Han är ett med bilen
avNär F1 körde i Japan den 9 oktober tog Nico Rosberg greppet om VM-kampen – och efter det, när det nästan kändes som om det var kört, har Lewis Hamilton gjort allt rätt. Han har ta mig sjutton inte satt ett enda hjul fel de senaste tre loppen och det gjorde han inte i dagens kval heller. Det ser otroligt kontrollerat ut och han imponerar eftersom han kör med marginal. Han är ett med bilen, det är bara vackert.
Hamilton tog sin tolfte pole position för säsongen, kan nu ta sin fjärde seger i rad i morgon och den kan ge honom hans fjärde VM-titel.
Om Nico Rosberg missar prispallen.
Pressen på Rosberg är stor, han har inte råd att gå in i någon närkamp och skada bilen. Han har inte råd att göra något misstag som kan leda till att han missar prispallen och alla som följer F1 vet hur dramatiskt det kan vara när kampen om VM avgörs.
Han kan nu bli den första mästarsonen som vinner titeln efter Damon Hill som vann 1996, men väljer att göra allt som vanligt. Det får inte vara några förändringar jämfört med ett vanligt race. Därför finns inte pappa Keke på plats i Abu Dhabi.
Han stannar hemma i Monaco där han varit under samtliga lopp i år, Nico vill inte vill ändra sina rutiner. Därför har Rosberg den äldre har bara sett ett lopp i år, Monacos GP.
– Vi diskuterade det inom teamet, men bestämde oss för att det var den bästa lösningen, säger Nico till Bild.
Keke Rosberg vann VM 1982, då var inte Nico med. Han föddes 1985.
•••
För övrigt har Mercedes haft pole position under 20 av 21 tävlingshelger i år.
•••
Max Verstappen och Daniel Ricciardo valde att köra Q2 på de supermjuka däcken. Det betyder att de också startar loppet på de däcken i morgon. De är de enda toppförarna som valt den strategin. Alla andra startar på de ultramjuka däcken.
– Vi måste ju testa någonting och när vi väljer ett annat däck i kvalet kan vi se om det ger oss en annann möjlighet i racet också, säger Ricciardo på presskonferensen efter kvalet.
– Förhoppningsvis lyckas vi med det och står på pallen i morgon.
Värt att notera är att Ferraris Kimi Räikkönen återigen slog kollegan Sebastian Vettel. Det betyder att finländaren vunnit årets kvalduell med 11-10.
– Generellt sett har jag haft svårt att hitta rytmen och få in däcken i rätt fönster, förklarar Vettel för motorsportmagazin.
Ferrari har inte startat från första led någon gång i år.
– Vi har saknat farten, säger Vettel.
– Har du den står du först.
Här är resultatet:
1 Lewis Hamilton Mercedes 1m38.755s –
2 Nico Rosberg Mercedes 1m39.058s 0.303s
3 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m39.589s 0.834s
4 Kimi Räikkönen Ferrari 1m39.604s 0.849s
5 Sebastian Vettel Ferrari 1m39.661s 0.906s
6 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m39.818s 1.063s
7 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m40.501s 1.746s
8 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m40.519s 1.764s
9 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m41.106s 2.351s
10 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m41.213s 2.458s
11 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m41.084s 2.329s
12 Jenson Button McLaren/Honda 1m41.272s 2.517s
13 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1m41.480s 2.725s
14 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m41.564s 2.809s
15 Jolyon Palmer Renault 1m41.820s 3.065s
16 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m41.995s 3.240s
17 Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari 1m42.003s 3.248s
18 Kevin Magnussen Renault 1m42.142s 3.387s
19 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m42.247s 3.492s
20 Esteban Ocon Manor/Mercedes 1m42.286s 3.531s
21 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m42.393s 3.638s
22 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m42.637s 3.882s
•••
Sauber tog två poäng i Brasilien senast, och gick förbi Manor i märkes-VM. Nu har Sauber en poäng mer än Manor, men i Abu Dhabi gjorde Pascal Wehrlein ett mycket bra kval. Han var åtta tiondelar snabbare än Ericsson och kvalade in till Q2.
Tysken, som sägs bli Ericssons teamkollega nästa år, startar från ruta 16.
•••
Båda bilarna från Toro Rosso försvann i Q1. Teamet har haft problem under helgen och det kvalresultatet är inte representativt för den bilen.
•••
Marcus Ericsson hade stora problem med de ultramjuka däcken i Abu Dhabi. Han fick de inte att jobba i rätt temperaturfönster och det är ett problem som har funnits hela säsongen. Pirellis däck fungerar utmärkt när förarna får upp rätt temperatur och kan jobba i det optimala fönstret, lyckas de inte med att få till inställningarna rätt på bilen och hamnar utanför det optimala fönstret så går det betydligt långsammare.
Ericsson fick stryk av sin teamkollega Felipe Nasr i kvalet och var sist av samtliga förare.
– Det har varit en väldigt tuff helg för oss, men det kändes ändå mycket bättre än vad det känts tidigare under helgen, säger Ericsson till Viasat Motor.
– Det sista varvet var ändå rätt bra, men så låste jag upp i kurva 17 och tappade en halv sekund. Då var allt förstört. Vår bil är väldigt svår att köra precis på gränsen när man har de ultramjuka däcken, de är väldigt känsliga och nu gick jag över gränsen.
•••
Det sägs att en ny investerare vill satsa på Manor och skjuta till kapital för att teamet ska kunna konkurrera högre upp i mästerskapet.
– Vi är överens med en investerare, men arbetar fortfarande igenom allt, därför kan jag inte gå in närmare på några detaljer, säger Manors ägare Stephen Fitzpatric till motorsportmagazin.
•••
McLarens nye boss, Zak Brown, vet vilken förare han vill ha i teamet.
Lewis Hamilton.
Ron Dennis efterträdare konstaterar dock att det inte är aktuellt före 2018:
– Det beror på vad våra nuvarande förare kan göra, säger han till Sky.
– Lewis är en fantastisk förare med en fantastisk gemensam historia Man ska inte utesluta någonting.
•••
Ni såg schemat för F1-loppen 2017 för någon dag sedan hos Sportbladet och det är klart att det blir max 20 lopp nästa år.
Men det kan bli minst en förändring. Europas GP, som körs i Baku, vill inte ligga samma helg som Le Mans klassiska 24-timmarslopp. Så var det i året och så ligger planen för 2017, men arrangören ber nu att loppet ska flyttas en vecka för att undvika den krocken.
•••
VM-final 14.00 i morgon – missa inte det.