Lewis Hamilton tog pole position i Kanada
avFerrari hade greppet – fram till kvalet. Väl där slog Mercedes tillbaka.
Lewis Hamilton tog pole position i Kanada. Han tog sin sjätte pole position i Montreal, han satte nytt varvrekord och han har nu tagit 65 pole posotions – lika många som sin barndomsidol Ayrton Senna. Det var lätt att förstå varför Hamilton var så rörd efter det att han fått ta emot gåvan från Sennas familj – en av den flerfaldige mästarens racehjälmar.
– Jag saknar ord, jag är skakad, sa Hamilton som nu bara är tre pole position från Michael Schuamcher som är historiens mest frmagångsrika kvalförare.
Frågan är väl bara när han ska slå det rekordet. Han kan ta det hemma på Silverstone i Storbritannien – det är tre lopp dit.
För Lewis Hamilton var pole position i Kanada en stor framgång efter ett par pressade veckor. Visserligen har han haft stora framgångar i Kanada tidigare, det var där han tog sin första seger 2007 och han har vunnit Kanadas GP vid fem tillfällen – men Mercedes och framförallt Lewis Hamilton har haft stora problem med de lila däcken under året. Han misslyckades i kvalet till Rysslands GP och han misslyckades i kvalet till Monacos GP. Vid båda tillfällena så var det det ultramjuka däcket soms tällde till problem.
Sportbladet har försökt ta reda på varför och mer om det läser du här.
Ser vi till longrunsen under fredagen så var det otroligt jämnt mellan Mercedes och Ferrari. Det skiljde någon tiondel i snitt på varvtiderna. Låt oss hoppas på ett spännande race.
Vill du ha mer fakta inför loppet? Kolla här:
Det startar kl 20.00 i morgon söndag.
•••
Fernando Alonso tog sig vidare till Q2 i sin comeback – här har du resultatet:
1 | L. Hamilton | Mercedes | 1:11.459 | 21 | |
2 | S. Vettel | Ferrari | 1:11.789 | 0:00.330 | 21 |
3 | V. Bottas | Mercedes | 1:12.177 | 0:00.718 | 20 |
4 | K. Räikkönen | Ferrari | 1:12.252 | 0:00.793 | 23 |
5 | M. Verstappen | Red Bull | 1:12.403 | 0:00.944 | 26 |
6 | D. Ricciardo | Red Bull | 1:12.557 | 0:01.098 | 28 |
7 | F. Massa | Williams | 1:12.858 | 0:01.399 | 27 |
8 | S. Perez | Force India | 1:13.018 | 0:01.559 | 22 |
9 | E. Ocon | Force India | 1:13.135 | 0:01.676 | 22 |
10 | N. Hülkenberg | Renault | 1:13.271 | 0:01.812 | 24 |
11 | D. Kwjat | Toro Rosso | 1:13.690 | 0:01.194 | 18 |
12 | F. Alonso | McLaren | 1:13.693 | 0:01.197 | 18 |
13 | C. Sainz | Toro Rosso | 1:13.756 | 0:01.260 | 19 |
14 | R. Grosjean | Haas | 1:13.839 | 0:01.343 | 21 |
15 | J. Palmer | Renault | 1:14.293 | 0:01.797 | 20 |
16 | S. Vandoorne | McLaren | 1:14.182 | 0:01.497 | 11 |
17 | L. Stroll | Williams | 1:14.209 | 0:01.524 | 14 |
18 | K. Magnussen | Haas | 1:14.318 | 0:01.633 | 11 |
19 | M. Ericsson | Sauber | 1:14.495 | 0:01.810 | 11 |
20 | P. Wehrlein | Sauber | 1:14.810 | 0:02.125 | 10 |
•••
En ny bakvinge hjälpte varken Marcus Ericsson eller Pascal Wehrlein. Tysken gjorde en miss och kraschade under sitt sista försök. De var andra gången han körde av i kurva 1.
Svensken var den snabbare av de båda två – det var första gången i år som Ericsson slog honom. Nu står det 4-1 till tyskens favör.
I morgon startar Ericsson från ruta 19 och Wehrlein från ruta 20.
– Vi har haft problem att hänga med mittfältet hela helgen, men jag tycker ändå att vi har gjort framsteg jämfört med i går, säger Marcus Ericsson till Viasat Motor.
– Jag tycker att jag fick ut det som vi kunde få ut ur bilen. Det kändes inte som om jag kunde få ut något mer än så.
Mer om kvalet läser du här.
•••
Felix Rosenqvist vann sin första deltävling i Formula E.
Mer om den segern läser du här.
•••
De nya ägarna Liberty Media har påpekat att de vill ha minst 25 F1-lopp om året.
Nu är siffran 21.
Men förarna är inte lika intresserade av att öka antalet lopp.
– När jag började var det 16 lopp och tester. Nu blir det mer för varje år och det är väldigt krävande, säger Fernando Alonso som hunnit bli 35 år.
– Visst vore det bra på vissa sätt om det var 25 eller 256 lopp, men det finns också negativa aspekter. Tänk hur jobbigt livet skulle bli. För mig är det viktigare att ha en bra livskvalitet än att köra ännu fler F1-lopp.
Även Lewis Hamilton håller med:
– Jag förstår vad Alonso tänker och jag känner likadant.
Max Verstappen tänker på mekanikerna och deras familjer. F1-cirkusen berör ju så många fler än bara förarna och Christian Horner säger ungefär samma sak:
– 25 är för mycket, det finns en punkt då man förlorar värdet i produkten. 21 är gränsen och killarna är borta hemifrån 21 veckor om året och jag tror att Liberty förstår det. Ross Brawn har varit med länge nog och förstår de problem som det skulle skapa. Han kommer att ingripa förnuftigt i den här diskussionen och säga att 25 är för mycket.
Den här diskussionen handlar som i så många andra fall om det är kvalitet eller kvantitet och var går gränsen? Går det att frakta serien runt jorden på ett mer tidsbesparande sätt? Var går gränsen för teamen och var går gränsen för mekanikerna?
Vad kostar det om man måste ha dubbla team som arbetar med bilarna?
Var går gränsen för att de bästa förarna annars väljer andra serier?
De stora stjärnorna behöver inte längre köra för att tjäna pengar, för en förmögenhet har de redan tjänat. De kör för att de älskar sporten och den passionen måste de behålla – annars lägger de av och väljer något annat.
Väljer mästarna andra serier förlorar F1 i värde.
När det gäller mästare, Fernando Alonso ställer hårda krav på McLaren. Han kräver segrar. Mer läser du här.