Startsida / Inlägg

Guide till Singapores GP i F1

av Anna Andersson

Italien och Monza handlade om passion och fart. Om Lewis Hamilton som tog över VM-ledningen mitt i Ferraris hjärta.
Nu väntar något helt annat. Ett nattrace med glamour och många, många kurvor.
I dag får du en guide till Singapores GP i F1

Här är förarnas däckval inför helgen.

När vi pratar om banan så är det årets längsta lopp. Det handlar om ungefär två timmar och fjolårets segrare Nico Rosberg hade en genomsnittlig fart på 180 km /timmen när han vann loppet efter en timme och 56 minuter. Detta är den bana i kalendern som har flest kurvor, fler än i Monaco och det är också den bana där jag nästan törs garantera att säkerhetsbilen kommer ut på banan. Den har varit en del av varje lopp sedan premiären 2008 (då Nelson Piquet jr medvetet kraschade sin bil i muren för att ge Fernando Alonso möjligheten att vinna loppet. Hans dåvarande teamchef Flavio Briatore försvann från F1 efter det, det gjorde Piquet också).
En annan kul fakta är att  det är 1600 strålkastare som lyser upp banan, det gör att det är fyra gånger så ljust som på en fotbollsplan. Renaults Nico Hülkenberg firar det med en svart hjälm.

Lil preview to my special edition #singaporegp Lid's !!! ?? #blackisback #black #mean #singapore

A post shared by Nico Hülkenberg (@hulkhulkenberg) on


För två år sedan pratade jag med Marcus Ericsson om hur jobbigt helgens lopp är.  Den artikeln läser du här.
Vill du ha koll på  tiderna och vädret, samt torsdagens snackisar? Då läser du här.

Detta inlägg är redan allt för långt.

Guide till Singapores GP i F1

The Singapore F1 Grand Prix's Marina Bay City Circuit is illuminated during a light test as seen from Swissotel The Stamford, Tuesday, Sept. 16, 2014 in Singapore. (AP Photo/Wong Maye-E)
Guide till Singapores GP. (AP Photo)

Marina Bay Street Circuit
Längd: 5,073 m/ 61 varv ( motsols)
Distans till första kurvan: 200 m
Antal kurvor: 14 vänster, 9 höger. Det är den bana i kalendern som har flest kurvor.
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T6)
Kurvor under 100 km/tim: 6 (T3, T8, T13, T14, T16, T18)
Däck:      Ultrasoft/Supersoft/Soft
Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Högt.
Bromszoner: 15 ( 4 hårda och bromsslitaget är högt)
Maxfart utan DRS: 300 km/tim.
Lägsta fart: 75 km/tim
Genomsnittsfart: 180 km/timmen.
Omkörningar 2016: 48 ( 14 med hjälp av DRS)
Vinnande strategi 2016:2 depåstopp (vanligaste strategin 3 depåstopp)
Segrar från pole position: 7 (Fernando Alonso vann från startplats 15 premiäråret 2008 efter den omtalade crashgaten där hans teamkollega medvetet krockade sin bil. )

Säkerhetsbilen har varit på banan vid varje race sedan starten 2008.

Topp 8 Kval  2016
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Daniel Ricciardo, Red Bull
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Carlos Sainz, Toro Rosso
7. Daniil Kwjat, Toro Rosso
8. Nico Hülkenberg, Force India

Mercedes AMG Petronas F1 Team's German driver Nico Rosberg celebrates winning the Formula One Singapore Grand Prix in Singapore on September 18, 2016. / AFP PHOTO / Anthony WALLACE
Så glad blev Rosberg 2016 (AFP)

Topp 8 race 2016
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Daniel Ricciardo, Red Bull
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Sebastian Vettel, Ferrari
6. Max Verstappen, Red Bull
7. Fernando Alonso, McLaren
8. Sergio Perez, Force India
……
17. Marcus Ericsson, Sauber

Kval rekord:
Absolut: 1:42.584 (Nico Rosberg, Mercedes, 2016)
2016: 1:42.584 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:43.885 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2014: 1:45.681 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:42.841 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2012: 1:46.362 (Lewis Hamilton, McLaren)

Senaste fem vinnarna:
2016: Nico Rosberg Mercedes
2015: Sebastian Vettel, Ferrari
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Sebastian Vettel, Red Bull
2011: Sebastian Vettel, Red Bull

Förare med flest vinster:
Sebastian Vettel (4)
Fernando Alonso (2)
Lewis Hamilton (2)
Nico Rosberg (1)

Förare med flest pole position:
Lewis Hamilton (3)
Sebastian Vettel (3)

••••
Annars kan vi notera att….

….Mercedes har förlängt kontraktet med Valtteri Bottas över 2018.
….motorsporttotal skriver att samarbetet mellan McLaren och Honda är avslutat. McLaren har ett nytt kontrakt med Renault medan Honda kommer att samarbeta med Toro Rosso.
….Toro Rosso inte vill släppa Carlos Sainz till Renault innan säsongen är över. De räknar med att han ger dem fler VM-poäng än kollegan Daniil Kvyat.
…oddsen för att Fernando Alonso ska stanna hos McLaren ökar. Han har goda relationer med Renault, de blev världsmästare tillsammans både 2005 och 2006.
….Robert Kubica som hoppats på en förarplats hos Renault jobbar nu för att få en plats hos Williams. Det teamet behöver en äldre förare,  sponsorn Martini vill inte att teamet har två förre under 25 år och Lance Strolls pappa äger delar av teamet så han bli kvar.
…..alkoholen kan bli Pascal Wehrleins fall. Tysken som tagit alla Saubers poäng i år är 23 år. Varken Force India eller Williams vill ha båda förarna under 25 år. Deras sponsorer är verksamma inom alkoholbranschen och vill inte ha två unga förare. Det är inte bra för affärerna. Hos Sauber lär Marcus Ericsson bli kvar och den andra platsen går troligen till en av Ferraris juniorförare. Wehrlein sponsras av Mercedes.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB