Är Mercedes bil för lång för Monacos GP?
avMercedes har vunnit varje GP-lopp i Monaco sedan 2013, men i år är teamet allt annat än favoriter.
Anledningen är den nya bilen.
Mercedes bil har det längsta avståndet mellan hjulen av alla bilarna och det kan ställa till stora problem på de trånga gatorna.
Är Mercedes bil för lång för Monacos GP?
– Vår bil är längre än tidigare, så jag har ingen aning om hur jag ska lyckas manövrera den genom de trånga kurvorna i Monaco, säger Lewis Hamilton som är tvåa i VM, sex poäng bakom Sebastian Vettel.
Ferraris Sebastian Vettel har vunnit två lopp i år och hans team tillhör favoriterna även i helgen.
Deras bil är betydligt kortare, avståndet mellan hjulen hos Ferrarin är 166 mm kortare än hos Mercedesen.
– Kortare bilar är lättare att svänga runt i långsamma passager och därför vill man ha den typen av bil i Singapore, Ungern och framförallt Monaco, säger Toro Rossos teknikchef James Key till motorsporttotal.
Vid sidan av Mercedes kan Force India ( som tagit poäng med båda bilarna i alla lopp i år) få problem deras bil är också förhållandevis lång, medan Williams har den kortaste bilen i fältet ( men trivs enligt tradition inte alls i Monaco)
Ytterligare ett problem för Mercedes är att däcktillverkaren Pirelli sänkt däckstrycket från 19 till 18 psi på framdäcken och från 17 till 16,5 på bakdäcken. Det har ryktats om att Mercedes, vars bil fungerar bättre med ett högre däckstryck, har försökt att manipulera den data man har lämnat till däcktillverkaren.
•••
Annars kan vi notera att förarna inte alls är nöjda med däcken inför helgens race, trots att man nu använder de tre mjukaste gummiblandningarna.
– Till och med ultrasoft är för hård, säger Haas Kevin Magnussen.
– Soft kommer vi inte använda oss av och supersoft är absolut för hård.
•••
Tiderna som gäller i helgen:
Torsdag:
Kl 10.00 Träning 1.
Kl 14.00 Träning 2
Fredag – ledigt för förarna (eller snarare annat jobb än på banan)
Lördag:
Kl 11.00 Träning 3
Kl 14.00 Kval
Söndag
Kl 14.00 Monacos GP.
För övrigt kan vi notera att…
…att det ska bli sol och strax över 20 grader i Monaco den kommande helgen. Fina förhållanden för F1, glamour och kalas.
….fyra personer har omkommit under Monacos GP sedan F1-starten 1950, men det senaste dödsoffret, Lorenzo Bandini, omkom 1967. Det är 50 år sedan i år.
…Oliver Panis vann från startruta 14 1996. Det var det enda loppet som fransmannen vann.
…Nico Rosberg kommer till loppet. Det är det första racet som fjolårets världsmästare ser på plats, men å andra sidan bor han i Monaco också…
…Stoffel Vandorne flyttas tillbaka tre placeringar i starten av Monacos GP. Han straffas för kollisionen med Felipe Massa i Spanien.
…McLaren kommer med nyheter till Monaco och enligt teamchefen Eric Boullier förväntar man sig stora framsteg.
– Under tävlingen i Barcelona stämde plötsligt vår data från vindtunneln nästan helt överens med den data vi fick från träningarna på banan. Det handlade om 95 procent och det är en helt otrolig siffra, säger fransmannen enligt Autosport.
– Under en säsong med så stora regeländringar gör man stora framsteg under arbetet i vindtunneln och vi har stor potential. Det vi såg i Barcelona var det första steget i vårt stora uppdateringspaket och det gjorde att Fernando plötsligt körde med mitt i fältet. Det är ingen dröm, utan verklighet. Den andra delen av vårt paket kommer till tävlingen i Monaco och vi vet att vi kan vara med och slåss om poäng på banor där det inte är motorn som avgör
…det finns ett rykte som säger att Ferraris junior, Charles Leclerc, ska köra en av Saubers bilar under några fredagsträningar framöver. Leclerc leder just nu Formel 2.
Det är dock inte aktuellt i helgen, på den kluriga banan i Monaco låter teamen sina förare nyttja varje minut.