Startsida / Inlägg

Formel 1 är häftigt igen!

av Anna Andersson

Jäklar vilken premiär. Formel 1 är häftigt igen!

Jag hoppas att du ställde klockan i morse för årets premiär var absolut värd att se.
Det smällde till direkt.
Det finns ingen som längre kan säga att F1 är tråkigt och om den är någon som gör det så vet jag inte vad jag gör, plockar fram häxkvasten och jagar ikapp kanske? Det är trots allt påsk snart.
Lewis Hamilton hade pole position, precis som i Australien för ett år sedan. Då fick han stryk av Nico Rosberg.
Nu tog han starten, han gjorde en perfekt start, och hade också kontrollen under inledningen av racet. Bakom honom var dock Sebastian Vettel betydligt bättre än vad han och Ferrari var förra året. Hamilton kunde inte köra ifrån Vettel och var också den som gick in i depå först – men den satsningen gick inte hem. Vettel kunde köra till sig ett försprång, samtidigt som Hamilton kom ut bakom Max Verstappen på banan och när Vettel kom tillbaka efter sitt besök i depån så behöll han ledningen av racet.
Hamilton blev omkörd i depån och Vettel kontrollerade loppet in i mål.

Formula One - F1 - Australian Grand Prix - Melbourne, Australia - 26/03/2017 - Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany (2nd L) sprays champagne alongside second-placed Mercedes driver Lewis Hamilton (2nd R) of Britain and team mate Valtteri Bottas of Finland (R) on the podium. REUTERS/Jason Reed
Formel 1  är häftigt igen!

– Jag hade lite svårt att hålla i efter tio varv, men det löste sig, säger Vettel på presskonferensen.

– Det gjorde ingenting att han fastnade lite i trafiken heller, det drog vi nytta av. Bilen är fantastisk, när jag kom ut efter depåstoppet handlade det bara om att kontrollera loppet, räkna ner varv och hantera däcken rätt. De kom faktiskt tillbaka i slutet av loppet också. Fästet var bra.

Ferrari har inte vunnit någon premiär sedan 2010 då Fernando Alonso vann i Bahrain. Senast man vann en premiär i Australien var 2007. Då tog Kimi Räikkönen segern – och han vann även VM det året….
Statistisk är statistik, men det är kul att notera ibland.

– Sebastien körde fantastiskt och jag är övertygad om att Kimi snart kommer att vara där och kämpa med honom, säger Ferraris styrelseordförande Sergio Marchionne.

– Nu är det viktigt att komma ihåg att detta inte är slutmålet utan ett första steg på en lång väg och vi arbetar fokuserat för att förbättra oss var dag.
Mer om racet läser du här.

1    Sebastian Vettel    Ferrari    57    1h24m11.670s    –
2    Lewis Hamilton    Mercedes    57    1h24m21.645s    9.975s
3    Valtteri Bottas    Mercedes    57    1h24m22.920s    11.250s
4    Kimi Räikkönen    Ferrari    57    1h24m45.063s    33.393s
5    Max Verstappen    Red Bull/Renault    57    1h24m40.497s    28.827s
6    Felipe Massa    Williams/Mercedes    57    1h25m35.056s    1m23.386s
7    Sergio Perez    Force India/Mercedes    56    –    1 varv
8    Carlos Sainz    Toro Rosso/Renault    56    –    1 varv
9    Daniil Kvyat    Toro Rosso/Renault    56    –    1 varv
10    Esteban Ocon    Force India/Mercedes    56    –    1 varv
11    Nico Hülkenberg    Renault    56    –    1 varv
12    Antonio Giovinazzi    Sauber/Ferrari    55    –    2 varv
13    Stoffel Vandoorne    McLaren/Honda    55    –    2 varv
–    Fernando Alonso    McLaren/Honda    50    –
–    Kevin Magnussen    Haas/Ferrari    46    –
–    Lance Stroll    Williams/Mercedes    40    –
–    Daniel Ricciardo    Red Bull/Renault    25    –
–    Marcus Ericsson    Sauber/Ferrari    21    –
–    Jolyon Palmer    Renault    15    –    Bröt
–    Romain Grosjean    Haas/Ferrari    13    –

Ferraris seger i Australien ger mig hopp inför säsongen. Det visar att bilen är snabb och kan konkurrera med Mercedes. Det var länge sedan det var en fajt på banan mellan två olika team och det behöver Formel 1.
Det är bara att hoppas att den duellen mellan Ferrari och Mercedes utvecklas under säsongen och att Red Bull också kommer närmare. Enligt motorsportkonsulenten Helmut Marko räknar Red Bull med att vara i kapp till Spaniens GP, lopp nummer fem.

Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland steers his car during the Australian Formula One Grand Prix in Melbourne, Australia, Sunday, March 26, 2017. (AP Photo/Rick Rycroft)
Bottas med en tung bil

Mercedes har ett annat problem också. Bilen är för tung. Den väger fem kg mer än den minsta vikten som FIA har satt och det gör två tiondelar per varv. I Australien gjorde det 12 sekunder på ett helt lopp.

Och 12 sekunder på ett race – det kan vara skillnaden mellan en seger och en andraplats. Det kan till och med vara så att det var skillnaden i dag.

– Det är ett område vi måste förbättra, säger Toto Wolff.
Alltså. Mercedes  är för bred om baken och måste banta.

•••
Mercedes var tvåa och trea. Hamilton och nykomlingen Valtteri Bottas. Bra poäng till teamet, men en besvikelse för det tyska teamet att man inte var snabbast.
Det är första gången sedan de nya motorerna introducerades i VM 2014 som VM-ledaren inte kör en Mercedes.
•••
Red Bull är, precis som väntat, inte tillbaka i toppen igen. Motorn från Renault, är inte där den ska vara. Max Verstappen var femma medan Daniel Ricciardo, som kraschade under kvalet och fick byta växellådan fick problem redan före start. Han startade från depån vilket var bedrövligt redan det och sedan bröt han loppet.
– I morgon är en ny dag, men hur jag ska komma över det. Vi australiensare tar ett par glas och sedan är det bra, säger han.
•••

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden spins off the track into the gravel soon after the start of the Australian Formula One Grand Prix in Melbourne, Australia, Sunday, March 26, 2017. (AP Photo/Andy Brownbill)
Aj, aj aj

Även för Marcus Ericsson var det en söndag att glömma. Dålig start och påkörd i den tredje kurvan av det första varvet. Inte alls kul.
Mer om det läser du här.
Hans temakollega Antonio Giovanazzi imponerande däremot. Killen som stöttas av Ferrari, gjorde inte ett enda misstag i sin premiär. Han körde in som 12:a i mål, näst sist av de 13 bilarna som gick i mål – men han gick i mål.
Nu ökar pressen på Marcus Ericsson och på Pascal Wehrlein, som valde att inte köra helgens lopp eftersom han kände att kroppen inte klarade av det fysiskt. Storyn om att han tappade nio veckors träning på grund av kraschen i ROC känner ni redan till, den behöver jag inte dra igen, men nu ska han alltså plocka in det på typ en vecka.
Jag skulle inte vilja vara i hans kläder denna vecka. Det blir tufft.
•••
För McLaren var det också ett tufft race. Båda förarna bröt och relationen till Honda blir inte bättre. Jag har hört rykten om att McLaren nu gör allt för att avsluta samarbetet så snabbt det bara går och att man istället försöker hitta en lösning med Mercedes, som man arbetade med tidigare.
Toto Wolff vill dock inte kommentera det. Slutsatsen får ni dra själva.
•••
Ingen Rosberg på startlinjen, men en trött en framför TV:n: Han gick upp i alla fall:

•••
Nästa VM -deltävling avgörs i Kina den 7-9 april. Där brukar det regna!
Då kan det hända grejer igen.

 

Foton: TT, Reuters, AP

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB