Regn ger Ericsson hopp
avDet finns risk för regn i Sao Paolo – och det är Saubers stora hopp.
Teamet hoppas på att ett oväder ska ge dem den där poängen de saknar. Saubers problem är att teamet inte tagit något poäng på 22 lopp, Manor lyckades att ta en poäng när Pascal Wehrlein var tia i Österrike och den poängen betyder i runda slängar 340 miljoner kronor.
Så mycket skiljer det mellan plats tio och elva i VM.
För att Sauber ska ta sig förbi Manor räcker det alltså inte med att slå dem, de måste ta sig upp på plats tio och därmed besegra flera andra konkurrenter.
– Vi måste ta oss an detta på ett annorlunda sätt, säger teamchefen Monisha Kaltenborn till motorsporttototal.
– Vi måste försöka med andra strategier för om vi bara följer strömmen blir det svårt att ta en poängplats. Vi måste tänka annorlunda, annars kommer vi aldrig att klara det av egen kraft.
Felipe Nasr hoppas på regn när teamet nu kör på hans hemmabana.
– När vi pratar om att nå den där poängen, så i Brasilien är det alltid ett frågetecken bakom vädret. På en dag kan det regna rejält och en stund senare skiner solen. Svåra förhållanden kan passa oss bra, precis som ett race där det är blött under vissa delar av loppet och torrt under andra, säger han till Reuters.
– Under normala förhållanden, om vi ser till vår performance, har vi inte en bil som ger oss en plats bland de tio bästa.
Även Marcus Ericsson hoppas på poäng. Han var elva i Mexiko efter en riktigt bra helg och förhoppningsvis håller formen i sig.
Redan efter det loppet pratade han om att teamet tankat självförtroende:
– Vi är tillbaka ännu starkare i Brasilien, sa han då.
Han gillar banan i Brasilien.
– Detta är en klassisk bana, men vädret gör det hela intressant. Förutsättningarna kan förändras på bara någon minut. Banan är en mix av snabba kurvor och långa passager, den är utmanande.
Fakta Brasiliens GP
Autodromo José Carlos Pace
Varvlängd: 4,309 km (71 varv). Tävlingen körs motsols.
Kurvor: 5 höger, 10 vänster.
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T14, T15)
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T8, T10)
Däck: soft, medium, hard.
Bromszoner: 6 ( 3 hårda).
Avstånd till första kurvan: 190 m.
Maxfart utan DRS; 315 km/tim.
Första segrare: Emerson Fittipaldi, Brasilien, 1973.
Första pole position: Ronnie Peterson, Sverige, 1973.
Segrare från lägsta startposition: GIancarlo Fisichella 2003, från startposition 8.
Vinnande strategi 2015: 3 depåstopp.
Mest valda strategi: 2 depåstopp.
Resultat 2015:
Kval – topp 8:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Nico Hülkenberg, Force India
6. Daniil Kwjat, Red Bull
7. Valtteri Bottas, Williams
8. Felipe Massa, Williams
Race – topp 8:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Valtteri Bottas, Williams
6. Nico Hülkenberg, Force India
7. Daniil Kwjat, Red Bull
8. Romain Grosjean, Lotus
—-
16. Marcus Ericsson, Sauber
Här ger Kimi Räikkönen sin bild av Brasiliens GP:
Rekordvarv i kvalet:
Absolut: 1:10.023 (Nico Rosberg, Mercedes, 2014)
2015: 1:11.282 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:10.023 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:26.479 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2012: 1:12.458 (Lewis Hamilton, McLaren)
2011: 1:11.918 (Sebastian Vettel, Red Bull)
Rekordvarv i racet:
Absolut: 1:11.473 (Juan-Pablo Montoya, Williams, 2004)
2015: 1:14.832 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:13.555 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:15.436 (Mark Webber, Red Bull)
2012: 1:18.069 (Lewis Hamilton, McLaren)
2011: 1:15.324 (Mark Webber, Red Bull)
Segrar de senaste fem åren:
2015: Nico Rosberg, Mercedes
2014: Nico Rosberg, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Jenson Button, McLaren
2011: Mark Webber, Red Bull
Flest segrar:
Michael Schumacher (4)
Nico Rosberg (2)
Ayrton Senna (2)
Emerson Fittipaldi (2)
Mark Webber (2)
Juan-Pablo Montoya (2)
Sebastian Vettel (2)
Mika Häkkinen (2)
Felipe Massa (2)
Jenson Button (1)
David Coulthard (1)
•••
Renault har gjort klart med sin andra förare till 2017.
Jolyon Palmer, Storbritannien, får chanen i ännu en säsong.
– Jag äröverlycklig över att jag får chansen att köra för Renault en säsong till och jag kan knappt vänta till dess att jag får betala tillbaka på banan, säger han.
Nico Hülkenberg har den andra förarplatsen. Han lämnar Force India efter säsongen.
••••
För övrigt snackas det om…..
…att Lewis Hamilton aldrig har vunnit i Brasilien.
– Det finns egentligen ingen orsak till varför det är så. Jag skulle ha gjort det med McLaren ett år, men Nico Hülkenberg körde in i mig, säger Hamilton.
– De två senaste åren har teamkollegan varit väldigt snabb här. Jag var väldigt nära förra året, det saknades sju hundradelar och de tappade jag när jag växlade upp för backen under kvalet.
…att Charles Leclerc kör fredagens första träning. Han tar över Haasbilen från Esteban Gutierrez.
…att Kevin Magnussen är klar för Haas. Han ska tydligen presenteras under helgens deltävling i Brasilien.
…Sauber kör med Nasr/Ericsson även nästa år. Ericsson har vid flera tillfällen sagt att det är det troligaste alternativet för honom.
…Esteban Ocon blir Sergio Perez teamkollega hos Force India.
…kampen mellan Force India och Williams. Det skiljer nio poäng i kampen om plats fyra i konstruktörs-VM.
– När det nu är två lopp och vi har nio poängs försprång så kan varje enskild poäng vara avgörande, säger Force Indias stallchef Vijay Mallya.
•••
Bloggen uppdateras varje dag inför GP-helgerna och vill du ha fler snabba nyheter – gilla Sportbladet Motor på Facebook. Då får du även andra motornyheter samt tips om artiklar och blogg diret i ditt flöde.