Startsida / Inlägg

Mercedes största problem är – däcken

av Anna Andersson

Mercedes största problem är – däcken

Hur ska man lösa det?

Hur ska man värma upp däcken i rätt temperatur?
Det är just nu det som är den stora skillnaden mellan Ferrari och Mercedes, Ferrari klarar av det, men Mercedes gör inte det. 
Framförallt är det Lewis Hamilton som har haft problem med att hitta rätt temperatur till däcken.
– Vi koncentrerar oss just nu på att förstå varför vi inte får in bilen i rätt däckfönster så att han trivs i bilen, säger stallchefen Toto Wolff till motorsporttotal.
Mercedes kommer, precis som de flesta andra team, med uppdateringar till helgens deltävling i Barcelona. Eftersom Mercedes bil redan från början har varit lite för tung har man inte så stora möjligheter att jobba med ballasten som man hade önskat.
– Känslan vi har just nu är att vi har mycket kvar att göra för att bilen ska kunna komma upp i nivå varje tävlingshelg.

Großer Preis von Bahrain 2017, Sonntag - Wolfgang Wilhelm
Mercedes största problem är – däcken

•••
Det är dags att titta mot Spanien, jag åker ner i morgon och nu är det återigen de gamla vanliga tiderna som gäller i Europa.
Fredag:
kl 10.00 Träning 1
kl 14.00 Träning 2
Lördag:
Kl 11.00 Träning 3
Kl 14.00 Kval
Söndag:
Kl 14.00

•••
Annars kan vi notera att…
…Flavio Briatore åker med Fernando Alonso till Indy 500 och den tidigare teamägaren (och Alonsos manager) tycker inte att det är speciellt konstigt att spanjoren väljer Indy före Monacos GP.
– Det var inget svårt beslut för honom med tanke på att han har en bil som inte ens kör ur garaget. säger Briatore till motorsporttotal.
– Med den bilen kan ha inte vinna. Han hade rest som turist till Monaco.

…Felipe Massa som egentligen lade av 2016 och gjorde comeback 2017 påtalar att det inte är säkert att detta är hans sista år i F1.
…Santino Ferrucci är Haas nya utvecklingsförare. Amerikanen testade för teamet förra året och det samarbetet fortsätter nu även under säsongen. Ferrucci kör också GP3.
…det ryktas om att Sebastian Vettel skrev ett så kallat förkontrakt med Mercedes redan i vintras. Det sägs att han byter till det tyska teamet 2018. Det sägs också att Niki Lauda berättade det för sina vänner i samband med vintertesterna i Barcelona.
…McLaren vill gärna se ett F1-lopp i London.
…det finns siffror på hur mycket de olika teamen fick från FOM ( Formula One Management) 2016. Ferrari fick absolut mest  av FOM – Haas klart minst

FOM:s utbetalningar 2017 i dollar:
01. (03.) Ferrari (180/-9% jämfört med 2016)
02. (01.) Mercedes (171/+0%)
03. (02.) Red Bull (161/+12%)
04. (06.) McLaren (97/+18%)
05. (05.) Williams (79/-9%)
06. (04.) Force India (72/+7%)
07. (07.) Toro Rosso (59/+3%)
08. (09.) Renault (52/-19%)
09. (10.) Sauber (49/-10%)
10. (08.) Haas (19/deltog ej.)

* Placeringen inom parantes är placeringen i konstruktörs-VM 2016
FOM:s bonusutbetalningar
01. Ferrari (103 miljoner dollar)
02. Mercedes (74)
03. Red Bull (74)
04. McLaren (30)
05. Williams (10)  W

Fotonot: Ferrari får 68 miljoner dollar som Longest Standing team, Mercedes och Red Bull får 35 miljoner dollar extra för ”fler än två konstruktörstitlar”, Williams får 10 miljoner dollar för att det är ett ”traditionsteam”. Även CCB-team får en bonus (Constructors Championship Bonus)

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB