Startsida / Inlägg

Sauber lämnar samarbetet med Honda

av Anna Andersson

Marcus Ericssons team hade en motor deal med Honda för 2018.
Men nu är den historia.
Sauber lämnar samarbetet med Honda.

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden steers his car during the qualifying session for the Spanish Formula One Grand Prix at the Barcelona Catalunya racetrack in Montmelo, Spain, Saturday, May 13, 2017. The Spanish Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Manu Fernandez)
Sauber lämnar samarbetet med Honda (AP )

– Det är väldigt tråkigt att vi vid den här tidpunkten var tvungna att ställa i det planerade samarbetet med Honda, säger Saubers nye stallchef Frederic Vasseur.
– Det är ett strategiskt beslut för att vi ska skapa de bästa möjligheterna för Saubers framtid.
Inom en snar framtid ska man presentera en ny motorleverantör till 2018.

Vem?

Det ryktas om Mercedes, vars förare Pascal Wehrlein kör för teamet, men man har också haft ett mycket nära samarbete med Ferrari under många, många år.

Detta betyder att Honda nu bara har McLaren kvar som partner, men det pratas om att McLaren vill bryta det kontraktet och letar efter en ny partner. I nuläget vill varken Ferrari eller Mercedes leverera motorer till McLaren, inget av de teamen är intresserade av att riskera att få stryk av ett kundteam och då återstår Renault.
Men om de inte heller vill så kan FIA faktiskt tvinga en tillverkare att leverera motorer till McLaren. Enligt de nya reglerna kan inget team stå motor.

Annars kan vi notera att….
….Pirelli har hittat en förklaring till de skador som Kimi Räikkönens däck drabbades av under tävlingen på Silverstone. Enligt däcktillverkaren uppstod skadorna ett varv innan det gick sönder och skadorna uppstod på grund av att det utsatts för en extremt tuff påverkan.
…Renault hävdar att Robert Kubica inte är aktuell som förare till Belgiens GP.
…FIA lovar att Halo kommer att vara betydligt snyggare 2018 än den båge man presenterade 2016. I ärlighetens namn liknade den mest en toffla av flipflop-modell.
…Fernando Alonso hoppas på poäng i Ungern.
– För första gången i år har jag förhoppningen om att vi ska kunna ta oss till Q3 och även ta poäng, säger han.
– Kanske kan det räcka till plats sju eller åtta.

•••
Här är Pirellis tankar inför Ungerns GP:
I helgen är det dags för Ungerns Grand Prix. Precis som förra årets race har Pirelli valt ut två mjuka däcktyper och en lite hårdare: Red Supersoft, Yellow Soft och White Medium – en däckkombination som har använts fem gånger under 2017, nu senast på Silverstone. Till skillnad från det senaste loppet på brittisk mark, innehåller delar av banan i Ungern stadsbaneliknande partier i form av smala och krångliga kurvor som kräver ett lägre grepp. Samtidigt kan vädertemperaturerna stiga över det normala och bidra till ökad termisk nedbrytning, vilket är en anledning till att Pirelli valt ut White medium till loppet.

Hungaroring ur ett däckperspektiv:
• Banans många kurvor gör att däcken får jobba konstant. Det finns egentligen bara en riktig raksträcka vilket gör att däcken får minimal tid att svalna.
• Omkörningar är otroligt svårt, i och med alla kurvor. Därför krävs kvalifikation och strategi – kontroll och rörlighet är nycklar till framgång.
• Många stall kör aggressivt för att maximera hastigheten i kurvor och föredrar ett mekaniskt, istället för aerodynamiskt, grepp.
• Ungern hade några av förra årets varmaste bantemperaturer.

Här har du för övrigt Pirellis däckval för resten av säsongen:

Vill du ha all fakta och statistik inför Ungerns GP?

Kolla in gårdagens blogginlägg.

Där hittar du tidigare segrare, fakta om banan, läser om Marcus Ericssons tankar, du får tiderna som gäller i helgen och dessutom en väderprognos.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB