Startsida / Inlägg

Red Bull vill ha revansch i Kinas F1-lopp

av Anna Andersson

Årets andra tävlingsvecka har inletts, det är dags för Kinas GP och det blir intressant att se vad Red Bull har gjort under de två veckorna som har gått sedan premiären i Australien.
Då bröt Daniel Ricciardo sedan han fått problem med bilen och Max Verstappen var femma.
Det når inte alls upp till de kraven som teamet har på sina bilar och förare.
– Vi underpresterade helt klart, erkänner motorsportkonsulenten Helmut Marko för motorsporttotal.
– Vår bil blev klar väldigt, väldigt sent. Så har det alltid varit hos oss, men den här gången var det verkligen i den sista minuten. Mekanikerna jobbade dygnet runt och nästa morgon flög vi till testerna i Barcelona. Vi hade väldigt lite tid på oss.
Det menar han var orsaken till missen i Australien.
– Vår bil är väldigt komplex, även om det inte syns när man ser på den. Eftersom vi inte körde så mycke tunder testerna i Spanien lyckades vi inte få balansen i bilen att stämma till tävlingen i Melbourne. Vi är övertygade om att vårt koncept är riktigt, vi är snabba på rakorna och nu måste vi se till att förbättra våra svagheter.
Red Bull vill ha revansch i Kinas F1-lopp. Därför hoppas han på att man nu ska kunna öka pressen på Ferrari och Mercedes.
– Det vi såg i Melbourne var inte vår riktiga fart, så kommer det inte att se ut i de två, tre kommande loppen, säger han.
– Vi tror att vi vet anledningen till det och vi tar steg för steg i rätt riktning. Vi håller fast vid det koncept vi har utan en massa vingar som de andra har och jag tror att vi får se rejäla framsteg redan i Kina.
På fredag drar träningarna igång för denna tävlingshelg.

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia waits in his car during the second practice session for the Australian Grand Prix in Melbourne, Australia, Friday, March 24, 2017. (AP Photo/Rick Rycroft)
Red BUll vil han revansch till Kinas F1-lopp(AP Photo/Rick Rycroft)

 
Tiderna som gäller i helgen är.

Fredag:
Träning 1 kl 04.00
Träning 2 kl 08.00

Lördag:
träning 3 kl 06.00
Kval kl 09.00
Söndag:
Race kl 08.00

•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Ericsson redo för Kina?

Inför premiären hade vi en lång intervju med Marcus Ericsson. Missade du den då hittar du den här:
Vi pratade också med Mario Isola, chef över däcken.  Hans tankar kring säsongen ur däckens perspektiv hittar du här.
I premiären var det fem omkörningar tror jag. Förra året var det 37. Mercedes Stallchef Toto Wollf var oroad för den utvecklingen när jag träffade honom inför årets första lopp.
Den intervjun läser du här.

•••
Renault med Esteban Ocon och Nico Hülkenberg var besvikna efter premiären, men till den tredje deltävlingen i Bahrain kommer en stor uppdatering av bilen. I Kina har de ungefär samma material som i Australien.
Även Haas hade problem i premiären, men teamchefen Günter Steiner är optimistisk.  Han hävdar att Ferraris motor är minst lika bra som Mercedes.

•••

Här på bloggen hittar du som vanlgit nyheter under hela veckan inför ett race. Vill du vara säker på att inte missa någonting?

Följ oss på Facebook. Sportbladet Motor är namnet

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB