Startsida / Inlägg

Rosberg mot Ekström? Är det RX som gäller 2017?

av Anna Andersson

2016. Året är snart slut och då är det naturligt att titta tillbaka och summera det som varit.
Det vi minns och det som vi kommer att minnas läge framöver.
För mig var F1 2016 ett år fyllt av spänning, nyfikenhet och mod- även om Mercedes var det team som dominerade allt och alla.
Den allra första intervjun jag gjorde i slutet av februari var med Toto Wolff, Mercedes stallchef. Vi träffades under de allra första testerna i Barcelona och även om våren var på väg var det fortfarande ostadigt väder. Lite kyligt och det kändes som om det fanns en stor tveksamhet inför säsongen.
Från min sida handlade det nog mycket om i fall Ferrari som hade tagit ett kliv 2015 skulle kunna lyfta och om Nico  Rosberg skulle kunna utmana Lewis Hamilton. Från hans sida tror jag det mest handlade om hur han och Niki Lauda skulle hantera situationen i teamet. Lewis Hamilton hade vunnit två VM-titlar på lika många år och Nico Rosberg hade förlorat två på samma antal år.

Mercedes team chief Toto Wolff smiles as he arrives at the Monaco racetrack, in Monaco, Wednesday, May 20, 2015. The Formula one race will be held on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Wolff utanför Mercedes motorhome. Foto:  AP

Innan jag ens hann trycka på inspelningsknappen på min telefon tittade Wolff på mig och sa:
– Det kommer att bli en jämn säsong.
– Den lär inte avgöras innan förarna tagit målflagg i det sista loppet.
Han hade inte bara rätt. Han hade väldigt rätt och jag tänkte tillbaka på det ögonblicket många gånger under året och funderade över vilken känsla han hade den där dagen han sa det. Om det handlade om logiskt tänkande eller om det var en magkänsla?
Jag gick därifrån med en känsla av nyfikenhet och den nästa intervjun jag gjorde var med Nico Rosberg. Han var otroligt bestämd och näst intill arrogant i sitt sätt att svara på de frågor jag ställde. Korrekt, bestämd och tydlig.
Han var extremt tydlig med att han hade förlorat VM-titeln och var där för att vinna den. Att han skulle ge allt för att nå sitt mål. Det mötet har jag också gått tillbaka till många gånger i huvudet, framförallt efter det att han samma kväll som han skulle få ta emot VM-titeln avslöjade att han lägger av. Hans mål var att vinna VM, det hade han kämpat med i 25 år och han insåg att han hade gjort allt han kunde, nått sitt mål och var helt tömd på energi.
När andra drömmer om att nå den fantastiskt magiska känslan som en seger innebär bestämde han sig för att gå.
Det är två saker som j ag kommer att ta med mig från 2016.
Nu kikar vi fram mot 2017 och Mercedes har en förare kvar att bekräfta. Vem ska ta Nico Rosbergs plats?
Valtteri Bottas, som kör för Williams och har Toto Wolff som manager känns som ett bra alternativ. Dels eftersom han själv antytt att han snart kommer att köra en snabbare bil och dels för ett uttalande Toto Wolff gjorde i Sport Bild för ett par dagar sedan:
– Pascal Wehrlein och Lewis Hamilton vore ett explosivt förarpar, sa han.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain waves after he clocked the fastest time during the qualifying session at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Saturday, Nov. 26, 2016. The Emirates Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Foto: AP Photo

Hans tankar gick tillbaka till McLaren-Mercedes 2007. Då nykomlingen Lewis Hamilton placerades intill den dubble mästaren Fernando Alonso. Ett förarpar som inte klarade av att hantera den interna konkurrensen, där deras interna konflikt urartade vilket ledde till att Ferrari och Kimi Räikkönen snodde VM-titeln i säsongens allra sista lopp.
En sådan utveckling vill Mercedes absolut inte se, framförallt inte under en säsong när det kommer helt nya regler och F1-bilarna förändras i grunden.
Det enda som är klart, enligt vad Wolff har sagt i alla fall, klart är att den förare som får chansen får ett kontrakt över en säsong, 2017.
2018 kan Mercedes nämligen satsa tyskt igen – om man vill – Sebastian Vettels kontrakt med Ferrari löper ut efter 2017.
•••
Vilka team kommer då att göra upp om titeln nästa säsong? Det är allt för tidigt att svara på den frågan även om Toro Rossos teamchef Franz Tost är övertygad om att Mercedes kommer att behålla övertaget.
Andra experter tror att Red Bull som lockat tillbaka stjärndesignern Adrian Newey kommer att vara tillbaka på den nivå teamet var när man dominerade mästerskapet mellan 2009 och 2013.
Däremot är det inte många, vid sidan av Ferrari själva, som tror att det teamet kan utmana i toppen.
Vi får se.
Jag är spänd inför den nya säsongen och jag hoppas att ni också är det.

•••

Det senaste ryktet inom motorsportvärlden är att Nico Rosberg ska köra VM i rallycross 2017 för Mercedes. I så fall ställs han mot världmsästaren Mattias Ekström.

•••

German Formula 4 driver Mick Schumacher of Van Amersfoort holds his best rookie award during the season kickoff in Oschersleben, Germany, Saturday, April 25, 2015, after ranking 9th in the race. He is the son of former Formula One World Champion Michael Schumacher. (Jens Wolf/dpa via AP)
Mick Schumacher var tvåa i F4 i både Tyskland och Italien 2016, 2017 kör han EM. Foto: DPA

För övrigt meddelar Mercedes att de kommer att hålla koll på Mick Schumacher som kör EM i F3 nästa säsong. Mercedes fanns med under en stor del av Michael Schuamchers karriär också, långt innan han kom till F1 och enligt Toto Wolff har familjen en stor plats i Mercedes hjärta.

– Om han gör bra ifrån sig i det mästerskapet kommer många team att hålla ögonen på honom, ett av de teamen är Mercedes, säger Toto Wolff till ”La Gazetta dello Sport”.
•••

 

Missade du texten om hur Williams ska optimera depåstoppen med hjälp av ett svenskt företag så har du den här:

Här kan du också läsa om Mick Schumacher, hans tankar om F1 och andra talanger på väg uppåt.

•••

Nu ska jag och familjen tillbringa ett par dagar i USA, hemma hos goda vänner i Tennesse.  Antagligen lär vi diskutera F1 vid mer än ett tillfälle eftersom den här familjen är några av få riktigt gedigna F1-fans som finns på den sidan Atlanten.
Ha ett riktigt gott nytt år så hörs vi framöver igen.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB