Formel 1: Guide inför Österrikes GP
avFormel 1 och Österikes GP. Det handlar om hemmalopp för Red Bull – men ett lopp de tidigare mästarna aldrig har vunnit. Sedan Spielberg – eller Red Bull Ring – kom tillbaka till F1 2014 är det Mercedes som har stått som segrare.
För Marcus Ericsson, som inte tagit poäng på 36 lopp, är det en tuff utmaning. Hans teamkollega Pascal Weherlein har tagit poäng vid två tillfällen i år och han var också på poängplats i Österrike för ett år sedan.
Det gäller för Ericsson att fokusera och leverera redan i kvalet på lördag.
– Det är en av årets kortaste banor vilket ger de tajtaste kvalen. Ska du ha en chans till en hyfsad startposition får du inte göra ett misstag utan sätta varje kurva, så jämnt är det, säger han.
– Det är mycket start och stopp under ett varv, bilen måste vara stark i inbromsningen, kunna accelerera och få bra tryck ner för backen.”
Formel 1: Guide inför Österrikes GP
Bana: Spielberg – Red Bull Ring
Längd: 4326 m (71 varv)
Bandebut: 2014 ( efter en ombyggnad)
Kurvor: 9 (2 vänster, 7 höger)
Avstånd till första kurvan: 323 m
Kurvor över 250 km/timmen: 2 (T4, T7)
Kurvor under 100 km/timmen: 2 (T2, T3)
Pirellis valda däck: Ultrasoft/Supersoft/Soft
Däckslitage: Lågt
Bromsslitage: Högt
Bromszoner: 6 ( 3 hårda)
Högsta fart (utan DRS): 310 km/timmen
Lägsta fart: 67 km/timmen.
Vinnande strategi 2016: 4 depåstopp ( mest valda strategi var dock 2 depåstopp)
Segrar från pole position: 1
Vinst från högsta startposition: Nico Rosberg, 2014, från plats 3.
Topp 8 kvalet 2016:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Hülkenberg, Force India
3. Jenson Button, McLaren
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Nico Rosberg, Mercedes
7. Valtteri Bottas, Williams
8. Max Verstappen, Red Bull
Kvalrekord:
Absolut: 1:7.922 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2016)
2016: 1:7.922 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:8.455 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:8.759 (Felipe Massa, Williams)
Formel 1: Guide inför Österrikes GP
Topp 8 racet 2016:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Nico Rosberg, Mercedes
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Jenson Button, McLaren
7. Romain Grosjean, Haas F1
8. Carlos Sainz, Toro Rosso
9. Valtteri Bottas, Williams
10. Pascal Wehrlein, Manor
15. Marcus Ericsson, Sauber
Förare med flest segrar: Nico Rosberg, 2014 och 2015.
Race varvrekord: Absolut: 1:8.411 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2016)
2016: 1:8.411 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:11.235 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:12.142 (Sergio Perez, Force India)
Här hittar du däcktillverkaren Pirellis guide inför Österrikes GP
#Pirelli-Statistik für den #AustrianGP #RedBullRing #Spielberg pic.twitter.com/lzx3tRn8x7
— Maria Reyer (@speedy_mary) July 3, 2017
•••
Tiderna som gäller:
Fredag:
Träning 1 kl 10.00
Träning 2 kl 14.00
Lördag:
Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14.00
Söndag:
Österrikes GP kl 14.00
Vill du se vilka däck som förarna har valt? Då kollar du in gårdagens blogginlägg här.
•••
För övrigt är det 15 år sedan ett av de F1-loppen som har diskuterats mest – någonsin. Det loppet kördes i just Österrike.
Märkligast är det med tanke på vad som hände året innan 2001, du minns det säkerligen för Jean Todts ord:
– Rubens it is the last lap. Let Michael pass for the championship.Let Michael pass for the championship, Rubens please.
2002 var det dags igen och då handlade det om segern. På torsdagen offentliggjorde Ferrari att man hade förlängt kontraktet med Rubens Barrichello och han var också snabbare än Michael Schumacher under hela helgen. Internt hade Ferrari bestämt att om deras bilar låg etta och tvåa skulle Schumacher vinna loppet. Det hade även Barrichello godkänt.
I kvalet var den brasilianske föraren 0,622 sekunder före Schumacher som också fick stryk av sin bror Ralf som körde för Williams. Under Österrikes GP var Barrichello återigen snabbast och när han hade ledningen åtta varv före mål så blev Ferraris chefer rätt nervösa. De försökte ta upp kontakten med Barrichello, men från det 65:e till det 71:a varvet hade han fortfarande ett försprång på närmare 4 sekunder och trots att både Ross Brawn och tävlingsingenjör Delli Colli varit tydliga i sin kommunikation hade Barrichello ledningen, en sekund före Schumacher, när det sista varvet påbörjades.
Rubens Barrichello gav Michael Schumacher segern i den sista kurvan, publiken buade och till och med lillebror Ralf Schumacher tittar snett på sin storebror. Här kan du se förarnas reaktioner på presskonferensen och även höra Ross Brawn förklara sig för brittisk TV.
••••
För övrigt tror Robert Kubica att det är mellan 80 och 90 procents chans att han kör F1 nästa år. Polacken gjorde ett test med Renault tidigare i år och han satsar stenhårt på en comeback i sporten han fick lämna efter en hemsk rallyolycka 2011.