Lill-Lövis: Han är framtidens mästare
avEfter säsongen hann vi knappt sammanfatta den eftersom Nico Rosbergs besked om att han lägger av tog allt strålkastarljust. Rosberg har nått deömmen, att bli mästare precis som sin far och efter en tuff säsong var motivationen och kroppen helt slut.
Men nu har den förre F1-föraren Stefan Johansson återigen lånat tangenterna och ger er här sin syn på årets säsong, bland annat hyllar han mästaren Rosberg.
Men han är också oroad över Ferarris framtid och ser en framtida världmästare. Vem ser du om du läser hans eget inlägg.
Årets F1-säsong är över. Det blev spännande till slut, även om det har varit klart ända sedan säsongen startade hur det skulle sluta förutom den inbördes fighten på Mercedes.
Mercedes har återigen haft ett sådant enormt övertag hela året. Teamet har varit överlägset allt och alla, det har i princip bara gjort det som de behövde göra för att vinna. I den inbördes fighten mellan Nico Rosberg och Lewis Hamilton var det mest tillförlitligheten på bilen som avgjorde årets VM, det i kombination med den föraren som gjorde de bästa starterna. Faktum är att VM-säsongen har avgjorts i den första kurvan, den av Lewis och Nico som har varit först ut efter första kurvan har i princip kontrollerat loppet och så har racet också slutat.
Under inledningen av höstsäsongen hade Lewis hade vissa problem med just starterna, sedan hade han lite andra problem med bilen och sig själv samtidigt var Nico väldigt jämn under hela säsongen plus att han hade ett antal väldigt starka race i mitten på säsongen. Det gav honom möjligheten att kontrollera resten av mästerskapet, det gav honom den plattform han behövde utan att behöva slå Lewis i varje race, vilket han ju också gjorde.
Som jag ser det har Nico gjort ett fantastiskt jobb, när Lewis hade lite problem så tog han ett klev uppåt och körde bättre än vad han någonsin har gjort tidigare. För mig är Nico Rosberg en mycket värdig mästare. Han utnyttjade situation och lyfte verkligen sig själv till en helt annan nivå än tidigare.
När pressen släppte på Lewis i slutet av säsongen så imponerade han, precis på samma sätt som Nico gjorde för ett år sedan då han vann fyra lopp i rad. Han gjorde verkligen ett försök att vinna titeln och hans agerande under det sista loppet kan man se från två håll. Hamilton kör för en VM-titeln och gör allt han kan för att vinna den och det var hans enda chans. Rosberg kör för samma titel och gör allt han kan. Problemet är ju att de kör i samma stall. Om det var rätt eller fel av Lewis att försöka bromsa Nico till de förare som låg bakom kan man nog diskutera i oändlighet. Men han gjorde ett fantastiskt bra jobb med att vara långsam i de partier där det var omöjligt att köra om och sen åka tillräckligt fort i de andra partierna där han behövde bygga upp ett tillräckligt gap för att Nico inte skulle komma tillräckligt nära för att kunna använda DRS och åka om honom.
Racingen har ändrats i många avseenden de senaste åren, jag var med om en nästan identisk final 1984 när Alain Prost och Niki Lauda slogs om titeln. Prost var tvungen att vinna och Lauda fick inte sluta bättre än trea för att Prost skulle ta titeln. Prost tog ledningen och försvann från resten av fältet. Jag låg och krigade med Niki om en fjärdeplats, fick smygpunka och fick stanna halvvägs, då gick han förbi. Han jobbade sig sedan upp till tredje plats när han tog sig förbi Ayrton Senna och krigade sen med Nigel Mansell om andra platsen. När Mansell sen snurrade slutade Lauda tvåa och säkrade titeln med den där halva poängen före sin temakollega Prost. Det var aldrig en tanke om att Prost skulle försöka backa upp fältet så att Niki fick kriga med de andra, det var aldrig ett ord spekulerat i pressen om det, jag tror inte det var en person som ens tänkte så långt då.
Lika imponerande som Mercedes har varit i år, lika tungt har det gått för Ferrari som hade hopp om att kunna utmana dem. I slutändan har de inte vunnit något lopp och inte startat något från första led. Risken är stor att det blir ännu värre efter regeländringen nästa år. När man mitt under säsongen tappade James Allison tappade man en mycket kompetent medarbetare och hans ideologi har genomsyrat designavdelningen. Det finns ingen riktig chef där i dag, ingen av männen i ledande positioner har någon större erfarenhet av racing och jag tycker att det har varit tydligt i år. De tar de avgörande besluten, men måste lyssna med andra för att få råd om hur de ska göra och då är det svårt att ta rätt beslut. Tar de ett eller två dåliga beslut när det gäller strategin är det svårt att reparera och det kostar enormt mycket tid och pengar att försöka komma ifatt när man väl är ett par steg bakom. Jag läste att de har tagit in Rory Byrne igen i någon roll i design avdelningen, det är säkert ett bra beslut eftersom, han är en av de bästa designerna i F1 historien även om han har fått väldigt lite beröm för det. Det var han som ansvarig för alla bilarna de åren Schumacher och Ferrari dominerade sporten.
När det gäller Red Bull så ser jag en positiv trend. De har gjort bättre resultat i år, deras chassi har varit minst lika bra som Mercedes och motorn var bättre i år. Dessutom har de två bra förare som pressar varandra framåt. Det blir väldigt spännande att se vad de kan hitta på till nästa år, då är det nya regler och det blir en omstart för alla team. Jag tror att Red Bull är det teamet som har störst chans att komma ikapp Mercedes.
För Marcus Ericsson har det däremot inte varit något strålande år, men det beror mer på teamet än honom. Han har utvecklats som förare, men har inte haft det materialet som krävs för att nå poäng. Ändå tror jag att han tog rätt beslut när han valde att stanna hos Sauber. Det verkar som om deras ekonomi är stabilare än tidigare och dessutom har de värvat intressanta medarbetare till nästa år. Jag tycker att det borde bli bättre än vad det var den här säsongen i alla fall.
Sedan ska man inte stirra sig blind på att Ericsson inte tog någon poäng, samtidigt som hans teamkollega tog två och ligger högre upp i tabellen. Så långt ner i tabellen handlar det mer om tur än skicklighet vem som tar strö poäng som finns kvar på de race där det är ovanligt många som bryter av olika anledningar. Samtidigt är det i just de racen som man som förare måste vara ännu mer skärpt för att kunna ta vara på de möjligheter som dyker upp när det är struliga förhållanden. Det gjorde Nasr i regnet i Brasilien då han tog de där två, för stallet väldigt viktiga poängen.
I den nedre delen av fältet är det tillfälligheterna som avgör och därför är det enormt viktigt att Sauber är med från start nästa säsong, även om man behåller motorn från 2016. Det är viktigt att bilen finns med på första testet, vilket den inte gjorde i år, och det är viktigt att man kan konkurrera från start. Det är alltid enklast att ta poäng under de fyra första loppen innan alla team har ordning på sina grejer. Det räddade Sauber ifjol och det räddade Haas i år.
Innan jag avslutar vill jag hylla en förare. Max Verstappen. Han kom till Red Bull i maj och har verkligen visat att han är en framtida världsmästare. Han har en enorm talang och är fortfarande bara 18 år. Han har tio år på sig att skaffa sig erfarenheter och vinna lopp – och då är han bara 28 år. Lyckas han hitta rätt bil, en vinnande bil kan han slå alla rekord som finns. Det blir spännande att se om han har den känslan – att välja rätt.
Det finns de som Lewis Hamilton, som alla skrattade åt när han valde Mercedes men nu har han vunnit två VM-titlar till och är en av tidernas mest framgångsrika F1-förare
Sedan finns det förare som Fernando Alonso. Han vann två VM-titlar med Renault när han var ung, men som sedan tagit fel beslut varenda gång han har valt att byta stall. Han är fortfarande en fantastisk förare, men de senaste tio åren har han hela tiden suttit i fel bil. Det finns två-tre förare till som gjort det misstaget och det är sådant som kan avgöra hur framgångsrik en karriär blir.
Det viktigaste är att alltid sitta i rätt bil vid rätt tidpunkt. Det har aldrig funnits en världsmästare som inte hade den bästa bilen.