Startsida / Inlägg

Varning för en intern explosion

av Anna Andersson

Jag har i ett par dagar gått och funderat på årets F1-säsong. Vilka svar vill jag ha i Australien?
Vad kan vi förvänta oss och vad sa testerna egentligen?
Mycket är väldigt osäkert eftersom det återigen är en så stor regeländring och eftersom tester alltid är just tester. Rent ut sagt så betyder de ingenting och det är enormt svårt att dra några slutsatser av någonting eftersom man inte vet vilka förutsättningar som gäller.
Därför har jag samlat ett par intressanta frågor här:
•Vem har bluffat mest – och bäst?

Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland exits the team box during a Formula One pre-season testing session at the Catalunya racetrack in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Wednesday, March 1, 2017. (AP Photo/Francisco Seco)
Bottas på väg. Foto: AP Photo

Mercedes har haft vissa problem, men kört mest och på bra tider. De har absolut inte visat vad som finns i bilen, men räcker det?
Ferrari har imponerat under testerna utan att ha plockat ut max från motorn. Men hur mycket visade teamet upp? I år har teamet arbetat i det tysta och hållit sig borta från media. Inga stora uttalanden från cheferna. Inga pressmöten. Kommer den första segern sedan hösten 2015 i år?
Red Bull säger sig ha ett riktigt bra chassi, och det är Adrian Newey som varit med i utvecklingen av det – men håller motorn? Tillförlitligheten på Renaults motor var inte i topp under testerna och hur länge håller Red Bull och Renault sams den här gången om motorn inte fungerar?
•När spricker relationen mellan McLaren och Honda?
Eller går den att reparera? Under testerna var det ett öppet bråk. Fernando Alonso menade att chassit var bra och bilen svarade bra, men att motorn saknade både tillförlitlighet och prestanda…
– McLaren och Honda gör nu allt de kan tillsammans för att vi i alla fall ska ha en uppdatering till Melbourne, säger Stoffel Vandoorne.
•Hur stora problem har Renaults motor?
Red Bull, Renault och Toro Rosso. Alla kör med en motor från Renault och alla hade problem under testerna, Renault körde inte ens 600 varv under de två testveckorna och Toro Rosso stod ofta i garaget eftersom man hade problem med sin PU.
•Hur snabbt går det?
Pirellis uppdrag var att minska varvtiden från 2015, då man fick uppdraget, med fem sekunder. Vi kan räkna med att kvalrekordet från 2011 (Vettel 1.23,529). Varvrekordet från ett race, 1:24,125, är från 2004 ( Michael Schumacher) i fjol körde Daniel Ricciardo på 1.28,997. Är det möjligt att knäcka det också?
•Vad händer med omkörningarna?
Går det att köra om? Det var den stora snackisen i Barcelona. Förarna tyckte det var svårt att få häng på bilen framför och framförvarande bil var bred. Dessutom är däcken bättre än förra året och ett lägre slitage ger färre förarmisstag.
• Rookies?

Williams driver Lance Stroll of Canada steers his car during a Formula One pre-season testing session at the Catalunya racetrack in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Wednesday, March 1, 2017. (AP Photo/Francisco Seco)
Stroll debuterar. Foto: AP Photo

Lance Stroll kör för Williams. Under den första testveckan kraschade han tre gånger på två dagar. Under den andra gick det bättre. Men 18-åringen kommer från Formel 3 där han hade ett team som byggde allt för att han skulle vinna titeln, nu ställs han mot världens bästa förare på en bana han aldrig tidigare har kört.
Den andra nykomlingen är McLarens Stoffel Vandoorne, han ersatte Fernando Alonso i Bahrain förra året och då besegrade han Jenson Button. Han körde dessutom in sina första VM-poäng i sin debut dagen efter det framgångsrika kvalet. En högt rankad förare som fyller 25 år på söndag.

•Hur bra är Marcus Ericsson?

I Pascal Wehrlein har han en värdig motståndare. En förare som vunnit DTM åt Mercedes och som stöttats av Mercedes imer än fem år är inte dålig. Frågan är snarare om han klarar av att hantera ett underlägset material och om han kan utmana Ericsson som numera är etablerad i F1.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Foto: Sauber

För Ericsson gäller det återigen att prestera, att prestera mer än vad materialet egentligen tillåter. Sett till testerna så ligger Sauber i botten. Teamet kan hoppas på att konkurrenterna har motorproblem och det måste ta poäng under inlendingen av säsongen och ha en buffert som de kan leva på under slutet av säsongen. Ericsson måste pockså prestera om han vill vandra vidare.

Ingen ser en förare som kör fantastiskt, men ändå alltid ligger längst ner i resultatlistan.
•Vilka förare har bytt team?
Kevin Magnussen har gått från Renault till Haas.
Nico Hülkenberg från Force India till Renault
Esteban Ocon från Manor till Force India
Pascal Wehrlein från Manor till Sauber

•••
Som dominanter, regerande mästare och med en trefaldige världsmästare i bilen med nummer 44 går Mercedes in som en av favoriterna under årets säsong. Lewis Hamilton i par med Valtteri Bottas.
Ett förarpar som är valt med omsorg.
Enligt Mercedes stallchef Toto Wolff vore det för riskabelt att sätta Pascal Wehrlein i en bil intill Lewis Hamilton.
– Pascal har en explosiv personlighet. Det är positivt när han sitter i bilen, men om man ska kombinera den med Lewis så måste man ha det i åtanke, säger Toto Wolff till Stuttgarter Zeitung.
– Vi har ett program där vi ska utbilda förare över två eller tre år för att de ska vara förberedda för Mercedes och det hade gjort ont i mig om vi hade satt Pascal intill Lewis och bränt honom redan 2017.
Enligt Wolff var Hamilton inblandad i diskussionen om vem som skulle bli hans teamkollega.
– Han är en viktig del av teamet och därför frågade jag honom. När det gäller en eller annan så sa Lewis: ”Om du tyckte att det gick hett till mellan mig och Nico så kommer det att explodera med honom”, berättar Wolff och antyder att Hamilton avrådde Mercedes från att välja Fernando Alonso och göra om den missen som McLaren gjorde 2007 då Alonso och Hamilton bråkade så mycket att teamet tappade VM-titeln till Ferrari i det sista loppet.

Till Channel 4 säger Wolff:

– Det finns namn från tidigare och där har det varit en riktig explosion. Vår spanske vän har naturligtvis också lämnat ärr hos oss.

– En bitter rivalitet mellan två förare kan vara som gift för ett stall.

När det gäller bottas var Hamilton däremot saklig:
– Lewis sa: ”Honom kan jag absolut acceptera, respektera och jag uppskattar honom också”, berättar Wolff.

–Valtteri är extremt lugn, har ingen politisk agenda och är inte heller manipulativ. Med andra ord är det en bra kombination till Lewis.
Till helgen får vi se hur bra det fungerar på banan också, om finländaren är så snabb som Mercedes tror.
Enligt Red Bulls chefer lär Mercedes inte köra in några dubbla segrar i år, de anser att Valtteri Bottas inte är tillräckligt snabb, men å andra sidan är Helmut Marko och Christian Horner väldigt duktiga på att reta sina konkurrenter.
•••
Sebastian Vettel har döpt sin bil. Det har han gjort  varje år sedan F1-debuten 2008.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany walks along the paddock at the end a Formula One pre-season testing session at the Catalunya racetrack in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Thursday, March 9, 2017. (AP Photo/Francisco Seco)
Foto: AP P

I år heter hon heter Gina.

Här är Vettels bilar och deras namn:
2008: Julie
2009: Kate / Kate’s Dirty Sister
2010: Luscious Liz / Randy Mandy
2011: Kinky Kylie
2012: Abbey
2013: Hungry Heidi
2014: Suzie
2015: Eva
2016: Margherita
2017: Gina
•••
unnamed(72)Daniel Ricciardo är redo att starta säsongen, han är också redo att ta en pallplats. Om jag minns rätt är det ingen australiensare som har lyckats med det på hemmaplan. 2014 blev han nämligen diskad efter loppet.
– Mitt hemmarace är fantastiskt på så många olika sätt, men det är också enormt mycket att göra. Jag börjar jobbveckan på måndagen och det är inte slut före söndag kväll, säger han.
•••
Är du intresserad av svensk F1-historia?
Då ska du kolla in denna artikeln.
Jag har pratat med de F1-förare som finns i livet och letat fram historien om de andra. Marcus Ericsson berättar också om sina upplevelser under tre år i F1 och sina tankar inför sitt fjärde åt.

•••
21 mars. En dag som alltid finns med inom F1. I dag är det Ayrton Sennas födelsedag.
Han skulle ha fyllt 57 år.

Även ett grattis till Kenny Bräck som fyller 51 år idag.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB