Lewis Hamilton på pole – gör allt för segern
avLewis Hamilton gjorde allt rätt. Han står på pole.
Han pulveriserade rekordet och körde in på 1.22188. Det gav honom årets första pole position och räknar vi in höstens avslutande lopp har Hamilton nu tagit pole position i fem lopp i rad.
– Jag kom hit för att göra en sak vinna.
Det säger Hamilton som ser väldigt lugn och fokuserad ut.
Nu har han en helt annat teamkollega i Valtteri Bottas och borta är det tuffa psykkriget mellan Hamilton och Rosberg som hade pågått i olika former sedan de var 13 år.
Bakom Hamilton klämde Sebastian Vettel in sin Ferrari före Valtteri Bottas. Finländaren som tidigare inte varit bättre än 15:e man i kvalet på Albert Park körde nu in som trea i sitt första kval med Mercedes.
– Det var inte helt perfekt, jag är inte riktigt nöjd, säger Bottas som såg ut att kämpa rätt hårt med bilen.
– Det verkar vara jämnt i toppen, men jag fick inte till det perfekta varvet och är inte helt nöjd. Samtidigt är det morgondagens om räknas och vi har bra racepace. Jag hoppas att formen från träningen håller i sig.
Kimi Räikkönen var fyra i sin Ferrari och därefter kom Red Blls Max Verstappen. Det var missräkning för teamet. Max Verstappen gjorde ett par små missar och slutade på plats fem medan hans teamkollega Daniel Ricciardo gjorde en betydligt större miss, han körde av, snurrade över gruset och satte bakändan i banbegränsningen.
– Det var en tuff smäll idag. Det är inte ofta jag kraschar in i barriären och det var det sista stället jag ville besöka här på hemmaplan. Samtidigt så kraschade jag av rätt orsak, jag tryckte på och försökte hitta gränsen och det är då sådana saker händer, säger Daniel Ricciardo.
– Jag är inte besviken på min inställning, men resultatet var frustrerande. Nu startar jag tia istället för bland de fem bästa.
Mer om kvalet läser du här:
•••
Jolyon Palmer var allra sist i Q1, medan hans Renaultkollega Nico Hülkenberg var femma. Det gav bekymrade miner hos den fyrfaldige världsmästaren Alain Prost och Renault.
En intressant grej i Q1 var att det var fyra olika team på de fyra sista platserna och det var stor skillnad mellan teamkamraterna, Kevin Magnussen fick rejält med stryk av Romain Grosjean, Jolyon Palmer av Nico Hülkenberg, Lance Stroll av Felipe Massa och Stoffel Vandoorne av Fernando Alonso.
– Jag körde av i kurva 12 på båda mina varv. Det är riktigt irriterande, säger Magnussen.
– Det har varit en tuff helg, med lite problem med bilen. Den var där till kvalet, men då gjorde jag två misstag på samma ställe. Frustrerande.
•••
Debutanten Lance Stroll, Williams, har bytt växellåda och flyttas tillbaka fem platser i starten. Det betyder att han startar sist.
– Det är bara frustrerande. Vi fick ordning på bilen sent och fick inte alls någon tid på oss att göra ett bar varv. Jag hann bara med två, säger Stroll som var 19:e man i kvalet till Viasat Motor.
– Det är bara en dag att glömma.
•••
Fernando Alonso har fått en ny framvinge och nya bargeboards på sin McLaren. Det har inte Stoffel Vandoorne. Han hade dessutom problem med motorn under kvalet och han var dessutom irriterad på just Alonso som han ansåg förstörde hans uppvärmningsvarv.
– Det är inte enkelt att göra allt på ett varv, röt Vandoorne över radion.
Alonso tog sidan vidare till Q2 där han faktiskt var 13:e man och sekunden snabbare än Ericsson.
Här är kvalresultatet:
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1m22.188s | – |
2 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1m22.456s | 0.268s |
3 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1m22.481s | 0.293s |
4 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1m23.033s | 0.845s |
5 | Max Verstappen | Red Bull/Renault | 1m23.485s | 1.297s |
6 | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | 1m24.074s | 1.886s |
7 | Felipe Massa | Williams/Mercedes | 1m24.443s | 2.255s |
8 | Carlos Sainz | Toro Rosso/Renault | 1m24.487s | 2.299s |
9 | Daniil Kvyat | Toro Rosso/Renault | 1m24.512s | 2.324s |
10 | Daniel Ricciardo | Red Bull/Renault | – | – |
11 | Sergio Perez | Force India/Mercedes | 1m25.081s | 2.893s |
12 | Nico Hulkenberg | Renault | 1m25.091s | 2.903s |
13 | Fernando Alonso | McLaren/Honda | 1m25.425s | 3.237s |
14 | Esteban Ocon | Force India/Mercedes | 1m25.568s | 3.380s |
15 | Marcus Ericsson | Sauber/Ferrari | 1m26.465s | 4.277s |
16 | Antonio Giovinazzi | Sauber/Ferrari | 1m26.419s | 4.231s |
17 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1m26.847s | 4.659s |
18 | Stoffel Vandoorne | McLaren/Honda | 1m26.858s | 4.670s |
19 | Jolyon Palmer | Renault | 1m28.244s | 6.056s |
20 | Lance Stroll | Williams/Mercedes | 1m27.143s | 4.955s |
•••
Du har väl inte missat att Pascal Wehrlein missar premiären. Saubers nye förare krockade rejält under Race of Champions i januari och missade nio veckors träning. Han säger nu att han inte är tillräckligt bra tränad för att klara en hel tävlingsdistans.
Mer läser du här.
Wehrlein räknar med att vara tillbaka till den andra deltävlingen i Kina. Antonio Giovanazzi tog över bilen och körde riktigt bra var 16:e man i Q1, knappt bakom Marcus Ericsson som var 15:e och tog sig vidare till Q2. Svensken använde tre par nya däck i Q1, hade ett par nya och ett par gamla däck i Q2, men gjore en miss och låste upp däcken i kurva 9.
– Det var ändå helt över förväntan. Under testerna i Barcelona kändes det inte som om vi skulle kunna ta oss till Q2. säger Ericsson till Viasat Motor.
Kvalet var en framgång för teamet, så bra som 15:e och 16:e var teamets förare bara två gånger under förra året och nu satsar Ericsson på poäng:
Mer om Ericssons tankar efter kvalet läser du här.
•••
Det finns en detalj som kan bli riktigt spännande i morgon, nämligen starten All den hjälp som teamen tidigare kunde hjälpa förarna med är borta. Nu är det en förare med koppling och gas.
Den har ett ganska litet fönster för att få till en bra start och där måste du träffa rätt, hand och fot.
– Det kan ställa till det, säger Marcus Ericsson.
– Jag tycker att jag till det ganska bra på slutet av testerna, men nu kommer pressen. Jag tror att vi kommer att få se få förare som är konstanta i sina starter. Det kommer att vara en förare som är vass en helg, men som tappar i nästa race och någon annan som startar bra. Tidigare fanns det ett större fönster att göra en bra start på, även om du inte träffade helt rätt så var det okej. Så är det inte längre.
•••
Det är fullt med F1 i tidningen i dag. Läs vår exklusiva intervju med Mercedes Toto Wolff som är oroad för att de nya reglerna gör racingen tråkig.
Läs också intervjun med Pirellis Mario Isola som berätrar om däcken inför F1 2017.
Glöm nu inte att ställa om klockan i natt. Den flyttas fram en timme.
F1-premiären startar klockan 07.00 i morgon.