F1-förarnas val inför Monacos GP
avLewis Hamilton vann allt i Spanien i helgen. Han hade pole position, han körde det snabbaste varvet, han vann racet – och Mercedes genomförde det snabbaste depåstoppet.
I VM-tabellen är det fortfarande Sebastian Vettel, Ferrari, som har övertaget, även om det nu bara skiljer åtta poäng.
Nästa deltävling avgörs i Monaco kommande vecka, men redan nu har Pirelli meddelat vilka däck som de olika förarna väljer.
Här är F1-förarnas val inför Monacos GP
.
Däcktillverkaren har med sig de mjuka, de supermjuka och de ultramjuka däcken till den trånga stadsbanan och intressant är att alla toppteamen har valt olika däckstrategier – än så länge. Även om det verkar som om alla vill använda sig av ett depåstopp och jag kan tänka mig att man väljer ultrasoft-supersoft – eller supersoft – ultrasoft. Ingen lär frivilligt välja att köra racet med soft.
Mercedesbåde förare har valt att ta med sig nio ultramjuka, tre supermjuka och ett mjukt set till Monaco.
Red Bull väljer elva ultramjuka, ett supermjukt och ett mjukt set.
Ferrari väljer tio ultramjuka, två supermjuka och ett mjukt sett.
Sauber med Marcus Ericsson och Pascal Wehrlein har gjort samma val som Ferrari.
Den enda föraren som valt två set mjuka däck är Jenson Button, som gör F1-comeback. Han har inte kört årets bilar, men ersätter Fernando Alonso som valt att köra Indy 500 istället för Monacos GP.
– Det har jag redan vunnit två gånger, var Alonsos kommentar efter det att han gjort valet.
Vi kan väl gissa att han är intresserad av att vinna de tre stora.
Monacos GP har han vunnit, sedan hoppas han på Indy 500, det klassiska 24-timmarloppet Le Mans.
När vi är inne på Sauber så hyllar teamchef Monisha Kaltenborn Pascal Wehrlein efter åttondeplatsen i Spanien. Han tog teamets fyra första poäng för säsongen och Sauber gick om McLaren som ännu inte har någon poäng.
Själv ligger Wehrlein nu på samma antal poäng som Haas Kevin Magnussen och Toro Rossos Danill Kvyatt.
– Strategin var nyckeln till framgång. Bilen är, som jag har sagt tidigare, inte allt för dålig. Nu har vi gjort ett par förändringar i aerodynamiken och det kommer mer, säger teamchef Monisha Kaltenborn till motorsportmagazin.
– Pascals prestation var utmärkt. Vi vet att han kan hantera press och att han är en väldigt duktig förare. Detta resultatet är också väldigt viktigt för honom, han har fått ta emot väldigt mycket orättvis kritik den senaste tiden och som jag ser det handlade det om en orimlig dimension. Nu har han visat dessa oproffsiga kritiker att de måste komma med något nytt.
•••
Fernando Alonso är alltså i Indianapolis och förbereder sig för Indy 500. Under den första dagen var han bäste nykomling, han hade 19 tid av alla förare. Då hade han problem med hjulupphängningen under eftermiddagen.
Den andra dagen körde han 117 varv och slutade på plats 24:e av 32 förare.
– De var en väldigt produktiv dag, säger han.
– Jag har lärt mig väldigt mycket, fick äntligen köra tillsammans med flera bilar ur mitt team och hade även lite mer trafik på banan.
•••
Sedan kan vi notera att…
… Kimi Räikkönen har blivit pappa. Han och hustrun Minttu fick sitt andra barn i måndags det är en dotter men namnet Rianna Angelia Milana.
Paret har också en son, Robin, som är två år gammal.
…Renault lät talangen Nicholas Latifi testa under däcktestet i Barcelona. NU ryktas det om att teamet redan letar efter en ersättare till Jolyon Palmer som haft en tung start på året.
…det ryktas om att Jos Verstappen, pappa till Max och tidigare F1-förare ska bli ny talangscout till Red Bull.