Guide till Malaysias GP i F1
avVälkommen till värmen.
Eller snarare till bastun.
I dag får du en guide till Malaysias GP i F1, en tävling som präglas av värme och en luftfuktighet på ungefär 90 procent. När nu F1 kör på Sepang International Circuit för sista gången väntar en värme på runt 40 grader på förarna – och det i luften. Inne i cockpit kan det vara 60 grader varmt. Förarna förlorar närmare tre liter vätska under ett lopp, och har ungefär en liter med sig i sin flaska.
Resten kan du räkna ut själv.
– Att köra på Sepang är ungefär som att basta, säger Mercedes Valtteri Bottas.
– Det tar mellan tre och fyra dagar innan din kropp har vant sig vid hettan och du tränar ute så att du verkligen kan svettas.
Han är med i kampen om VM-titeln, men det står framförallt mellan Lewis Hamilton, som vann i Singapore senast, och Sebastian Vettel, som försvann efter en startkollision och tog noll poäng för två veckor sedan. För ett år sedan lämnade de båda Malaysia utan poäng. Vettel kraschade med Max Verstappen redan i starten och sedan var han också inblandad i en incident med Nico Rosberg.
Hamilton hade allt under kontroll, han ledde loppet klart -men hans motor gav upp 15 varv från mål.
Där förlorade han VM-titeln till Rosberg.
Hettan i Kuala Lumpos skördar alltid sina offer. Det är ett tufft prov, både för människan och maskinen.
Nu skiljer det 28 poäng till Mercedesföraren Hamiltons fördel, men Vettel, som kör för Ferrari, är den förare som har flest segrar i Malaysia. Han vet dessutom om att han måste plocka poäng på söndag – och det kan ge oss en mycket spännande helg.
Har du missat att läsa bloggen tidigare i veckan? Då kan jag berätta om ett par nyheter som vi rapporterat om här. Vi kan notera att….
….. Aston Martin har bestämt sig för att återkomma till F1. I ett samarbete med Red Bull. Här läser du mer.
….Toro Rosso ger Pierre Gasly chansen att F1-debutera redan i helgen. Här hittar du det inlägget.
…. Marcus Ericssons stallchef erkänenr att han tvekar om svenskens framtid i F1. Den artikeln läser du här.
…Paul di Resta och Williams pratar om en gemensam framtid. Di resta har kört F2 för Force India, kör nu DTM och är tredjeförare hos Williams. Ett lopp hann han med tidigare i år när Feliep Massa blev sjuk.
…FIA har tagit fram nya regler för sin superlicens. En förare måste ha fyllt 18 år och ha minst 40 poäng för att få F1-debuter. De första tre placeringarna i F2 eller GP2 ger från och med 2018 en förare de 40 poängen, precis som en seger i IndyCar. En vinst i EM i F3 ger en förare 30 poäng och samma summa ger en seger i Formula E.
Fram till och med i år ger en seger i Formula E eller EM i F3 40 poäng, men de serierna värderas inte lika högt från och med nästa år. Även när det gäller Super Formula och Formel V8 3.5 gör man en nedvärdering av mästerskapet.
Guide till Malaysias GP i F1
Sepang International Circuit
F1-debut: 17 oktober 1999. Eddie Irvine vann loppet.
Längd: 5,543 km (56 varv)
Kurvor: 10 höger, 5 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 4 (T1, T2, T9, T15)
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T3, T12, T13)
Avstånd till första kurvan: 650 m
Högsta fart utan DRS: 310 km/tim.
Genomsnittshastighet: 205 km/tim.
Segrar från Pole position: 9
Däck: Supersoft/Soft/Medium
Däckslitage: HÖGT
Bromszoner: 8 ( fyra hårda)
Snitthastighet: 205 km/h
Flest segrar: Sebastian Vettel (2010, 2011, 2013, 2015)
Vinnande strategi 2015: 2 depåstopp ( de flesta förarna valde dock tre stopp)
Segrar från pole position: 9
Säkerhetsbilen: Sedan 2003 har säkerhetsbilen varit ute på banan vid ett lopp ( vid två tillfällen).
Seger från lägsta startposition: 2012: Fernando Alonso från startposition 8.
Kval 2016:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Sebastian Vettel, Ferrari
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Sergio Perez, Force India
8. Nico Hülkenberg, Force India
Kvalrekord:
Absolut: 1:32.850 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2016)
2016: 1:32.850 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:49.834 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:59.431 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:49.674 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2012: 1:36.219 (Lewis Hamilton, McLaren)
Race 2016:
1. Daniel Ricciardo, Red Bull
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Nico Rosberg, Mercedes
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Valtteri Bottas, Williams
6. Sergio Perez, Force India
7. Fernando Alonso, McLaren
8. Nico Hülkenberg, Force India
—————————-
12. Marcus Ericsson, Sauber
Varvrekord:
Absolut: 1:34.223 (Juan-Pablo Montoya, Williams, 2004)
2016: 1:36.424 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:42.062 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:43.066 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:39.199 (Sergio Perez, McLaren)
2012: 1:40.722 (Kimi Räikkönen, Lotus)
Senaste fem segrarna:
2016: Daniel Ricciardo, Red Bull
2015: Sebastian Vettel, Ferrari
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Fernando Alonso, Ferrari
Förare med flest segrar:
Sebastian Vettel (4)
Fernando Alonso (3)
Michael Schumacher (3)
Kimi Räikkönen (2)
Eddie Irvine (1)
Lewis Hamilton (1)
Giancarlo Fisichella (1)
Daniel Ricciardo (1)
Ralf Schumacher (1)
Jenson Button (1)
••••
Bloggen uppdateras som vanligt varje dag inför racet – i morgon får du koll på en väderprognos och de senaste nyheterna.
Vill du ha fler snabba nyheter? Följ oss på Facebook. Sportbladet Motor.
Där hittar du också nyheter kring andra grenar med svenska förare. Vi följer super Formula, WRC, rallycross, DTM, F3, F4, motoGP, speedway, NHRA och mycket mycket mer.