Belgiens GP i F1 – en kamp mellan Ferrari och Mercedes
avBelgiens GP i F1 – en kamp mellan Ferrari och Mercedes
Den rubriken känns rätt att sätta inför helgens F1-lopp eftersom de senaste årens mästarteam satsar hårt inför loppet i på Spa-Francorchamps.
När det handlar om lång bana med många rakor då kommer teamet med nästa uppdatering av motorn – men både för Lewis Hamilton och Valtteri Bottas är det den fjärde enheten för säsongen.
Uppgifterna kommer från Auto, motor und sport och det betyder att Mercedes inte kommer med någon ytterligare uppdatering av motorn i år – utan att straffas.
För Ferrari är läget annorlunda, bortsett från turbon kan det italienska stallet uppdatera alla sina delar.
Här är läget inför F1-helgen i Belgien:
Die Motorensituation in der #F1 zur Sommerpause pic.twitter.com/AFveTPBPf5
— Ruben Zimmermann (@RubyWestside) August 7, 2017
Ferrari på uppdateringar till chassit i helgen, det gäller den främre hjulupphängningen, samt framvingen och golvet.
Annars kan vi notera att….
...Felipe Massa som var sjuk i Ungern och inte körde det senaste loppet har undersökts av läkare och får köra loppet på söndag.
…Sebastian Vettel räknar inte med att berätta någonting om framtiden, var han ska köra 2018, inom de närmsta två veckorna. Det är full fokus på Belgiens GP och Italiens GP.
…Fernando Alonso kommer att ta ett beslut om framtiden i september.
…Lewis Hamilton kör sitt 200:e F1-lopp på söndag.
…Stoffen Vandoorne kommer att starta sist. Han har bytt delar till motorn. Fernando Alonso däremot gjorde det bytet tidigare i somras och har inget straff med sig.
…Sergio Perez är frustrerad. Han kör in bra resultat, men har ingen chans på en plats i ett toppteam.
– Det är frustrerande när man ser hur det ser ut inom F1 just nu, säger han.
– Det är ett eller två team som kan kämpa i toppen, bakom dem är det en stor lucka och det gör att det är förbannat svårt när du inte är i något av de teamen.
•••
Här är Pirellis tankar inför helgen:
”Pirellis valda däcktyper för loppet är de tre mjukaste – Purple Ultrasoft, Red Supersoft och Yellow Soft. Det är möjligt att även regndäcken Cinturato Green intermediate och Cinturato Blue full kan komma till användning.
5️⃣ days to #BelgianGP ?? #SpaFrancorchamps
Pirelli’s Preview: INFOGRAPHICS #F1 #F1SashaRoadshow pic.twitter.com/T7PEn6hy5K— The Baron Fredman (@TheBaronFredman) August 22, 2017
Det här är Circuit de Spa-Francorchamps:
Årets längsta bana på 7,004 km.
• Storleken på banan och väderförhållanden på plats har tidigare lett till att det regnat på delar av banan, medan det varit torrt på andra.
•Höjdskillnader innebär stora påfrestningar på däcken.
• Det finns goda möjligheter till omkörningar, vilket öppnar upp för ett flertal strategier.”