Startsida / Inlägg

Lewis Hamilton tog pole position på Silverstone

av Anna Andersson

Förarna jublade efter fredagens träningar och inför söndagens race så är det tydligt att vi kan vänta oss ett härligt race.
Eller som Lewis Hamilton sa:
– Världens bästa bergochdalbana.

Mercedes' British driver Lewis Hamilton (C) celebrates after winning the pole position next to second placed Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen (L) and third placed Ferrari's German driver Sebastian Vettel during the qualifying session at the Silverstone motor racing circuit in Silverstone, central England on July 15, 2017 ahead of the British Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC
Lewis Hamilton tog pole position på Silverstone (AFP )

 

De nya bilarna med mer downforce och högre fart flyter fram över de härliga klassiska kurvorna och jag kan verkligen förstå förarnas kärlek till den här banan. Efter kvalet talade på Hamilton och Sebastian Vettel sig varma om hur det är att trycka gasen i botten genom de klassiska kurvorna Maggotts, Becketts, Stowe och varvet ut.
Jag måste erkänna att det känns trist om den banan försvinner från kalendern efter 2019.
Annars var det tydligt att det finns en förare som trivs extra mycket just på Silverstone. Kvalet inleddes i regn, men det torkade upp och precis som det varit varje år sedan 2013 så var Mercedes snabbast, Lewis Hamilton tog pole position på Silverstone. Det är fjärde gången på fem år som han är snabbast i kvalet på sin hemmabana.
När andra förare pratade om svåra förhållanden så njöt han:
– Jag trivs i de här typiska brittiska förhållandena, det var här jag växte upp och det var här jag började med racing, säger han.
Det syns.
För övrigt är han nu bara en pole position från Michael Schumachers rekord ( 68) Tar han det i Ungern om två veckor?
Vill du läsa mer om kvalet till Storbritanniens GP gör du det här.

Där hittar du också kvalresultatet.

•••

Romain Grosjean var förbannad under kvalet. Han ansåg att Lewis Hamilton hindrade honom vilket kostade honom tre tiondelar.

– Jag är ledsen om jag var i vägen för någon. Jag fick ingen information från teamet om att någon kom bakom mig, jag tror att jag han unan utan att hindra honom och jag tror egentligen inte att han var så nära , säger Hamilton.

Domarna har utrett händelsen och de håller med.

De vidtar ingen åtgärd och Hamilton behåller sin pole position

•••
Största jublet i dag – när Fernando Alonso körde in som snabbaste bil i Q1. Han fick slicks på bilen när regnet upphört och trots att det bara var två minuter kvar av passet och han inte hade satt någon tid tidigare under dagen så gjorde han allt rätt och körde in på den snabbaste tiden av alla. Det krävs en riktigt bra förare för att klara av det.
Att han sedan inte tog sig vidare från Q2 spelar ingen roll, på grund av alla straff ska han starta sist i alla fall…
Hans teamkollega Stoffel Vandoorne tog sig däremot vidare till Q3, det var första gången han kvalade ut Alonso i år. Han slutade nia i kvalet, det ger honom plats åtta på startgridden. Det är viktigt för McLaren att ta poäng nu när Sauber har fem och McLaren bara två. Det handlar om många miljoner i slutet av säsongen.
•••
Williams gjorde återigen en blygsam insats i kvalet. Plats 15 och 17, vilket blir 14 och 16 när Alonso flyttats ner, men i Österrike körde ändå båda bilarna in på poängplats.
•••
Vi har ett par straff att rapportera om.
Valtteri Bottas var tvungen att byta växellåda. Det dök upp samma problem på den som det gjorde på Lewis Hamiltons växellåda förra helgen. Det betyder fem platser tillbaka.
Fernando Alonso gör ett rejält byte på motorn, han allt för att inte riskera någonting inför Ungerns GP, en bana där McLaren hoppas kunna ta poäng.
Han flyttas tillbaka 30 platser – så han startar i sista led.
Daniel Ricciardo bytte växellåda inför valet och fick med sig ett straff på fem platsers nedflyttning i starten. Under Q1 fick han sedan nya problem parkerade, han hade den långsammaste tiden och kommer att starta i sista led, intill Fernando Alonso.
I ledet framför står Saubers båda bilar med Pascal Wehrlein och Marcus Ericsson.

Här är läget när det gäller motorerna:

•••

Vad ska vi säga om Sauber? Bilen räcker inte till. Pascal Wehrlein slog Marcus Ericsson knappt och delar det näst sista startledet i morgon.  Ericsson var besviken efteråt och påpekade att han möjligen kunde ha bytt ut sina överhettade intermediates.
– Men det är ett svårt beslut att ta och man vet inte riktigt, sa han till Viasat Motor.

•••
Storbritanniens GP startar i morgon kl 14.00, men redan i kväll är det dags för Felix Rosenqvist att köra Formula E i New York. Det tänker inte jag missa.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB