Startsida / Inlägg

Lewis Hamilton – kungen av Kanadas Grand Prix

av Anna Andersson

I veckan kallade jag honom kungen av Kanadas Grand Prix.
Sedan tvekade jag.
Ferrari såg ju så starka ut och Pirelli hade nominerat det där lila gummit som Hamilton inte alls har trivts med tidigare i år. Skulle han klara av de ultramjuka däcken?
Hur skulle det gå? Det kan väl inte gå.
I efterhand undrar jag varför jag tvekade.

Mercedes driver Lewis Hamilton, of Britain, celebrates his victory at the Canadian Grand Prix auto race Sunday, June 11, 2017, in Montreal. (Pail Chiasson/The Canadian Press via AP)
Lewis Hamilton kungen av Kanada (Pail Chiasson/The Canadian Press via AP)

Lewis Hamilton – kungen av Kanadas Grand Prix

Han är uppenbarligen kungen av Kanada. Han tog sin första pole position där. Han vann sitt första F1-lopp där för tio år sedan. Han tog sin 65:e pole position där i går och han har nu vunnit sex tävlingar i Montreal – tre de tre senaste åren.
Han fick visserligen hjälp av att Red Bulls Max Verstappen snuddade Sebastian Vettel i samband med att han tog sig upp på plats två direkt efter starten. Den incidenten tvingade Vettel att gå in i depå under ett tidigt skede av loppet vilket gjorde att han fick början om sin jakt från plats 18. VM-ledaren var på fel plats vid fel tillfälle, han var till slut fyra i mål och har ett fortfarande  ett försprång inför nästa deltävling i Baku.
Men det försprånget har krympt och är inte mer än 12 poäng.

•••

Fernando Alonso låg på poängplats efter 68 av 70 varv. Då gick motorn sönder.

Han var på väg mot årets första VM-poäng, men återigen är det  – Honda, Honda och Honda.

Vad ännu värre är – han lär behöva byte motor vilket gör att han åker på ett straff i startuppställningen av nästa race i Baku.

– Vi tappade inte en poäng i dag utan två lopp. Nu måste vi starta längst bak i Baku, sa en frustrerad Alonso.

Snacka om motvind.
•••
Det är ett par saker jag är riktigt imponerad över.
Force India.
En motoruppdatering från Mercedes och de rosa bilarna körde som på räls. Teamet tog poäng med båda sina bilar för femte gången på sex lopp. Sergio Perez och Esteban Ocon imponerade när de länge låg fyra och femma. Ocon hade gärna velat ta sig förbi sin teamkollega för att kunna utmana Daniel Ricciardo om den sista pallplatsen, men han fick inte den hjälpen från depån.
Lance Stroll
Det är inte många förare som fått så mycket kritik i år som 18-åringen från Kanada. Jac Villeneuve, kanadensare och världsmästare 1997, kallade honom för den sämsta debutanten i historien. Strolls pappa har köpt honom hans F1-utbildning. Han har köpt honom testkörningar och han har köpt honom en plats hos Williams.
Fram till Kanadas GP fungerade ingenting.
I Kanada, på hemmaplan, körde han in på plats nio och tog årets karriärens två första poäng. Räkna med ett större självförtroende framöver.
•••
För Marcus Ericssons del var det bra att gå i mål på plats 13. Han slog sin teamkollega Pascal Wehrlein och han fajtades med bilar från Renault och Haas. Det hade jag inte förväntat mig av ett team som kör med en motor från 2016 på en bana som kräver en stark motor.
Trots det positiva är svensken fortfarande utan poäng.

Hans teamkollega tog fyra i Barcelona.

Vill du läsa mer om racet gör du det här.

Här har du resultatet:
1) Lewis Hamilton, Mercedes, 1h33m05.153s
2) Valtteri Bottas, Mercedes, 19.783s
3) Daniel Ricciardo, Red Bull/Renault, 35.297s
4) Sebastian Vettel, Ferrari, 35.907s
5) Sergio Perez, Force India/Mercedes, 40.476s
6) Esteban Ocon, Force India/Mercedes, 40.716s
7) Kimi Räikkonen, Ferrari, 58.632s
8) Nico Hülkenberg, Renault, 1m00.374s
9) Lance Stroll, Williams/Mercedes, 1 varv
10) Romain Grosjean, Haas/Ferrari, 1 varv
11) Jolyon Palmer, Renault, 1 varv
12) Kevin Magnussen, Haas/Ferrari, 1 varv
13) Marcus Ericsson, Sauber/Ferrari, 1 varv
14) Stoffel Vandoorne, McLaren/Honda, 1 varv
15) Pascal Wehrlein,     Sauber/Ferrari, 2 varv
16) Fernando Alonso,  McLaren/Honda,  4 varv
Bröt:
Daniil Kvyat  Toro Rosso/Renault
Max Verstappen Red Bull/Renault
Carlos Sainz Toro Rosso/Renault
Felipe Massa Williams/Mercedes
•••
Det finns ett par mycket intressanta rykten just nu:
Kommer Nico Rosberg att göra comeback?…
I en Ferrari?
– Jag skulle inte bli förvånad om Nico ändrar sig om ett år och kommer tillbaka i en Ferrari, eller en annan bil, säger Mercedes stallchef  Toto Wolff.
– Jag tror att han bestämde sig för att sluta eftersom det var för mycket för honom just då. Det var ett fruktansvärt tufft år och han körde mot den bästa föraren  i F1. Därefter var han helt slut. Så kändes det i alla fall.
Sedan fortsätter han:
– Men Nico är bara 31. Om han har otur har han 70 år kvar att leva.

Fernando Alonso kunde se årets först VM-poäng – men två varv från mål gick motorn sönder.
IGEN.
Nu sägs det att McLaren är på väg att bryta kontraktet med motortillverkaren. Att man byter från Honda till Mercedes.
Honda och McLaren inledde sin satsning mot en mästartitel för tre år sedan och kontraktet gäller till och med 2019, men det är fortfarande en satsning som inte ens nått till den första bokstaven i ordet VM. McLaren ligger sist och har inte tagit någon poäng i år. Nu är tålamodet är slut.
Enligt tidningen Bild har McLaren gett Honda ett ultimatum, den japanska tillverkaren har två lopp på sig att prestera – annars är samarbetet över.

Han ansågs vara en av tidernas mest talangfulla förare, men en utflykt i en rallybil blev för mycket. Robert Kubica skadade sig så illa att han fick avbryta sin F1-karriär
Men nu vill han ta upp den igen. I veckan testade han för Renault. Den arm som han skadade så svårt 2011 fungerar så bra att han kan köra formelbil igen om målsättningen är hög.
– Jag hoppas att jag kan ta ett steg i taget och en dag göra comeback på riktigt, säger han till Sport F1.
På sitt senaste försäsongstest, 2011, var han snabbast av alla. En halv sekund före den dåvarande världsmästaren Sebastian Vettel.

 

•••

Nästa F1-lopp avgörs i Baku om två veckor.

Då kommer jag inte att vara med er. Nu väntar lite semester tillsammans med familjen.

I juli är jag tillbaka igen.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB