Positivt säger Ericsson
avNu är sju av åtta testdagar avklarade och för svensk del handlade det om racesimulering i dag. Marcus Ericsson körde på 1,23,30 under sitt bästa varv och hann med 88 varv under förmiddagen.
– Det var positivt och viktigt att vi kunde köra en hel tävlingsdistans. Vi har fortfarande lite problem med mediumdäcken, det är lite svårt att få dem att jobba riktigt bra, men å andra sidan var racestinten på de mjuka däcken ett stort steg framåt, säger Ericsson.
Under eftermiddagen var det sedan Pascal Wehrleins tur och han skulle satsa på att köra så snabbt det bara gick, 1:22.347 på de ultramjuka däcken. Wehrlein körde 44 varv.
I morgon blir det omvänd ordning, Wehrlein med racesimulering och Ericsson med kvalsimulering.
– Än så länge fungerar det bra. Bilen är på väg åt det håll jag vill ha den, även om den inte är där än, säger Ericsson.
– Pascal vill ha bilen åt samma håll som jag och det är en fördel.
Snabbast av alla var Sebastian Vettel, 1.19,024 på det ultramjuka däcken vilket inte är speciellt långt från de 1,18 som däckleverantören Pirelli pratade om inför försäsongstesterna.
– Man kan ju se att vi har jobbat, vi var snabbare än förra veckan och även snabbare än vad vi var tidigare i veckan. Med andra ord är det rätt tydligt vad vi arbetade med, säger Vettel som antyder att han satsade på att simulera ett kvalvarv.
Näst snabbast var Lewis Hamilton, som var tre tiondelar långsammare, men Mercedes hade ett annat program. Det blev framförallt tydligt under eftermiddagen då körde sitt snabbaste varv, 1.22,038 på mjuka däck.
– Jag tror att Ferrario bluffar och att de är betydlgit snabbare än vad de visar. De är väldigt nära oss, säger Lewis Hamilton.
– Det är svårt att säga vem av oss som är snabbast, men de är väldigt nära, inte snabbare.
1. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:19.024 | 156 | Ultrasoft |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:19.352 | 52 | Ultrasoft |
3. | Esteban Ocon | Force India | 1:20.161 | 137 | Ultrasoft |
4. | Daniil Kvyat | Toro Rosso | 1:20.416 | 94 | Supersoft |
5. | Kevin Magnussen | Haas | 1:20.504 | 119 | Ultrasoft |
6. | Daniel Ricciardo | Red Bull | 1:20.824 | 128 | Soft |
7. | Stoffel Vandoorne | McLaren | 1:21.348 | 48 | Ultrasoft |
8. | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:22.038 | 95 | Soft |
9. | Pascal Wehrlein | Sauber | 1:22.347 | 44 | Ultrasoft |
10. | Jolyon Palmer | Renault | 1:22.418 | 53 | Soft |
11. | Marcus Ericsson | Sauber | 1:23.330 | 88 | Soft |
12. | Felipe Massa | Williams | 1:24.443 | 80 | Medium |
13. | Lance Stroll | Williams | 1:24.863 | 85 | Soft |
•••
Haas med förarna Romain Grosjean och Kevin Magnussen har varit stabila under testerna, men det finns mer att ta ut.
Framförallt av motorn.
– Den är bra att köra, det finns ett par mindre justeringar kvar att göra, men allt som allt är vi nöjda. De är till och med bättre än förra året och då var det väldigt bra, säger Romain Grosjean.
– När det gäller prestandan kommer vi att se det först i Melbourne när de släpper allt till kvalet.
•••
Toro Rosso har haft problem igen. Denna gång hade Daniil Kvyatt problem med växellådan.
•••
Blir F1 tråkigare trots nya regler, snabbare och coolare bilar?
Förarna är i alla fall oroade över att det blir svårare att köra om.
Mer läser du här.
Bilen håller, men motorn är kass. Det är Fernando Alonsos analys efter sex av åtta testdagar.
Han var mer än förbannad när han mötte media i går och i dag ställde McLaren och Honda in det gemensamma mötet mellan chefen för teamet, för motorerna och media.
Vid två tillfällen under dagen har Stoffen Vandoorne blivit stående, men det är absolut inte nödvändigt att byta någon motor, hälsar McLaren.
Det är möjligt, Vandoorne hann till lsut med 95 varv.
•••
I morgon fredag avslutas årets sista testdag.