Startsida / Inlägg

VM-final – nyheter, fakta och statistik

av Anna Andersson

En av veckans stora nyheter är att Marcus Ericsson är klar för ännu en säsong hos Sauber.
Det är inte någon större överraskning, men nu krävs det en förbättring om han ska lyckas klättra vidare – vilket han säger att han vill.  Förhoppningsvis är bilen bättre nästa år, Ericsson säger att han satsar på poäng varje lopp.

Sauber driver Marcus Ericsson, of Sweden, steers his car during the final practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Saturday, Oct. 22, 2016, in Austin, Texas. (AP Photo/Darron Cummings)
Foto: AP

Men oavsett vad måste han synas. Han måste besegra förare som har bättre material och bättre förutsättningar för att lyckas klättra vidare själv. Annars är risken stor att han inte gör det.
Mer om det och mina tankar kring det läser du här och här.

Sedan kom Bernie Ecclestone med förslaget att man ska ha två kortare race på en helg istället för ett långt. Han vill gärna se ett kval, ett lopp på 40 minuter som ger poäng och samtidigt fungerar som kval till nästa lopp som är på 40 minuter. Hela hans förslag läser du här och vill du diskutera ämnet så kika in på gårdagens blogg.

•••

För övrigt är det nu klart att det blir ett GP-lopp i Kanada 2017. Därmed är det bara Tysklands GP och Brasiliens GP som fortfarande inte är bekräftade.

Nästa vecka möts World Motor Sport Councils i Wien och då ska hela kalendern spikas.

•••
Väderprognosen inför helgens race? Tja sol….men det kommer att blåsa en del och det finns en risk att damm från öknen blåser in och försämrar sikten, men enligt prognosen ska det inte vara någon föra för tävlingshelgen.

 

•••

Här har du en mängd fakta inför helgens VM-final:

Yas Marina Circuit
Varvlängd: 5,554 km ( 55 varv)
Kurvor: 9 höger, 12 vänster
Avstånd till första kurvan: 300 m
Kurvor över 250 km/tim: 5 (T2, T4, T10, T15, T16)
Kurvor under 100 km/tim: 6 (T5, T6, T7, T8, T9, T11)
Däck: Mjuka och supermjuka
Däckslitage: Lågt
Bromsslitage: Medel.
Bromszoner: 11, varav 4 hårda.
Maxfart utan DRS: 315 km/tim.
Lägsta fart: 66 km/tim.
Genomsnittsfart: 194 km/tim.
Så lång tid tar det att köra igenom depån när farten är 60 km/tim: 21,6 sek.
Banans debut: 2009
Vinnande strategi 2014: 2 depåstopp.
Lopp med säkerhetsbil: 2 ( 3 gånger har säkerhetsbilen varit på banan)
Seger från pole position: 2
Seger från lägsta startposition: Kimi Räikkönen, Lotus, 2012, startplats 4.
Här ger han sin syn på Abu Dhabis GP:

Kval 2015
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Sergio Perez, Force India
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Valtteri Bottas, Williams
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Felipe Massa, Williams

Mercedes driver Nico Rosberg of Germany, center, first place, is flanked by his teammate second place Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain and Ferrari driver Kimi Raikkonen of Finland, third place, on the podium after the Emirates Formula One Grand Prix at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Sunday, Nov. 29, 2015. (AP Photo/Frank Augstein)
Rosberg. Hamilton och Räikkönen – Abu Dhabi 2015. Foto: AP

Race 2015
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Sergio Perez, Force India
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Felipe Massa, Williams
14. Marcus Ericsson, Sauber

Varvrekord race:
Absolut: 1:40.279 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2009)
2015: 1:44.517 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:44.496 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2013: 1:43.434 (Fernando Alonso, Ferrari)
2012: 1:43.964 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2011: 1:42.612 (Mark Webber, Red Bull)

Varvrekord kval:
Absolut: 1:38.481 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2011)
2015: 1:40.237 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:40.480 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:39.957 (Mark Webber, Red Bull)
2012: 1:40.630 (Lewis Hamilton, McLaren)
2011: 1:38.481 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Senaste fem segrarna:
2015: Nico Rosberg, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Kimi Räikkönen, Lotus
2011: Lewis Hamilton, McLaren

•••

Tiderna som gäller i helgen är precis de samma som när det är race i Europa. Det viktigaste klockslaget att hålla koll på är kl 14.00. Kval lördag och race söndag.

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB