Startsida / Inlägg

Guide till Italiens GP i Formel 1

av Anna Andersson

Efter Belgien kommer Italiens GP. Från en höghastighetsbana till nästa och från en bergochdalbana där Mercedes var snabbast till Ferraris hemmaplan. Räkna med ett härlgit race på söndag.

Här är tiderna som gäller:

Fredag:

Träning 1 kl 10.00

Träning 2 kl 14.00

Lördag:

Träning 3 kl 11.00

Kval kl 14.00

Söndag:

Race kl 14.00
Själv älskar jag Italiens GP.
Parken, atmosfären och allt. Det andas F1 och det andras F1-historia. Jag skulle kunna prata om det i timmar och ska du se ett F1-lopp.

Välj Italiens GP på Monza.

Ferrari driver Fernando Alonso of Spain gives the thumb-up sign after setting the pole position for the Italian Formula One Grand Prix, flanked by his Brazilian teammate Felipe Massa, who set the third fastest time, at the Monza racetrack, in Monza, Italy, Saturday, Sept. 11, 2010. Alonso marked his Ferrari debut at the Italian Grand Prix by taking pole position for the Formula One race. The two-time world champion from Spain set the pace with a lap of 1 minute, 21.962 seconds Saturday for his 19th career pole. It is the Italian team's first pole since the 2008 Brazilian GP, a span of 30 races. (AP Photo/Luca Bruno)
Fernando Alonso är den senaste Ferrariföraren som vunnit på Monza – 2010 (AP Photo)

Där får du ståpäls bara du kliver in genom grindarna, det är som att kliva in i en annan värld. När jag var där första gången, 2002, var jag inte beredd på den känslostorm som det faktiskt bär med sig, men jag blev betagen. Av parken, banan, folket, fansen och historien.
Jag förstår att Sebastian Vettel ser fram emot helgens lopp, han hängde bra med Lewis Hamilton på Spa, förlorade egentligen på grund av en dålig omstart och på Monza lyckas Ferrari alltid plocka ut max ur sin bil. Den nya hjulupphängningen fram, den nya framvingen och det omarbetade golvet verkar fungera på sträckor där det behövs downforce.
– På Silverstone var vi en sekund efter, nu är vi på rätt väg och jag tror inte att vi måste vara rädda för någon bana alls. Vi har verkligen förbättrat bilen i racetrim, säger Sebastian Vettel till motorporttotal.
– Däremot måste vi förbättra bilens kvalmodus, när de (Mercedes) driver upp motorn kan de plocka ut tre eller fyra tiondelar till och det är skillnaden just nu.
Monza är den bana där föraren kör med full gas längst under ett lopp, under 75 procent av varvet.
– Monza borde passa oss, men Ferrari har otroligt effektiva bromsar och på Monza är det en fördel vid minst ett tillfälle, Ferrari är en tuff motståndare, säger Mercedes Toto Wolff.
– Dessutom har de hemmaplan och det är mycket viktigt. Vi kommer att behöva ge allt.
Ferrari har inte vunnit på hemmaplan sedan 2010, då hette segraren Fernando Alonso, så gissa om trycket är stort i år när Sebastian Vettel leder VM.

Längre ner i detta inlägg hittar du en guide till Italiens GP i Formel 1

•••

Efter kollisionen i Belgien och efter hotet om att stänga av förarna. Hur går det vidare hos Force India?

•••
Väderprognosen inför helgen talar om regn – i alla fall under fredagen. Runt 23 grader varmt, men närmare 35 mm regn och åska.
Även under lördagen väntas regn, inte i samma mängder. Då ska det komma 4 mm under dagen och vara ungefär 23 grader varmt
På söndagen väntas däremot uppehåll och kring 24 grader varmt.
•••
Här har du förarnas däckval:

Guide till Italiens GP i Formel 1

Autodromo di Monza
Lopp: 13 av 20
Längd: 5,793 km.
Varv: 53.
Avstånd till första kurvan: 380 m.
Loppet totalt: 306,720km.
Varvrekord: 1.21,046 (Rubens Barrichello, 2004).
Kurvor: 7 höger, 4 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 2
Kurvor över 250 km/tim: 1
Maxfart utan DRS: 340 km/tim.
Genomsnittsfart: 237 km/timmen
Antal växlingar per varv: 46
Däck: Supersoft/Soft/Medium
Vinnande strategi 2016: 1 depåstopp (den strategin valde också majoriteten av förarna)
VM-debut: 1950, Nino Farina, Alfa Romeo, vann.
Antal segrar från pole position: 23
Seger från lägsta startposition: Peter Gethin, BRM, 1971. Startplats 11.
Det var för övrigt ett mycket klassiskt lopp. Det skiljde bara 0,6 sekunder mellan de fem första bilarna och det var åtta ledare i det loppet. Du kan färska upp minnet här:

Kval – 2016
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Valtteri Bottas, Williams
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Max Verstappen, Red Bull
8. Sergio Perez, Force India

Mercedes driver Nico Rosberg of Germany, celebrates on the podium after winning the Italian Formula One Grand Prix at the Monza racetrack, Italy, Sunday, Sept. 4, 2016. (AP Photo/STR)
Nico Rosberg vann på Monza 2016 – och han vann VM (AP Photo/STR)

Italiens GP 2016
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Valtteri Bottas, Williams
7. Max Verstappen, Red Bull
8. Sergio Perez, Force India
16. Marcus Ericsson, Sauber
Segrare sedan 2010:
2016: Nico Rosberg, Mercedes
2015: Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Lewis Hamilton, McLaren
2011: Sebastian Vettel, Red Bull
2010: Fernando Alonso, Ferrari

Odaterad bild Ronnie Peterson, vår störste (i antalet segrar), formel-1 förare. Foto Olle Lindeborg / PrB / TT / kod 190
Ronnie Peterson, vann Italiens GP tre gånger
Foto / TT

Flest segrar på Monza:
Michael Schumacher (5)
Lewis Hamilton (3)
Ronnie Peterson (3)
Sebastian Vettel (3)
Alain Prost (3)
Juan Manuel Fangio (3)
Rubens Barrichello (3)
Stirling Moss (3)
Nelson Piquet (3)
Fernando Alonso (2)
Damon Hill (2)

•••
De två DRS-rakorna befinner sig mellan kurva sju och åtta, samt start och målrakan, mellan Parabolica och Rettifilo (den första chikanen).
•••
I morgon kommer återigen en nyhetsuppdatering och det senaste snacket. Vi hörs hoppas jag.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB