Startsida / Inlägg

Hetaste snacket inför Kinas GP

av Anna Andersson

Det är två veckor sedan F1-premiären.

Men vi kan kopiera startuppställnignen till dagens lopp i Kina.

Hamilton, före Vettel, därefter Bottas före Räikkönen. Mercedes har fortfarande bäst fart i bilen under kvalet, men det blir otroligt spännande att se vad Ferrari kan göra under ett helt race. Bilen är skonsam mot däcken, den tar betydligt bättre hand om gummit än vad Mercedesen gör och dessutom var Ferraris strategi lysande i Australien medan Mercedes var stressade av att deras bil inte drog i från sina konkurrenter som den gjort de senaste åren och teamet stressades till ett strategiskt misstag.

Nu kan det förstås regna i morgon. Eller det mest troliga är att det regnar i morgon och då mixas korten om igen. Det är nämligen så att många förare aldrig har testat regndäcken och eftersom de är bredare än tidigare så ökar risken för vattenplaning.

– Riskerna blir betydligt större och det är lättare att tappa bilen, som förare måste man förändra sitt sätt att tänka. Det blir intressant att se hur bilen verkligen beter sig, säger Ericsson som inte testat regndäcken än.

I Sportbladet får du det hetaste snacket inför Kinas GP

Och vi har naturligtvis skrivit en text om problemen med regndäcken inför morgondagens lopp, som är det mest regnsäkra under hela säsongen.

Den texten läser du här.

Vi ska också komma ihåg att det inte var några träningar under fredagen och det är naturligtvis ett stort problem för ingenjörerna.

– De saknar mängder med data och det är naturligtvis ett stort problem, säger Toto Wolff till Sky.

Men det finns ingen risk för att racet i morgon ställs in inte på frund av dimma i alla fall så som det var i  fredags då ambulanshelikoptern inte kunde lyfta.
Det ska dock inte hända i morgon utan en poliseskort står redo och kommer att tömma vägen på andra bilar de fem kilometerna som det är fram till sjukhuset för att en ambulans ska kunna få fri fart – om det behövs.

Vill du läsa mer om kvalet?

Det gör du här:

 

•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Foto: Sauber

Marcus Ericsson tog sig återigen till Q2. Den här gången kan han tacka teamkollegan Antinio Giovanazzi som kraschade i slutet av Q1 vilket gjorde att det inte blev några förbättringar i slutet av passet.
Ericsson har nu varit Q2 i två race i rad. Det är bättre än vad vi hade vågat hoppas på inför säsongen, för Saubern är inte direkt snabb.
Nu får vi se om Ericsson kan nå sitt mål. Att ta poäng.
– De första fem loppen kan vara avgörande, säger han.

Hela texten läser du här:

•••

McLaren's Spanish driver Fernando Alonso poses for a photo in Melbourne on March 23, 2017, ahead of the Formula One Australian Grand Prix. / AFP PHOTO / Saeed KHAN / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Foto: TT

Det hetaste snacket inför Kinas GP handlar om Fernando Alonso. Hans kontrakt med McLaren går ut och hans agent Flavio Briatore är återigen sugen på att placera Alonso hos Mercedes. Det ville han 2014 och det ville han i december också när Rosbergs kontrakt gick ut. Det sägs att det är högsta Mercedesbossen Dieter Zetsche som har lagt in sitt veto och utan hans stöd kan inte Toto Wolff skriva kontrakt med någon förare, men när man ser hur Alonso lyckas hantera en bil som är klart sämst i fältet, så kan nog även han tänka om.
– Det är en fråga för framtiden, men ingenting i livet är uteslutet, säger han.
Problemen hos McLaren 2017 handlar om motorn och dess prestanda. Motorn börjar vibrera men man skruvar upp den, det gör att man inte kan använda något kvalmodus inte utan det handlar om att hålla ner prestanda. Honda räknar med att man kan lösa problemet till Spaniens GP, eller till loppet där efter till Kanadas GP i juni.
•••
Red Bulls Helmut Marko meddelar att teamet har flera nyheter till Kinas GP, men eftersom det inte blev något tränande under fredagen så har man hamnat lite i tidsnöd och teamet lyckades precis få ordning på bilarna till kvalet.
– Vi får se om balansen stämmer, säger motorsportkonsulenten Helmut Marko.
Max Verstappen hade ett stort problem med bilen, det ryktas om att det är problem med en cylinder, och han var bara 19:e i Q1. Intill honom startar Esteban Ocon i en Force India.
Handlar det om motorn kan det bli en motorväxel och en förare får bara använda fyra motorer under en säsong.
•••
Räkna inte bort Verstappen. Han gillar att köra om och Mark Webber startade på plats 18 2011. Han tog sig upp på prispallen det året.
•••

Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Foto: Sauber

Det som Monisha Kaltenborn och Sauber inte vågar säga säger Toto Wolff. Mercedes stallchef bekräftar att Pascal Wehrlein fick en fraktur på en halskota när han kraschade i ROC och det gjorde att han inte kunde träna på ungefär sju veckor och när nu bilarna är tuffare att köra n tidigare så saknas den träningen. Därför kör inte Wehrlein utan Giovanazzi.

•••
Racestart kl 08.00 i morgon söndag. Vi kör med livebevakning i gen.
Vi ses väl då?

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jörgen Källström
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB