Startsida / Inlägg

F1 i Monaco, fakta och statistik inför Monacos Grand Prix

av Anna Andersson

Nelson Piquet jämförde Monacos GP med att flyga helikopter i ett vardagsrum. Stefan ”Lill-Lövis” Johansson gillade inte alls att köra på banan eftersom det plötsligt hände grejer som inte hände någon annanstans.
– I ett stadslopp sitter sedan publiken nära, på de moderna banorna sitter de en halv kilometer från banan. Här kan ett glasspapper, en plastpåse eller läskburk flyga ut på banan och fastna i bilen. Skräpet sätter sig i kylarintaget, motorn överhettar och du måste in i depå. En sådan skitsak kan förstöra ett helt lopp.

F1 racing cars take the harbor chicane during the Qualifying session at the Monaco racetrack, in Monaco, Saturday, May 23, 2015. The Formula One Grand Prix of Monaco will be held on Sunday. (AP Photo/Gero Breloer)
F1 i Monaco. (AP Photo/Gero Breloer)
Spectators watch the Formula One Grand Prix from the stands, from balconies and from speedboats at the Monaco racetrack, in Monaco, Sunday, May 24, 2015. (AP Photo/Claude Paris)
Monacos GP  – som att flyga helikopter i ett vardagsrum (AP Photo/Claude Paris)

För att lyckas i Monaco krävs det ett bra kval, eller flera rejäla krascher. Bilarna kör på gatorna i det lilla furstendömet och i och med att det är vita markeringar på banan är det väldigt halt. Landet klättrar längst Medelhavskusten uppför berget, det är rejäla stigningar, trånga svängar och branta backar ner mot havet. Förarna växlar 50 gånger per varv, det ger 3 900 växlingar under de 78 varven på den lite mer än tre kilometer långa banan.

F1 i Monaco är en rejäl utmaning.

– Det finns inga marginaler någonstans och det gäller att ha tungan rätt i munnen hela tiden. Det är en sådan bana att man måste bygga upp farten varje pass och ha ett förtroende för bilen. Man får aldrig bli förhastad eller stressad, då sitter man i muren. I början av helgen, under den första träningen, så har man lite marginal, kanske också under den andra. Då har man kanske tre eller fyra decimeter till muren, men ju längre helgen lider så skrapar man av de där marginalerna och när man kör i kvalet gäller det att bara ha några millimeter till muren överallt för att sätta ett bra varv. Det är väldigt viktigt att bygga upp det steg för steg och göra allt perfekt, säger Marcus Ericsson till  Sportbladet.

Marcus Ericsson (SWE) Sauber F1 Team.  Circuit de Barcelona-Catalunya.
Marcus Ericsson hoppas på framgång under F1 i Monaco. Foto: Sauber.

– Det är omöjligt att köra om, men det kan möjligen finnas en chans i kurva tio efter tunneln, men killen framför måste göra ett misstag för att det ska lyckas. Loppet är lite som leken ”följa John” och kvalet är avgörande.

Förra året gjorde jag en intervju med Nico Rosberg inför F1 i Monaco, han är uppvuxen i furstendömet och berättar som sina tankar inför tävlingen som han vann tre gånger under sin karriär
Missade du den eller vill läsa den igen finns den här:

F1 i Monaco, fakta och statistik inför Monacos Grand Prix:
Banan är bara 3,337 km, vilket är säsongens kortaste. Man kör 78 varv. Det är det enda loppet under året som normalt pågår i hela två timmar
Avstånd till första kurvan: 210 m.
Antal kurvor: 8 höger, 11 vänster.
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T2, T9)
Kurvor under 100 m/tim: 9 (T5, T6, T7, T8, T10, T15, T16, T18, T19)
Däck: Soft, supersoft, ultrasoft. Förarna är något oroade  för däcken och tycker att de är något hårda:
– Även den ultramjuka blandningen är för hård, säger Haas Kevin Magnussen.
Maxfart utan DRS: 285 km/tim.
Däckslitage: Stort
Bromsslitage: Stort
Bromszoner: 12 ( 6 hårda)
Banans F1-debut: 1950, samma år F1 startade. Monacos GP har däremot kört sedan 1920-tlet.
Första vinnare: 1950: Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo, från pole position.
Antal segrar från pole: 28.
Segrare från sämst startposition: 1996: Olivier Panis, Ligier, vann från startplats 14.
Flest segrar i Monaco:
Ayrton Senna (6)
Graham Hill (5)
Michael Schumacher (5)
Alain Prost (4)
Nico Rosberg (3)
Jackie Stewart (3)
Stirling Moss (3)
Juan Manuel Fangio (2)
Niki Lauda (2)
Maurice Trintignant (2)

Lewis Hamilton (2)

Topp 8 i kvalet 2016:
1. Daniel Ricciardo, Red Bull
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Nico Hülkenberg, Force India
6. Carlos Sainz, Toro Rosso
7. Sergio Perez, Force India
8. Daniil Kwjat, Toro Rosso

Topp 8 i racet 2016:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Daniel Ricciardo, Red Bull
3. Sergio Perez, Force India
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Fernando Alonso, McLaren
6. Nico Hülkenberg, Force India
7. Nico Rosberg, Mercedes
8. Carlos Sainz, Toro Rosso
Marcus Ericsson bröt på det 52:a varvet efter en kollision.

•••
Notera nu att träningarna i Monaco startar i morgon, kl 10.00 är det dags för det första passet och kl 14.00 det andra.
•••

För övrigt kan vi konstatera att..
…det tar sex veckor att bygga upp allt inför Monacos GP. Sedan tar det bara tre veckor att riva allt igen.
…Gustav Malja är tillbaka i Formula 2 i helgen. Han kommer att träna och kvala i morgon torsdag, köra det första racet på lördag och det andra på lördag. Detta är mästerskapets tredje deltävling för säsongen.
…Bilarna är bredare än tidigare. Räkna inte med några omkörningar och räkna med att det finns förare som missbedömer bredden och sitter i muren.
…Adrian Newey är kritisk mot årets Red Bull och tror inte att det blir någon seger på söndag.

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia, reacts after winning the qualification, at the Monaco racetrack, in Monaco, Saturday, May 28 2016. The Formula one race will be held on Sunday. (AP Photo/Claude Paris)
Red Bulls Daniel Ricciardo hade pole position 2016. (AP Photo/Claude Paris)

– I fjol hade vi ett bra chassi, men i år har vi inte det bästa, därför har vi inte heller samma möjligheter som ifjol, säger han till Autosport.
Nyligen var han väldigt kritisk mot årets bil.
– Det fungerade att jag drog mig tillbaka när reglementet var stabilt, men inte i när det nu har varit stora regeländringar. Det måste vi fundera över i framtiden, sa han.
– Jag drog mig tillbaka, men det blev tydligt att den gruppen som tog över inte lyckades få bilen att prestera och nu är det min plikt att få teamet röra sig framåt. Jag har engagerat mig i det efter det andra försäsongstestet.
Nu väntar Red Bull på en uppdatering av motorn från Renault.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB