Startsida / Inlägg

Nu står superdesignerns rykte på spel

av Anna Andersson

Kinas GP är det regnsäkraste under hela F1-säsongen.
Så illa är det faktiskt.
Det har regnat under mer än 30 procent av de race som körts i Shanghai och inför helgen så finns det också risk för regn. Enligt prognosen så kommer det troligen att regna under fredagens träningar, det ska vara uppehåll under lördagen, men det är risk för regn under söndagen också. Störst risk för regn är det faktiskt kl 14.00 på söndag – precis när racet ska starta.

McLaren Formula One driver Jenson Button of Britain drives on his way to winning the Chinese Formula One Grand Prix at the Shanghai International Circuit in Shanghai, China, Sunday, April 18, 2010. (AP Photo/Eugene Hoshiko)
McLarens Button regnkung 2010. (AP Photo/Eugene Hoshiko)

2007, 2009 och 2010 regnade det rejält under loppet och 2007 förlorade Hamilton VM-titeln i gruset utanför banan när han missade den skarpa vänsterkurvan som leder in på depårakan.
I år är det nya regler och det gör att vi ska slippa start bakom säkerhetsbilen. Från och med i år blir det nämligen stående start också i regn.
Det kan göra inledningen av loppet intressant, ni vet väl att all form av starthjälp är förbjuden i år också så det är upp till föraren och hans koordination av hand och fot.
– Vi kommer att se betydligt mer ojämna starter i år, sa Marcus Ericsson inför premiären.
– Den förare som får till starten perfekt ett lopp kan missa nästa. Förra året var fönstret mycket större och även om du gjorde en miss kunde du få en bra start. Så är det inte i år.
Så med pressen som en start innebär och dessutom regn. Det kan hända grejer på söndag morgon.
Du vet väl att racet startar kl 08.00?
På sportbladet,se an du följa vår livebevakning och får svar på dina frågor under loppet.
•••
Pascal Wehrlein missar även Kinas GP.
Mer läser du här.
Därmed har han missats säsongens två första lopp, men Mercedes som står bakom tyskens satsning är imponerade av honom…
– Jag är imponerad över att han är så mogen, av hur han informerade teamet i Australien om att han inte klarade av att köra på den högsta nivån. Det kräver mod, säger Toto Wolff.
– Jag tvivlar inte på att han är samma gamla Pascal när han gör comeback. Han tränar hårt och kommer att vara starkare när han kommer tillbaka.

JFG9681.jpg
Ersättaren Antinio Giovanazzi imponerade i Australien och kör även i Kina.

•••
Max Verstappens pappa, Jos, var med om ett krogslagsmål under helgen som gick. Enligt hans advokat var han offret och han lämnade också polisstationen under lördagskvällen.
•••

Det verkar vara rätt dålig luft i Kina:

••••
Red Bull var bara tredje bästa team i Australien och bilen måste förbättras.
Bakom den står Adrian Newey som länge kallats för F1:s bäste designer.

Nu står superdesignerns rykte på spel
– Adrian gjorde nog 100 olika teckningar och skisser i Australien. Han vet  vad problemet är, han vet att det handlar om hans rykte, säger motorsportkonsulent Helmut Marko.
– Han är den som bestämmer om vi ska bygga vingen så eller så. Han är den som har mest erfarenhet och också den som bäst förstår den komplicerade bilen vi har. Vi har specialister för aerodynamik, för det mekaniska greppet och så vidare, men Adrian vet lite om allt. Han har koll, han har känslan och kunskapen.
•••
I morgon går vi igenom banan, precis som varje onsdag innan race.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB