Startsida / Inlägg

Ferrari var snabbast i F1-kvalet till Ungerns GP

av Anna Andersson

I år har det bara pratats om Ferrari inför racet och under kvalet bevisade teamets båda förare att Ferrari trivs på banan.

Ferrari's German driver Sebastian Vettel (L) and Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen take part in the qualifying at the Hungaroring racing circuit in Budapest on July 29, 2017 prior to the Formula One Hungarian Grand Prix. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Ferrari var snabbast i F1-kvalet till Ungerns GP (AFP)

 

Ferrari var snabbast i F1-kvalet till Ungerns GP, Sebastian Vettel tog pole position. Kimi Räikkönen körde in som tvåa.
– Men jag är besviken, säger finländaren.
– Starten var bra, avslutningen var inte heller så illa, men jag tappade rytmen någonstans i mitten. Jag är besviken eftersom jag hade kunnat köra bättre än så här.
För Ferrari är det en mycket bra möjlighet att starta som etta och tvåa i Ungern, på en bana som är förhållandevis kort och har många kurvor – och nästan inga omkörningsmöjligheter.

Vill du läsa mer om banan och statistik inför loppet gör du det här.

Den stora utmaningen i morgon kommer att vara värmen. Det ska bli varmare än i dag, närmare 36 grader varmt i luften och då kan ni också tänka er hur vart det är i cockpit – och vilka krav det ställer på bilens kylsystem och på däcken.
I dag var det 47 grader i asfalten redan under Q1, det är väldigt mycket och tufft för däcken och det påverkar naturligtvis också bilens körförmåga. Enligt Pirelli är 40 grader i asfalten perfekt, allt där efter gör det svårare och över 50 grader i asfalten gör att däcken börjar klibba och bilen halkar omkring. Under Q2 och Q3 var det 57 grader i asfalten – ja då förstår ni själva.
I morgon ska det bli ännu varmare.
Vi kan räkna med att materialet kommer att ta stryk.

När det gäller Mercedes är det ingen större överraskning att bilen inte är lika snabb som på Silverstone senast, Mercedesen trivs inte riktigt lika bra på kurviga banor. Enkelt förklarat beror det på att bilen är den som har längst hjulbas av alla – och det är naturligtvis svårare att få runt en stor bil i partier med många svängar än en biten bil.

Vill du läsa mer om kvalet gör du det här.

Här är resultatet i kvalet till Ungerns GP:
1) S. Vettel , Ferrari  – 1:16.276  – 14
2) K. Räikkönen, Ferrari – 1:16.444   0:00.168    14
3) V. Bottas, Mercedes – 1:16.530   0:00.254   18
4) L. Hamilton, Mercedes  – 1:16.707   0:00.431    17
5) M. Verstappen, Red Bull – 1:16.797   0:00.521   14
6) D. Ricciardo, Red Bull  – 1:16.818  0:00.542    14
7) N. Hülkenberg, Renault  – 1:17.468   0:01.192    14
8) F. Alonso, McLaren – 1:17.549   0:01.273   17
9) S. Vandoorne, McLaren – 1:17.894  0:01.618    17
10) C. Sainz, Toro Rosso  – 1:18.912   0:02.636    19
11) J. Palmer, Renault  – 1:18.415  0:01.722    14
12) E. Ocon, Force India  – 1:18.495   0:01.802   16
13) D. Kvyat, Toro Rosso – 1:18.538   0:01.845   15
14) S. Perez, Force India  – 1:18.639   0:01.946    15
15) R. Grosjean, Haas  – 1:18.771  0:02.078    15
16) K. Magnussen, Haas – 1:19.095  0:01.851    9
17) L. Stroll, Williams  – 1:19.102  0:01.858   9
18) P. Wehrlein, Sauber – 1:19.839     0:02.595   9
19) P. di Resta, Williams – 1:19.868     0:02.624    11
20) M. Ericsson, Sauber  – 1:19.972  0:02.728   8

•••

Britain's Paul Di Resta of Williams prepares in his team's garage during the third free practice session on the Hungaroring circuit in Mogyorod, 23 kms north-east of Budapest, Hungary, Saturday, July 29, 2017. The Hungarian Formula One Grand Prix will be held on Sunday July, 30. (Zsolt Czegledi/MTI via AP)
I går trodde Paul Di Resta att han skulle kommentera kvalet för Sky. I dag satt han i bilen och körde själv.  (Zsolt Czegledi/MTI via AP)

Williams Felipe Massa kommer att saknas i morgon. Han körde inte heller kvalet. Han mådde inte alls bra under fredagen och fick uppsöka läkare som konstaterade att han har en virusinfektion i kroppen. Han har nu åkt hem för ytterligre undersökningar.
Massa ersätts av Paul di Resta, Williams testförare som normalt sett kört DTM, en serie han tidigare har vunnit. Mellan 2011 och 2013 körde han 58 F1-lopp för Force India.
Trots att han inte kört de nya bilarna tidigare var han inte sist i kvalet. Han var 19:e man.
– Jag var lite nervös innan jag satte mig i bilen, det var länge sedan sist, säger han till Sky.
– Jag hade ingen tid att förbereda mig, men ju längre jag satt i bilen ju bättre kändes det och jag är verkligen överraskad över detta. Nu får vi se hur det går i morgon, det är väldigt varmt och det kommer att bli enormt fysiskt krävande.
Vid sidan av honom lämnade Kevin Magnussen (Haas), Lance Stroll (Williams), Pascal Wehrlein (Sauber), Paul di Resta (Williams) och Marcus Ericsson (Sauber) kvalet i den första omgången.

•••
Vi kan också notera att…

….Lewis Hamilton startar som fyra. Det låter kanske inget vidare, men han har vunnit fem lopp i Ungern  – det är hälften av alla han har kört på Hungaroring. Så räkna inte bort honom.
…Fernando Alonso fyller 36 år i dag. Grattis! Han passade dessutom på att fira genom att köra in sin McLaren i Q3 och han startar från plats 7 i morgon.
– Ungerns GP är årets bästa möjlighet för oss att ta poäng, säger han.

Alonso är en av de förarna som brukar plocka flest placeringar undet det första varvet, räkna med en intressant start i morgon.
…Nico Hülkenberg flyttas tillbaka fem platser i starten. Man har bytt växellåda på hans Renault. Han har startplats 12 i morgon.

– Det är riktigt dumt, allt annat än perfekt, säger Hulken till RTL.

– Vi var tvungna att byta växellådan, den hade aldrig överlevt helgen. Samtidigt är det naturligtvis riktigt dumt att behöva ta ett sådant straff på den bana som det är absolut svårast att köra om på.
… trots uppdateringar klarade ingen av Saubers bilar sig vidare till Q2. Det blev en gulflagg under Marcus Ericssons sista varv vilket gjorde att han fick avbryta det och han var 20:e man i kvalet medan kollegan Pascal Wehrlein slutade på plats 18. Nu blir det en tuff kamp mot McLaren. Inför Ungerns GP har Sauber ett övertag på McLaren med 5–2 i det ekonomiskt så viktiga konstruktörsmästerskapet. Nu har McLaren två bilar som startar topp tio och tar de båda poäng lär de också gå om Sauber i sammandraget.

– Det är klart att det var väldigt synd, min andra runda var riktigt bra och banan blev snabbare och snabbare. Hade jag fått slutföra mitt sista varv hade jag kunnat slå flera förare framför mig, så det var riktigt surt, säger Ericsson till Viasat Motor.

– Det är klart att det är väldigt svårt att starta längst bak, nu måste vi göra det bästa av situationen. Det är viktigt med ett bra race, en bra strategi och sedan får vi hoppas att folk framför oss får problem som vi kan dra nytta av.

Ericssons team kör med fjolårens motor och redan inför säsongen räknade man med att hösten skulle bli tuff, samtidigt som de konkurrerande teamen få uppdaterade motorer står Sauber kvar på samma motornivå som man gjorde i november 2016.

…Force India inte fick in någon bil i Q3. Sergio Perez hade sju raka kval i Q3 inför tävlingen i Ungern, men nu är den sviten bruten.

…Ferrari skickade tillbaka Antinio GIovanazzi till Italien efter hans insats för Haas i fredags. Han fick köra i simulatorn. Där hittade man ett par detaljer – som gav Ferrari extra fart i kvalet.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB