Det senaste inför Italiens GP på Monza
avJag skulle inte ha skrivit att Fernando Alonso slipper straff.
Att hans motor höll.
Så var det inte alls.
I F1-bloggen får du det senaste inför Italiens GP på Monza och nu är det bekräftat att han flyttas tillbaka 35 platser i starten.
Och startar troligtvis sist – igen.
Även Red Bulls båda förare har med sig straff in till helgens deltävling. Teamet vill göra sig av med dem på Monza där de ändå inte kan konkurrera med Mercedes och Ferrari för att sedan kunna attackera i Singapore om två veckor.
– Om vi har lite tur kanske vi kan vara med och kämpa om en pallplats där, säger Max Verstappen.
Carlos Sainz har också bytt delar i motorn och straffas genom att flyttas tillbaka tio platser i starten.
Det känns som om det behövs ett mattegeni för att räkna ut hur startordningen blir efter alla straff. Det är löjligt. Jag skrev om det tidigare i veckan.
Nu skriver motorsporttotal att den förare som kör ut först på första träningen har en fördel när alla straffen räkas samman, så det var tur för Daniel Ricciardo att han var vaken. Han var först på banan därefter Sainz, Alonso och till sist Verstappen.
Snacka om virrvarr.
Kan ingen hitta en annan lösning?
Några förslag?
Nästa år ska man förövrigt bara få använda tre motorer – och det på 21 lopp. I år är det fyra motorer på 20 lopp.
Hur ska det gå till?
••••
Här är resultatet från fredagens träningar. Valtteri Bottas satte den snabbaste tiden under den andra träningen mycket tack vare en förarmiss från Lewis Hamilton.
1) Valtteri Bottas Mercedes-AMG 1:21.406
2) Lewis Hamilton Mercedes-AMG + 0.056
3) Sebastian Vettel Ferrari + 0.140
4) Kimi Räikkönen Ferrari + 0.398
5) Max Verstappen Red Bull + 1.003
6) Daniel Ricciardo Red Bull + 1.346
7) Stoffel Vandoorne McLaren + 1.541
8) Fernando Alonso McLaren + 1.562
9) Esteban Ocon Force India + 1.571
10) Felipe Massa Williams + 1.579
11) Carlos Sainz jr. Toro Rosso + 1.744
12) Nico Hülkenberg Renault + 1.866
13) Jolyon Palmer Renault + 1.911
14) Sergio Pérez Force India + 1.946
15) Lance Stroll Williams + 1.997
16) Romain Grosjean Haas + 2.161
17) Kevin Magnussen Haas + 2.244
18) Daniil Kvyat Toro Rosso + 2.847
19) Marcus Ericsson Sauber + 3.488
20) Pascal Wehrlein Sauber + 3.889
Lite mer från träningarna och Saubers framtidsplaner läser du här. Ericssons team flyttar fokus – nu är det 2018 som gäller.
•••
Vem får vila? Marcus Ericsson eller Pascal Wehrlein? Sauber meddelar att GP2-ledaren Charles Leclerc , som också sponsras av Ferrari, kommer att köra fredagsträningen under minst fyra av säsongens avslutande lopp.
Sauber har bekräftat för Motorsporttotal att det handlar om tävlingarna i Sepang, Austin, Mexiko och Sao Paulo.
Sauber gör för övrigt en stor satsning på ny motor, ny bil och ny personal 2018. Mer läser du här.
•••
Ett par andra saker att notera….
…Robert Kubica är på plats på Monza, på besök hos Renault.
…Ferrari inte har vunnit på Monza sedan 2010. Då hette segraren Fernando Alonso.
….Pascal Wehrlein kan få lämna F1 – på grund av sin ålder. Force India och Williams jobbar båda med sprittillverkare och de vill att en av förarna ska vara över 25 år för att de ska kunna nå ut med sin marknadsföring. Hos Williams har Lance Stroll 18 en plats och Force India vill gärna jobba med Esteban Ocon, 20. Då krävs det att den andra föraren är något äldre, men Wehrlein är bara 23. Ericsson däremot är 27 och han snackar med båda de teamen. Det kan bli en spännande höst….
…F1 är faktiskt jämnare än tidigare. Om vi räknar bort de tre första teamen från F1 så hade vi haft sju segrare på tolv lopp. Så jämnt är det mitt i fältet.
….Lewis Hamilton är nöjd med att Sebastian Vettel skrivit under ett kontrakt över tre år med Ferrari.
– Den pusselbiten ligger på plats och det gör det enklare för mig att planera min framtid.
32-årige Hamiltons plan är att förlänga ed Mercedes och köra i F1 mellan fem och sex år till.
…Nico Hülkenberg hade problem med hydrauliken under den andra träningen.
…det snackas om att Toro Rosso och Honda ska tillkännage ett framtida samarbete här under helgen.
….
•••
Här är däcktillverkaren Pirellis tankar inför helgens deltävling:
|