Startsida / Inlägg

Ytterligare tre förare klara för 2017

av Anna Andersson

Kevin Magnussen är klar för Haas.
Esteban Ocon för Force India och Jolyon Palmer för Renault.
Därför lär Marcus Ericsson stanna hos Sauber – så många andra alternativ finns det nämligen inte kvar.  Med andra ord blir det som Ericsson sa för ett tag sedan:
– Det troligaste alternativet är att jag stannar.

Sauber driver Marcus Ericsson, of Sweden, steers his car during the final practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Saturday, Oct. 22, 2016, in Austin, Texas. (AP Photo/Darron Cummings)
Ericsson lär vara blå och gul även 2017. Foto: AP

Ericsson ska för övrigt testa det nya cockpitskyddet, halo, under fredagens första träning. Flera förare har testat det och reaktionerna har varit väldigt olika, allt i från att det är fult, till att det är viktigt för säkerheten och till att det känns som att ha en keps som sitter för lågt ner över ögonen.
– Jag är nyfiken på hur det känns att köra med det, säger Ericsson.

Vill du läsa mer om banan gör du det i gårdagens inlägg. Du hittar det här.

Den viktigaste tiden att hålla koll på i helgen är 17.00. Båda kval och race startar då.
•••

Mercedes team chief Toto Wolff smiles as he arrives at the Monaco racetrack, in Monaco, Wednesday, May 20, 2015. The Formula one race will be held on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Är Mercedes dagar i F1 räknade? Foto: AP

Ett annat intressant ämne just nu är Formel E, serien som kör i Marocko i helgen. Audis framfångsrika team drog sig överraskande ur LeMans-serien eftersom tillverkaren anser att det i framtiden kommer att handla om elbilar. BMW är inne på samma linje och Mercedes måste också hänga på eftersom Tyskland under hösten tagit beslutet att bara elbilar får registreras från och med 2030. De tyska tillverkarna måste byta för att kunna behålla sina kunder när nationen ställer om till elbilar och det bästa skyltfönstret – Formula E.
Därför kan det mycket väl hända att Mercedes inom lämnar F1 efter 2020. Inte ens teamchefen Toto Wolff ved vad som händer då.
Mer om det läser du här.

Vad tycker du om Formula E egentligen?

Har du sett något lopp och vilka intryck fick du?
••••
För övrigt kan vi notera att…
….Donald Trumps valseger har fått konsekvenser även för F1. Sergio Perez, Force India, har brutit med en av sina sponsorer. Sponsorn som är från Spanien tillverkar solglasögon och efter presidentvalet twittrade företaget att mexikanerna kan använda deras produkter för att ”gömma sina rödgråtna ögon när muren byggs”.
– Det är en dålig kommentar, svarade Perez på twitter.
– I dag avslutar jag mitt samarbete med Hawkers. Jag kommer aldrig tillåta att någon gör sig lustig på mitt lands bekostnad.


Företaget har bett om ursäkt, men skadan är redan skedd

…det ryktas om att Manor inte överlever som team om de missar tiondeplatsen i VM. Just  nu är teamet en poäng före Sauber och två lopp återstår.
…det snackas om att Lewis Hamilton kan tänka sig att lämna F1 för en musikkarriär. Men först vill han gärna ha en titel till.
…Charlie Whiting kommer till förarnas presskonferens inför Brasliens GP. Blir det en het diskussion mellan honom, Sebastian Vettel och Max Verstappen kanske? Eller väljer de att tiga när media finns med i rummet och dessutom får ställa frågor?

…Kimi Räikkönen blir pappa igen. Han och hans hustru väntar ett syskon till sonen Robin.

•••

Det är racehelg och F1-bloggen uppdateras varje dag med nyheter, statistik, fakta och annat som inte räcker till att bygga en  artikel. Du hittar veckans tidigare inlägg här intill.

Du kan också följa oss på Facebook. Gilla sidan och du får alla tips om artiklar, samt andra nyheter direkt i ditt flöde.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB