Startsida / Inlägg

Nya regler för Formel 1 2018

av Anna Andersson

Vad vore F1 utan regeländringar?
Nu är det nämligen dags igen.
Nya regler för Formel 1 2018
Strategigruppen har haft ett första möte med den nya VD:n Chase Carey i Paris och nu är det klart att T-vingen och hajfenorna som de flesta teamen har på sina bilar i år förbjuds från och med 2018.
Dessutom kommer det att bli stående start efter en rödflagg, nu sker omstarten (efter ett avbrutet lopp) bakom säkerhetsbilen.

Man har också plockat bort alla tankar på Halo, det cockpitskydd som testades förra året. I stället ska man testa någonting som kallas för ”Shield”  och är ett mellanting mellan Halo och bilarna som de ser ut i dag. Det ska  prövas under årets säsong.
Pirelli ska också utveckla nya regndäck och man ska testa det på bilar som användes fram till och med 2016.

F1 ska också säkerställa att ingen kan använda sig av olja i sitt bränsle. Det har snackats om att Mercedes har gjort det för att öka sin prestanda under kvalet och i framtiden ska teamen bara få använda sig av en specifik olja per motorenhet.
Alla dessa ändringar måste FIA:s världsråd godkänna innan det är helt klart.
En förändring gäller redan från och med Spaniens GP den 14 maj, DÅ ska förarens namn och nummer synas tydligt på bilen. Exakt hur förklarar inte FIA, inte än i alla fall.

 

För övrigt finns de första bilderna på Fernando Alonso i en Indycar.

Formula 1 driver Fernando Alonso, left, of Spain, talks with crew members as he is fitted for an IndyCar before the Indy Grand Prix of Alabama auto race Sunday, April 23, 2017, in Birmingham, Ala. (AP Photo/Butch Dill)
(AP Photo/Butch Dill)

Nu kikar vi vidare mot helgens F1-lopp i Ryssland. Här är fakta och statistik inför Rysslands GP:

Tiderna som gäller:
Fredag 28 april:
Kl 10.00 Träning 1
Kl 14.00 Träning 2
Lördag 29 april:
Kl 11.00 Träning 3
Kl 14.00 Kval
Söndag 30 april:
14.00 RACE

 

För Marcus Ericsson har det varit händelsefulla tävlingshelger i Ryssland. Det första året, 2014, var han 19:e och sist i det racet som blev hans sista för Caterham.

2015:

Force India driver Nico Hulkenberg of Germany, top, and Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden collide during the Formula One Russian Grand Prix at the 'Sochi Autodrom' Formula One circuit in Sochi, Russia, on Sunday, Oct. 11, 2015. (AP Photo/Ivan Sekretarev)
Ericsson och Hülkenberg. Svensken bröt loppet. Foto: AP

 

 

 

 

 

 

 

2016:

Manor driver Rio Haryanto of Indonesia flies over Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden during an accident at the start of the Formula One Russian Grand Prix at the Sochi Autodrom racetrack in Sochi, Russia, Sunday, May 1, 2016.(AP Photo/Denis Tyrin)
Haryanto flög över Ericsson.  Svensken  klarade sig undan skador på bilen och var 14:e man i mål. Foto: AP

 

 

 

 

 

 

Här har du Ericssons tankar om banan:

– Banan i den gamla OS-byn är väldigt slät och sliter lite på däcken. Banlayouten är intressant, framförallt den superlånga kurva 3 som aldrig tar slut och du kör med full gas genom hela kurvan, sedan är den sista sektorn teknisk och långsam. En behaglig bana, men det blir annorlunda körning eftersom den är så snäll mot däcken

Väderprognosen:
Enligt den första prognosen ska det vara sol och vackert väder, mellan 18 och 21 grader varmt. Med andra ord ska det inte vara frågan om något större däckslitage och Pirelli kommer också med sina tre mjukaste gummiblandningar till helgens deltävling.

Sotji International Street Circuit
Längd: 5,853 km
Antal varv: 53 (310,209 km)
Kurvor: 12 höger, 6 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 2(3 T2, T18)
Kurvor över 250 km/tim: 4 (T1, T6, T11, T12)
Avstånd till första kurvan: 844  m
Debut: 2014. Lewis Hamilton vann från Pole position.
Däck:  Ultrasoft/Supersoft/Soft
Slitage: Bäck – lågt.  Bromsar – högt.
Bromszoner: 10 (2 hårda)
Genomsnittshastighet: 191 km.
Maxhastighet: 320 km/tim (utan DRS)
Omkörningar 2016: 31 (tre av dem med DRS)

Varvredkord:
Kval:
Absolut: 1:35.417 (Nico Rosberg, Mercedes, 2016)
2016: 1:35.417 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:37.113 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:38.513 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Race:
Absolut: 1:39.094 (Nico Rosberg, Mercedes, 2016)
2016: 1:39.094 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:40.071 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2014: 1:40.896 (Valtteri Bottas, Williams)

Kvalet 2016: Topp 8
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Williams
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Felipe Massa, Williams
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Sergio Perez, Force India
7. Sebastian Vettel, Ferrari
8. Daniil Kwjat, Red Bull
Mercedes har tagit pole vid samtliga tre lopp.

Racet 2016 Topp 8:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Valtteri Bottas, Williams
5. Felipe Massa, Williams
6. Fernando Alonso, McLaren
7. Kevin Magnussen, Renault
8. Romain Grosjean, Haas F1

14) Marcus Ericsson, Sauber.

Russia's President Vladimir Putin, second from left, hands over the cup to winning German Mercedes driver Nico Rosberg as British Mercedes driver Lewis Hamilton, left, and Ferrari driver Kimi Raikkonen of Finland look on after the Formula One Russian Grand Prix at the Sochi Autodrom racetrack in Sochi, Russia, Sunday, May 1, 2016.(AP Photo/Ivan Sekretarev)
Prispallen i Ryssland 2016 (AP Photo)

Mercedes har vunnit samtliga lopp i Ryssland. Lewis Hamilton (2014 och 2015)
Nico Rosberg (2016).
•••

På bloggen fortsätter rapporteringen med inlägg var dag inför racet. Vill du ha ännu fler tips om motorsport och vilka artiklar som är aktuella?

Gilla vår sida Sportbladet Motor på Facebook. Följ oss där och du får information om allt från RX, MX, F1, WRC och annat.

I helgen är det flera svenskar som kämpar i olika mästerskap, Pontus Tidemand kör WRC2 i Argentina, Joel Eriksson kör i EM i F3 på Monza, Thed Björk kör WTCC på Monza och Marcus Ericsson F1 i Ryssland. Lägg där till att det är VM-premiär i speedway och så kör Jonnie Lindberg NHRA.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB