Startsida / Inlägg

Force India hotar med att stänga av sina förare

av Anna Andersson

Lewis Hamilton vann i Belgien.
Det är historia nu.
På söndag kör F1 på Monza – Ferraris hemmabana men återigen väntar en höghastighetsbana som bör passa Mercedes som har bra fart på rakorna. Samtidigt kan Ferrari spela jokerkortet – hemmaplan.
Det kan bli ungefär hur spännande som helst.
Men innan vi går in mer på det så tänkte jag samla i hop snacket efter Belgien.

Force India driver Esteban Ocon of France steers his car during the Belgian Formula One Grand Prix in Spa-Francorchamps, Belgium, Sunday, Aug. 27, 2017. (AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
Force India hotar med att stänga av sina förare.  (TT)

Hos Force India kokar det nämligen rejält efter gårdagens incident där deras båda förare var extremt nära varandra i starten och kolliderade senare under loppet. Esteban Ocon och Sergio Perez fortsatte dessutom sitt interna krig efter loppet.
Fransmannen skrev vid två tillfällen på twitter att hans teamkollega Perez försökte döda honom på banan.
Peres är mycket besviken på de kommentarerna, kommentarer som han anser vara dumma:
– Jag vill bara klara ut sanningen och lämna mig bakom mig, men jag har känslan av att det inte är över än, förklarar Perez på twitter.

Den förre mästaren Jac Villeneuve har också gett sig in i bråket och är mycket tuff mot Perez:

…– Det spelar ingen roll om det är hans teamkollega eller inte. Du ska aldrig utsätta någon annan förare för fara. Du kan bromsa sent, göra ett misstag och det är okej, säger han.
– Men detta är bara löjligt. Perez manöver har ingenting med racing att göra. Han blockerade honom och det gör man inte. Det är aggressivt och smutsigt.
Även teamet, Force India, är irriterat. De förlorade poäng på det kollisionen och det var också den som var grunden till att Perez fick bryta loppet.
Nu meddelar man att om det händer igen så handlar det inte bara om en stallorder – teamet hotar med att stänga av sina förare
– Händer vi igen måste vi fundera över det. Vi måste fundera över vem vi sätter i vår bil, säger VD:n Otmar Szafnauer till Autosport.
– Jag är väldigt besviken över att de inte kan lösa det  själva och att teamet måste gripa in. Det är tråkigt, men teamet kommer alltid först.

•••
För övrigt så smälter den is som McLaren, Honda och Fernando Alonso står på allt mer. Den är läskigt tunn nu och riskerar att brista.
Alonso parkerade bilen med motorproblem i går.
Det var i alla fall det han sa.
Men Honda hittar inget fel på motorn.
– Han påtalade över radion att han hade ett problem med bilen, men vi såg ingenting på den data vi hade. Det var en försiktighetsåtgärd att parkera, säger Hondas Yusuke Hasegawa.

•••
Toro Rosso låter Sean Gelael  köra fyra fredagar för teamet, i Singapore, Malaysia, USA och Mexiko. Det är inte klart vem han ersätter, om det är Carlos Sainz eller Dani Kvyatt – eller om de får vila två gånger var.
•••

Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Vad händer med Wehrlein? (Sauber)

Vad händer med Pascal Wehrlein? Mercedes stöttar honom ekonomiskt och har gjort det länge, men inte helelr stallchefen Toto Wolff tror att tysken får köra hos Sauber nästa år:
– Det verkar som om allt lutar åt Ferrari, att de låter en av sina juniorer köra där, Giovanazzi eller Leclerc Vi måste se oss om efter andra möjligheter, säger Mercedes Toto Wolff till Sky.
– Just nu fungerar det inte för Pascal, det ligger en hund begraven i hans bil…Under kvalet hade han motorproblem och han bröt loppet. Han måste fortsätta att ge allt och sedan kommer vi tillsammans att fundera över vilka alternativ som finns.
Frågan är vad det betyder?  DTM där Mercede snart drar sig ur? Formula E som Mercedes ska satsa på framöver eller något av de F1-teamen som Mercedes levererar motorer till? Force India där förarna bråkar konstant eller Williams? Eller kan det vara så att Perez hamnar hos Williams och Wehrlein hos Force India. Han och Ocon körde i hop hos Manor förra säsongen.
Oavsett vad är det samma säten som Marcus Ericsson är ute efter.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB