Startsida / Inlägg

Marcus om sista testdagen

av Anna Andersson

Nu är försäsongen över. Nästa gång F1-bilarna bränner på sina motorer är det fredagen den 24 mars och det är dags för den första träningen i Australien.
Åtta dagar har teamen hunnit testa och det finns en hel del att berätta om. En rejäl genomgång av alla teamens testresultat får du i morgondagens tidning.

Här samlar jag ihop lite andra nyheter som vad Marcus Ericsson sa efter att ha kört ett varv på 1.21.670 på de ultramjuka däcken. Ett varv som gav honom plats 12 under dagen:
– Det var en intressant morgon och jag hade kul när vi körde ett par snabba varv med både de supermjuka och därefter även de ultramjuka däcken, säger han.
– Det var en produktiv förmiddag utan några problem med bilen och det var den sista under årets tester. Vi gjorde absolut vissa förbättringar, men vi är ännu inte där vi vill vara. Vi har jobb kvar att göra, måste analysera data och förbättra bilen.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Foto: Sauber

Snabbast under testerna var Kimi Räikkönen, han  körde på 1.18,634 och var över en sekund snabbare än vad någon av Mercedes förare var på ett varv, men mer om det läser du här.

Lewis Hamilton som vunnit två av de tre senaste mästerskapen och var tvåa förra året är inne på att Ferrari är ännu snabbare än vad det ser ut,
– Det ser verkligen positivt ut för Ferrari, så mycket är säkert. jag tror inte heller att de gömmer något, det är den farten de har just nu, säger han.
Men frågan är vad Mercedes, som varit något långsammare håller på med? Visar de upp sin rätta fart eller gömmer de någonting?
– Nej, när jag var på banan så hade jag inte känslan av att det kunde gå så mycket snabbare, säger Hamilton.
Men å andra sidan kan vi inte veta hur mycket bränsle han hade i bilen och hur mycket som Räikkönen hade i sin bil.
Du som läste dagens tidningsknäck och de hemliga testerna vet exakt vad jag pratar om.
Du hittar det här.

Här är dagens tider:
1.    Kimi Räikkönen    Ferrari    1:18.634    Supersoft    111
2.    Max Verstappen    Red Bull    1:19.438    Supersoft    71
3.    Carlos Sainz    Toro Rosso    1:19.837    Ultrasoft    132
4.    Valtteri Bottas    Mercedes    1:19.845    Supersoft    53
5.    Lewis Hamilton    Mercedes    1:19.850    Ultrasoft    54
6.    Nico Hülkenberg    Renault    1:19.885    Ultrasoft    45
6.    Sergio Perez    Force India    1:20.116    Ultrasoft    128
8.    Jolyon Palmer    Renault    1:20.205    Ultrasoft    43
9.    Lance Stroll    Williams    1:20.335    Soft    132
10.    Romain Grosjean    Haas    1:21.110    Ultrasoft    76
11.    Fernando Alonso    McLaren    1:21.389    Ultrasoft    43
12.    Marcus Ericsson    Sauber    1:21.670    Supersoft    59
13.    Pascal Wehrlein    Sauber    1:23.527    Soft    42

 Här är en lista över hur många kilometer teamen har kört under testerna:
1. Mercedes (5.102)
2. Ferrari (4.446)
3. Williams (3.719)
4. Sauber (3.668)
5. Force India (3.654)
6. Haas (3.328)
7. Red Bull (3.184)
8. Renault (2.779)
9. Toro Rosso (2.719)
10. McLaren (1.978)

För McLaren har försäsongen varit en katastrog. fernando Alonso körde bara 19 varv under förmiddagen.

Han var vansinnig på Honda när jag träffade honom i onsdags.

Med tanke på att han hade samma problem som teamkollegan Stoffel Vandoorne hade i går lär han inte vara mindre arg idag.
•••
I fjol vann Nico Rosberg VM efter en hård kamp med Lewis Hamilton.
Sedan lade han av.
Merca dag 2Han har ersatts av Valtteri Bottas, men det är knappt någon expert som tror att den trevlige och noggranne finländaren ska kunna utmana Hamilton. Det tror inte ens Mercedes styrelseordförande Niki Lauda.
– Av det jag har sett hittills så är Valtteri ungefär två tiondelar efter Lewis på ett varv, men det är riktigt bra i detta läget, säger han till den tyska TV-kanalen RTL och han påpekar att Bottas måste utveckla sina longruns.
– Det är klart att han inte har den erfarenhet som var Lewis har, säger Lauda.
– Han måste jobba hårt för att skaffa sig det och det kommer han också att göra. Jag är nöjd med hans prestation så här långt.
Samtidigt så finns det lite kul statistik som visar att den är den minst erfarna föraren, den som rankas som nummer två i teamet, som kan slå till i årets första lopp. Ni minns väl Eddy Irvine som slog Michael Schumacher i Melbourne 1996 och Giancarlo Fisichella som slog Fernando Alonso på samma bana 2005.

Australiens GP 1996 var för övrigt Jac Villeneuves debut, han tog pole position med sin Williams för att sedan komma tvåa bakom kollegan Damon Hill.

Någon som ser Lance Stroll göra om den bedriften i år?
•••
Günter Steiner är teamchef hos fjolårets nykomling Haas, ett team som verkar profitera från samarbetet med Ferrari och finns med i toppen av klungan efter Mercedes, Ferrari och Red Bull.
Han menar dock att det skiljer ungefär en och en halv sekund mellan toppteamen och Haas på ett enda varv.

•••
En av tidernas största har somnat in.
Legendaren John Surtees blev 83 år gammal.

Han är den enda förare som vunnit VM på både två och fyra hjul. Han var också den äldste levande F1-världsmästaren.

•••
Ha en härlig helg. Det tänker jag ha. Ljudet av bilar som varvar banan lär inte försvinna än på ett par dagar.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB