Saubers teamchef har fått sparken
avMonisha Kaltenborn var den första kvinnliga teamchefen i F1.
2012 fick hon den rollen hos Sauber, men nu är hennes tid över.
Saubers stallchef har fått sparken
Det skedde bara ett par dagar innan helgens GP-lopp i Baku.
Hon kom till teamet redan 1998, men har varit ansvarig de senaste fem säsongerna. De har präglats av kaos, och ekonomiska problem.
Redan 2013 kunde Sauber inte betala sina leverantörer och man skrev kontrakt med ryska sponsorer, året efter skulle ryssen Sergej Sorotkin köra för teamet, men det kom inga pengar från Ryssland. Sportsligt var året en katastrof, Sauber tog inte en enda poäng.
2015 var Marcus Ericssons första år i teamet, men ni minns väl bråket när han anlände? Den förre testföraren Giedo van der Garde hävdade att han hade ett kontrakt. Han klev omkring i Ericssons overall på banan och fick ärendet testat i domstol strax innan det var dags för premiär. Även Adrian Sutil hävdade att han hade ett kontrakt och hela den karusellen slutade med att Sauber fick betala dyra pengar. Det sägs att det handlare om 15 miljoner euro.
Förra året tog teamet bara 2 poäng (Felipe Nasr) och under sommaren köpte investmentbolaget Longbow Finance SA teamet vilket gjorde att de överlevde säsongen. I år startar Sauber med en billigare Ferrarimotor från 2016 och på sju lopp har båda förarna nollat sex gånger. Den enda ljuspunkten är väl egentligen Pascal Wehrleins fyra poäng från Spanien.
Nu får Kaltenborn alltså lämna sitt jobb och enligt Pascal Picci hos ägaren Longbow Finance SA beror det på att man har olika åsikter om ett par saker.
Vilka det är framgår inte av pressmeddelandet, men de rykten som säger att det handlar om att Marcus Ericsson får fördelar jämfört med Pascal Wehrlein tillbakavisas kraftigt.
Samtidigt verkar det ha funnits en nära relation mellan Wehrlein och Kaltenborn eftersom hon personligen informerade tysken om vad som skulle ske redan i tisdags, medan Marcus Ericssson tydligen inte alls fått samma information.
Teamets ledning tas nu över av team manager Beat Zehnder och teknikchef Jörg Zander (som även om han kom till Sauber inför årets säsong, har haft tunga uppgifter hos Audi och dessförinnan arbetat med Sauber). De två har skött den operativa delen i år så där är det inga större förändringar. I alla fall inte än.
Vem som ska ta över framöver är inte klart. Namn som nämnts är Jost Capito som var chef för VWs framgångsrika WRC-satsning, förre Renaultchefen Frederic Vasseur och Dave Ryan som arbetat hos Manor. Det har också snackats om Collin Kolles, men det tror jag inte ett dyft på. Den killen har varit med om för många skandaler och luftslott för att få chansen i F1 igen.
••••
När jag nu ändå avbröt semestern tillfälligt för att skriva detta inlägg kan jag påminna er om att Fernando Alonsos motor ju gick sönder i Kanada senast ( när han låg på poängplats två varv från mål ) och nu kommer han att byta komponenter i motorn igen, det ska även teamkollegan Stoffel Vandoorne föra, därför flyttas båda förarna tillbaka minst 15 platser i starten.
Fernando Alonso påpekade också att hans McLaren tappar mellan 1,5 och 3 sekunder på konkurrenterna på de långa rakorna i Baku.
Annars så pratas det återigen om Ferrari och om Kimi Räikkönen för hjälpa Sebastian Vettel i kampen om VM-titeln.
– När jag inte har någon chans att vinna titeln kommer jag självklart att hjälpa honom, säger finländaren.
Men han varnas av Felipe Massa, som själv körde länge för Ferrari
– Kimis situation är rätt knepig, säger Williamsföraren.
– Ferrari har goda chanser att vinna VM, Ferrari kommer att göra allt de kan för att lyckas eftersom det är så länge sedan de vann. Ferrari kommer att försöka på alla sätt.
Massa påpekar att det handlar om förar-VM.
– Tittar man på hur poängställningen i mästerskapet ser ut så är Kimi inte i den positionen…
– Han måste acceptera de saker som händer och det kommer att hända saker
•••
Här är lite information om däcken inför helgen:
This time we'll be racing on the @BakuCityCircuit with #Fit4F1 tyres. #AzerbaijanGP https://t.co/0xXvj69Fmx pic.twitter.com/DZY0mUvaJq
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) June 19, 2017
Så skriver Pirelli:
I helgen är det dags för Azerbajdzjans Grand Prix i Baku. Banan Baku City Circuit användes för första gången i fjol, vilket innebär att förarteamen inte har mycket erfarenhet att grunda strategi och taktik på. En sak är dock säker: Baku bjuder på årets längsta och snabbaste citybana. De valda däcktyperna är White medium, Yellow soft och Red supersoft.
Baku City Circuit ur ett däckperspektiv:
Med sina 6,003 kilometer är banan den längsta i stadsmiljö och näst längst i hela Formel 1, efter Circuit de Spa-Francorchamps (7,004 km) i Belgien.
På den 2,2 km långa raksträckan väntas höga topphastigheter. Förra året låg de som högst på 378 km/h.
I början av den gamla delen av Baku är banan mycket smal, samtidigt som bilarna i år är 20 cm bredare jämfört med 2016.
Förra årets vinnarstrategi byggde på ett enda depåstopp.
Vill du läsa mer om Baku så hittar du lite statistik i det förra blogginlägget, här.
••••
Ha en trevlig midsommar. Jag och bloggen är tillbaka i juli igen – om det inte händer ännu fler saker jag bara inte kan låta bli att skriva om det vill säga…..