Så slutade träningarna inför Österrikes GP i Formel 1
av0,147 sekunder
Så stor var skillnaden mellan Lewis Hamilton och Sebastian Vettel under fredagens båda träningar. Mercedesfäraren Hamilton förbättrade förmiddagens varvrekord under den andra träningen till 1:05.483.
– Det allra bästa i dag är att bilen känns fantastiskt snabb, säger Lewis Hamilton.
– Bilen är magiskt snabb jämfört med när vi körde här för ett år sedan. Balansen är riktigt bra och det känns väldigt bra på banan.
Red Bulls Daniel Ricciardo, som vann i Baku senast, hade problem med turbon och slutade fyra – men de sex främsta platserna togs under fredagen av förare från de tre toppteamen Mercedes, Ferrari och Red Bull.
– Jag tror att vi kanske kan köra in en plats i andra startled, säger Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko till motorsporttotal.
– Och klarar vi av att hålla ordning på temperaturskillnaden mellan den främre och den bakre hjulaxeln kanske vi kan konkurrera under loppet också.
Han förklarar att Red Bull har ett litet problem med temperaturen i framdäcken.
– När vi är på väg att få upp framdäcken i temperatur ligger bakdäcken redan där och det är problemet. Det verkar som om asfalten är lite mer krävande i år jämfört med förra året och det när det är så varmt som det är här nu måste man se till att hantera däcken perfekt.
•••
Sebastian Vettel, som leder VM, var inte helt nöjd med att vara tvåa och bakom Lewis Hamilton under fredagen.
– Jag hoppas att vi kan konkurrera i morgon, säger han.
– Jag har inte sett så mycket, men det verkar vara väldigt jämnt. Ett varv här är väldigt kort och därför kan jag föreställa mig att det blir väldigt jämnt. Mercedes ser återigen väldigt snabba ut.
••••
När det gäller Sauber hade både Marcus Ericsson och Pascal Wehrlein nya motorer under den första träningen i Österrike, men det var inget lyckat för svensken. Han hade kört färdigt efter bara en halvtimme sedan man hittat en läcka i motorn.
Under den andra träningen var svensken återigen sist, med sin teamkollega på placeringen framför.
Faktum är att de båda bilarna från Sauber var de enda som inte slog den tid som räckte till pole position 2016 (1:07,922).
– Bilen är inte körbar, ropade Wehrlein över radion.
Ericsson var reserverad efter dagens tränignar:
– Det har inte varit den enklaste dagen för oss. Vi hade lite probem under den första fria träningen. Det startade med ett mekaniskt problem redan på det första varvet och vi kunde bara köra 12 varv vilket var en oturlig start på dagen, säger han.
– Den andra träningen var bättre, vi körde många varv och jobbade bland annat med aerodynamiken för att förstå bilen bättre. Nu ska vi sätta oss ner och hitta vilken väg vi ska gå för att optimera bilen för resten av helgen.
Så slutade träningarna inför Österrikes GP i Formel 1 ( det totala resulatet för fredagen)
1 ) L. Hamilton Mercedes 1:05.483 (FT2) 68
2 ) S. Vettel Ferrari 1:05.630 (FT2) +0:00.147 +0:00.147 78
3 ) V. Bottas Mercedes 1:05.699 (FT2) +0:00.216 +0:00.069 76
4 ) M. Verstappen Red Bull 1:05.832 (FT2) +0:00.349 +0:00.133 56
5 ) D. Ricciardo Red Bull 1:05.873 (FT2) +0:00.390 +0:00.041 59
6 ) K. Räikkönen Ferrari 1:06.144 (FT2) +0:00.661 +0:00.271 78
7 ) K. Magnussen Haas F1 1:06.591 (FT2) +0:01.108 +0:00.447 73
8 ) F. Alonso McLaren 1:06.732 (FT2) +0:01.249 +0:00.141 55
9 ) N. Hülkenberg Renault 1:06.735 (FT2) +0:01.252 +0:00.003 42
10 ) R. Grosjean Haas F1 1:06.763 (FT2) +0:01.280 +0:00.028 72
11 ) E. Ocon Force India 1:06.849 (FT2) +0:01.366 +0:00.086 89
12 ) S. Vandoorne McLaren 1:06.859 (FT2) +0:01.376 +0:00.010 68
13) D. Kvyjat Toro Rosso 1:06.906 (FT2) +0:01.423 +0:00.047 65
14) F. Massa Williams 1:07.065 (FT2) +0:01.582 +0:00.159 79
15 ) C. Sainz Toro Rosso 1:07.100 (FT2) +0:01.617 +0:00.035 56
16 ) L. Stroll Williams 1:07.468 (FT2) +0:01.985 +0:00.368 81
17) S. Perez Force India 1:07.509 (FT2) +0:02.026 +0:00.041 41
18 ) J. Palmer Renault 1:07.623 (FT2) +0:02.140 +0:00.114 38
19 ) S. Sirotkin Renault 1:08.586 (FT1) +0:03.103 +0:00.963 27
20 ) P. Wehrlein Sauber 1:08.782 (FT2) +0:03.299 +0:00.196 78
21) M. Ericsson Sauber 1:08.870 (FT2) +0:03.387 +0:00.088 63
22) A. Celis Force India 1:09.280 (FT1) +0:03.797 +0:00.410 15
Annars kan vi notera att….
….McLaren har fått en ny motor från Honda och den ger båda förarna 30 friska hästkrafter . Under morgonen var Stoffen Vandoorne sjua och Fernando Alonso nia. Under eftermiddagen hade Alonso den åttonde snabbaste tiden och Vandoorne den tolfte.
Men trots den uppdaterade motorn har McLaren 60 häftkrafter färre än konkurrenterna i toppen.
…Sebastian Vettel bad Lewis Hamilton om ursäkt. Via SMS.
…Carlos Sainz har skapat rabalder i paddock.
– Målet är att köra för Red Bull 2018, säger han.
Där har Max Verstappen och Daniel Ricciardo kontrakt…..
…Lewis Hamilton vill ha ett samtal med Jean Todt. Han vill diskutera säkerheten efter det att Sebastian Vettel rammat honom i Baku.
….Kimi Räikkönen var nära att köra på en fotograf på depårakan.
– Vi försöker få kontroll över folket i depån, framförallt fotograferna, varje vecka. Vi försöker att göra vårt jobb och de försöker att göra sitt jobb, men det är ju så att vi kör där och detta är en oändlig historia. Någon gång så kommer någon att skada sig, men vi gör vårt bästa för att undvika det.
…McLaren och Honda ännu inte har sagt att deras vägar skiljs år, men att alla ändå pratar om att det är ett faktum innan sommaren är över.
…kantstenarna, eller curbsen, ställer till problem för förarna i Österrike. Precis som förra året anser förarna att de är lite för höga och bland annat Felipe Massa skadade sin bil under fredagens träningar.
– Ja, det är svårt säger han.
– Kantstenarna är ju inte där för att skada våra bilar. Det finns en annan anledning till att de är där. Skadan på min bil orsakades inte av att jag körde över dem med vilje utan att jag snurrade av och körde in på banan igen.
….jag räknade till 32 avåkningar i dag. Kan det verkligen stämma?