Formel 1 i Baku Azerbajdzjan Grand Prix
avDet ryktet som surrar mest just nu handlar så klart om Honda och McLaren.
Återigen fick Fernando Alonso bryta ett lopp med motor problem. I Kanada låg han på plats tio. Det hade betytt poäng för McLaren, men spanjoren fick parkera två varv från mål.
Två ynka varv.
Snacka om knäckande.
Avbryter McLaren samarbetet med Honda redan nu in sommar?
De senaste ryktet säger att skilsmässan kan vara klar redan om ett par veckor och enligt Daily Mail kan McLaren presentera Mercedes som motorleverantör redan innan racet i Ungern. Tydligen sågs McLarens ägare Mansour Ojjeh prata länge med Mercedes styrelseordförande Niki Luda i Montreal…..
Annars så pratades det mycket om att Renault skulle komma med en stor uppdatering av motorn till Kanadas GP, men den uteblev och Max Verstappen fick bryta medan hans bil plötsligt lagt av.
Nu är 19-åringen orolig för nästa säsong eftersom han anser att det inte kommer några förbättringar från Renault.
– De vore fel att förvänta sig ett under. Vi uppdaterar vår motor konstant, det blir små förbättringar inför varje lopp, säger Renaults manager Cyril Abiteboul och han förväntar sig att motorn blir mer tillförlitlig för varje tävling som går.
Vi är nyfikna på hur det går – jag törs nästan lova att Max Verstappen också är det….
•••
Efter Montreal är före Baku….
I midsommarhelgen den 23-26 juni är det dags igen. För andra året kör Formel 1 i Baku Azerbajdzjan Grand Prix
Här är däckvalen:
Reifenwahl für den #AzerbaijanGP #Baku #F1 pic.twitter.com/aqe0kEDWlZ
— Maria Reyer (@speedy_mary) June 13, 2017
Banan i Baku gjorde F1-premiär förra året.
Du kommer väl ihåg hur tajta det var?
#FormulaE | La @FIAformulaE vole correre al @BakuCityCircuit https://t.co/lbp2zUohV0 pic.twitter.com/hPV00B2eU9
— MotorSport Italia (@MotorSportIT) March 19, 2017
Lite mer fakta om den banan får du nästa vecka, inför premiären förra året gjorde jag en intervju med mannen som ritat den banan. Vill du läsa den texten hittar du den här.
Hermann Tilke är sedan många år F1:s egen arkitekt. Han inledde faktiskt sin karriär med att konstruera soptippar och av en slump så upptäckte man hans talang för racerbanor. Bland annat berättar han om sin drömbana som ska påminna om Nürburgring och både gå igenom en stad och upp i bergen.
Här är lite fakta inför Formel 1 i Baku Azerbajdzjan Grand Prix
Baku City Circuit, Azerbajdzjan
Längd: 6,006 km
Varv: 51
Kurvor: 8 höger/12 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 5
Kurvor över 250 km/tim: 6
Avstånd till första kurvan: 220 m
•••
Bloggen kommer inte att uppdateras lika ofta som den brukar den närmsta tiden. Jag kommer att ha semester och då går familjen före F1.
I juli är det som vanligt igen.
Vi hörs