Är testerna Vettels fördel?
avAllt var upplagt för att Mercedes skulle ta sin andra seger för säsongen,
men åter igen så spelade Ferrari dem ett spratt.
Ferrari, som gjorde miss på miss förra säsongen var smartare.
Sebastian Vettel hade en bättre strategi, han hanterade däcken på ett perfekt sätt och han kontrollerade loppet in i mål.
Det gav honom säsongens andra seger.
Det gav honom också ledningen i VM.
Efteråt så berättade Vettel att han redan när han satt i bilen på det sista varvet längtade efter att få hoppa ner i cockpit igen och att han ser fram emot testerna som startar i Bahrain om två dagar. Jag kan inte låta bli att fundera över hur mycket alla de tester han gjorde förra året har hjälpt honom i år. Vettel är den förare som tillbringade absolut mest tid med att testa däck åt Pirelli, Mercedes skickade Pascal Wehrlein att göra samma tester. Då fick förarna fick köra en ombyggd bil eftersom årets bilar inte vara klara och Vettel hävdar å ena sidan att alla tester inte har gett honom någon fördel.
Samtidigt så säger han att han lär sig någonting var gång han sitter i bilen.
Jag tror, men det är min egen högst personliga åsikt, att de har gett honom en fördel. Han är ruskigt vass på att hantera däcken.
Vill du läsa mer om kvalet? Här är texten där du också kan läsa vad Sebastian Vettel själv säger efteråt.
•••
Lewis Hamilton får faktiskt skylla sig själv. Han kom inte in till sitt depåstopp eftersom Bottas stod där, men han behövde inte blockera Daniel Ricciardo och dra på sig ett straff. Utan det är det mycket möjligt att racet hade fått en helt annan utgång. Det skiljde 6,6 sekunder mellan de båda i mål. Straffet var på fem sekunder.
•••
Stoffel Vandoorne kunde inte starta. Hans motor var trasig,
Fernando Alonso fick bryta.
Hans motor var trasig.
Ännu en kanondag för McLaren och deras motortillverkare Honda….Du ser min ironi va?
Jag fattar att Fernando Alonso är enormt frustrerad. Han hävdar att han aldrig kört en motor med sämre effekt.
•••
Marcus Ericsson hade en klassisk skithelg i Bahrain. Ett tungt kval, ett uselt race där han var den ende föraren som inledde på den mjukare gummiblandningen och teamet, trots säkerhetsbilen, höll fast vid strategin att bara göra ett enda depåstopp. Svensken tappade enormt mycket vid omstarten och hade ingen chans.
Till slut bröt han för att växellådan gick sönder sju varv från mål.
– Men säkerhetsbilen kom inte så lägligt för oss. Vi tog beslutet att stanna kvar på banan och jag hade ingenting att sätta emot på kalla hårda däck som var 20 varv gamla. Med facit i hand kanske vi skulle ha gått in i depå och kört två stinter med de supermjuka däcken, säger Ericsson till Viasat Motor.
Man kan väl diskutera om man skulle ha bytt strategi där, men det var tydligt att Wehrlein var den förare som prioriterades i dag.
Han var också den förare som var bäst i kvalet och han slutade elva. För Marcus Ericsson gäller det att bryta ihop och komma igen. Ta vara på de två testdagar som väntar och sedan slå tillbaka i Ryssland om två veckor.
Här är resultatet:
1. Sebastian Vettel Ferrari
2. Lewis Hamilton Mercedes
3. Valtteri Bottas Mercedes
4. Kimi Räikkönen Ferrari
5. Daniel Ricciardo Red Bull
6. Felipe Massa Williams
7. Sergio Perez Force India
8. Romain Grosjean Haas
9. Nico Hülkenberg Renault
10. Esteban Ocon Force India
11. Pascal Wehrlein Sauber
12. Daniil Kvyat Toro Rosso
13. Jolyon Palmer Renault
14. Fernando Alonso McLaren
Förare som bröt:
Marcus Ericsson Sauber
Carlos Sainz Toro Rosso
Lance Stroll Williams
Max Verstappen Red Bull
Kevin Magnussen Haas
Stoffel Vandoorne McLaren
•••
Glada nyheter? Absolut!
Joel Eriksson leder EM i Formel 3 efter premiärhelgen.