Kimi Räikkönen var snabbast i kvalet inför Monacos GP
avKimi Räikkönen hade pole position i Frankrikes GP 2008. Sedan dess har det gått nio år och 128 lopp.
Nu startar han först igen.
Kimi Räikkönen var snabbast i kvalet inför Monacos Grand Prix
Finländaren körde ett helt perfekt varv under den sista kvalomgången inför Monacos GP och även om det var galet jämnt så var han snabbast. Det var 45 tusendelar som skiljde de tre första förarna åt, två tusendelar som skiljde tvåan Sebastian Vettel och trean Valtteri Bottas åt.
Frågan är om det är den lite längre hjulbasen på Mercedes bil som gör att silverpilen inte är riktigt lika snabba här på de trånga, kurviga gatorna i Monaco som på en mer traditionell racerbana. Det har snackats mycket om det under dagarna i Monaco och i kvalet var Ferraris bil klart bättre än Mercedes.
Du noterade väl att Lewis Hamilton var grymt besviken efter sitt kval som tog slut redan i Q2? Han trivdes inte i bilen och fick inte till något bra varv. När han sedan skulle satsa på ett tredje varv så satte Stoffel Vandoorne sin McLaren i räcket och Hamilton fick inte någon bättre tid.
Därmed var han 14:e man i kvalet.
– Jag hade enorma problem med bilen och jag tror inte att jag riktigt hade möjligheten att vara snabb i dag, säger han.
– Det var lite otur med den gula flaggan, men det spelar egentligen ingen roll om jag kunde ha kört fortare eller inte. Jag hade nog tagit mig in bland de tio bästa, men jag hade knappast klarat av att ta en plats bland de fem bästa med den pace jag hade idag. Valtteri hade inga problem alls och jag känner mig lite förvirrad. Jag kan inte sätta fingret på mitt problem. Det känns lite jobbigt just nu, men jag gör ett nytt försök i morgon.
Snacka om att 13:e startplats är tungt för mannen som jagar Sebastian Vettel i toppen av VM-tabellen.
Här hittar du texten om kvalet:
•••
För Marcus Ericsson och Sauber har helgen i Monaco varit bedrövlig än så länge. Teamet har stora uppdateringar med sig och Ericsson var väldigt positiv inför helgen – men nyheterna har inte alls fungerat på bilen. Både Ericsson och Wehrlein hade problem under träningarna och på kvalet var Ericsson 20:e man och sist medan Pascal Wehrlein var 19:e man. Trist för Sauber som tog poäng i Barcelona för två veckor sedan och hade hoppats på att kunna ta poäng i Monaco eftersom det är en bana där motorn inte spelar någon större roll.
– Vi ska inte tro på poäng, det är svårt att köra om i Monaco och vi har ändå inte den fart som krävs för att man ska kunna köra om någon, säger Wehrlein till Viasat.
•••
Välkommen tillbaka Jenson Button! Kul att du är så snabb att du tar dig till Q3 – du får starta sist.
Så trist är det faktiskt.
McLaren upptäckte ett problem med motorn så tvingades man byta motor på Buttons bil, han ersätter Fernando Alonso och får därför spanjorens motorkontingent. En förare får bara använda fyra motorer på en säsong och nu var det dags för den femte motorn i Alonsos bil – därmed flyttas Button nu tillbaka 15 platser i sin comeback.
Här har du startuppställningen:
1 Kimi Räikkönen, Ferrari, 1m1 2.178s –
2 Sebastian Vettel, Ferrari, 1m12.221s 0.043s
3 Valtteri Bottas, Mercedes, 1m12.223s 0.045s
4 Max Verstappen, Red Bull/Renault , 1m12.496s 0.318s
5 Daniel Ricciardo, Red Bull/Renault, 1m12.998s 0.820s
6 Carlos Sainz, Toro Rosso/Renault, 1m13.162s 0.984s
7 Sergio Perez, Force India/Mercedes, 1m13.329s 1.151s
8 Romain Grosjean, Haas/Ferrari, 1m13.349s 1.171s
9 Daniil Kvyat, Toro Rosso/Renault, 1m13.516s 1.338s
10 Nico Hülkenberg, Renault, 1m13.628s –
11Kevin Magnussen, Haas/Ferrari, 1m13.959s –
12 Stoffel VandoorneMcLaren/Honda, —
13 Lewis Hamilton, Mercedes 1m14.106s –
14 Felipe Massa, Williams/Mercedes, 1m20.529s-
15 Esteban Ocon, Force India/Mercedes, 1m14.101s-
16 Jolyon Palmer, Renault 1m14.696s –
17 Lance Stroll Williams/Mercedes, 1m14.893s –
18Pascal Wehrlein, Sauber/Ferrari, 1m15.159s-
19 Marcus Ericsson, Sauber/Ferrari, 1m15.276s-
20 Jenson Button, McLaren/Honda1m13.613s-
•••
Zak Brown är övertygad om att han och McLaren får tillbaka en bättre Fernando Alonso…
– Detta kommer att göra honom mer komplett som förare, säger McLarens VD.
– Hur mycket är svårt att säga eftersom han redan innan var 9,9 av tio, men det kommer att göra honom bättre eftersom han lär sig saker.
•••
Förarna har klagat på att däcken är för hårda i år. Även de ultramjuka däcken som används i Monaco anses vara för hårda. Nu reagerar Pirelli och väljer att göra däcken mjukare 2018.
•••
I morgon får ni följa Monacos GP utan mig. Den här eftermiddagen går familjen först och jag ska se loppet i efterhand.