraktet ska arrangera tävlingen jämna år – men Bernie Ecclestone vill tjäna ytterligare lite pengar.
– Det är inte säkert att Hockenheim arrangerar tävlingen, säger 86-åringen till Bild.
– Om de inte är beredda att betala det som andra europeiska arrangörer gör blir det inget F1-lopp i Tyskland.