Startsida / Inlägg

Hamilton har pole position i Malaysias GP

av Anna Andersson

En starkrasch i Singapore gav honom noll poäng.
En motor som gick sönder gav honom sista startplats.

Samtidigt har resultaten spelat hans konkurrent i händerna.

Lewis Hamiltoin vann Singapores GP.

Hamilton har pole position i Malaysias GP
De här två helgerna i september kan kosta Sebastian Vettel VM-titeln.
Det är naturligtvis sex lopp kvar av säsongen och det är mycket som kan hända, men Vettel som hade 28 poäng upp till Hamilton i kampen om VM blir allt mer pressad och en pressad förare är mer benägen att göra misstag än en förare som är inne i zonen.
Nu måste Vettel attackera från sista startposition. Framför sig har han de två Sauberbilarna och de lär han komma om rätt snabbt, men det är en lång lång väg  upp till poängen och en ännu längre väg upp till prispallen. Dit behöver Vettel ta sig om han inte ska tappa allt för mycket till Hamilton – för banorna som kommer framöver passar Mercedesen riktigt bra. Nu väntar Japan, USA och Mexiko.
Det är banor som brukar passa Mercedes perfekt.

REFILE - QUALITY REPEAT Formula One F1 - Malaysia Grand Prix 2017 - Practice - Sepang, Malaysia - September 29, 2017. Mercedes' Lewis Hamilton gestures. REUTERS/Edgar Su
Hamilton har pole position i Malaysias GP(REUTERS)

 

Kikar vi på banan i Sepang så är det en lång väg till första kurvan. Hamilton har pole position i Malaysias GP, Kimi Räikkönen står i den andra startruten medan Red Bulls Max Verstaooen och Daniel Ricciardo delar andra startled.

Förra året var de båda Ferraribilarna i varandra där och det var en mycket stökig start. Här är det viktigt att komma av linjen snabbt, det vet vi att Räikkönen gjorde i Singapore för två veckor sedan, men det är också viktigt att hålla sig borta från incidenter (och det vet vi att varken han eller Verstappen gjorde för två veckor sedan).

I fjol var Nico Rosberg inblandad i den där startkollisionen i Malaysia och halkade ner i fältet, trots det återhämtade han sig och körde in på en tredjeplats.

– Det är en bana som passar Vettel, han hade bara otur, säger Mercedes ordförande Niki Lauda till motorsporttotal.
– Han kommer att ta poäng, kanske till och med en pallplats.

Mer om kvalet läser du här.

Starten går klockan 09.00 i morgon  – det känns som om vi har ett mycket spännande lopp framför oss. Missa inte det.

Jag kommer att starta livebevakningen klockan 08.50. Ni hänger väl med?
•••

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany sitting in his car prepares for the third practice session at the Sepang International Circuit for the Malaysian Formula One Grand Prix in Sepang, Malaysia, Saturday, Sept. 30, 2017. (AP Photo/Eric To)
(AP Photo/Eric To)

Sebastian Vettels motor gick sönder under den tredje träningen och teamet byggde in en ny motor, men den fungerade inte som den skulle under kvalet och Vettel blev helt utan tid. Därför startar han Malaysias Gp från sista startposition.
– Det är tufft, vi nu får vi spara däck till i morgon och det kan ge oss en bra möjlighet i loppet även om vi startar längst bak, säger Vettel när han möter tyska journalister efter kvalet.
Ferrari har nu bytt till årets fjärde och sista tillåtna enhet.

Vi kan också notera att…
…Marcus Ericsson fick stryk av sin teamkollega Pascal Wehrlein med en halv sekund. Ericsson var 19:e man och Wehrlein 18:e. I den interna kvalstatistiken står det nu 9-4 till Wehrleins fördel.
…Pierre Gasly var 14:e man i sitt första F1-kval, placeringen bakom sin teamkollega Carlos Sainz.
…Grosjean, Magussen, Wehrlein, Ericsson och Vettel försvann alla i Q1. Samtliga bilar med motorer från Ferrari.
…Fernando Alonso och Stoffel Vandoorne båda in sina McLarenbilar i Q3.
….Max Verstappen slog Daniel Ricciardo i deras interna kamp.
...Valtteri Bottas var bara femma i kvalet, misslyckat för finländaren.
…Lewis Hamilton tog sin 70:e pole position.

…Christian Horner tror på seger.

– Målet är pallen, men då tittar vi inte på tredjeplatsen. Vi ser längre fram än så, säger Red Bull stallchef.

…det ryktas om att Renault har erbjudit Jolyon Palmer 3 miljoner euro för att lämna jobbet i teamet redan nu.

Här är kvalresultatet:

1) Lewis Hamilton    Mercedes, 1m30.076s    –
2) Kimi Räikkonen, Ferrari, 1m30.121s
3) Max Verstappen, Red Bull/Renault      1m30.541s
4) Daniel Ricciardo, Red Bull/Renault      1m30.595s
5) Valtteri Bottas, Mercedes      1m30.758s
6) Esteban Ocon, Force India/Mercedes  1m31.478s
7) Stoffel Vandoorne, McLaren/Honda  1m31.582s
8) Nico Hülkenberg, Renault  1m31.607s
9) Sergio Perez, Force India/Mercedes  1m31.658s
10) Fernando Alonso, McLaren/Honda  1m31.704s
11) Felipe Massa, Williams/Mercedes  1m32.034s
12) Jolyon Palmer, Renault 1m32.100s
13) Lance Stroll, Williams/Mercedes 1m32.307s
14) Carlos Sainz, Toro Rosso/Renault 1m32.402s
15) Pierre Gasly, Toro Rosso/Renault 1m32.558s
16) Romain Grosjean, Haas/Ferrari 1m33.308s
17) Kevin Magnussen, Haas/Ferrari 1m33.434s
18) Pascal Wehrlein, Sauber/Ferrari 1m33.483s
19) Marcus Ericsson, Sauber/Ferrari 1m33.970s
20) Sebastian Vettel, Ferrari
•••
Lite lästips

Är det en stallorder som avgör årets F1?
Mer läser du här:

Vill du ha guiden till Malaysias GP?
Den hittar du här.

Är Malaysia banan som dödar däcke?
Mer läser du här.

•••
Ett intressant rykte kommer från Blick. Lance Strolls pappa ska tydligen ha betalat ett extra test för Stroll i Japan. Testet genomfördes med en bil från 2014 och Williams ville att även Robert Kubica skulle få genomföra testet, men då sa pappa Stroll nej. Enligt tidningen tillåter familjen Stroll bara två möjliga konkurrenter till sin son, Felipe Massa eller reservföraren Paul di Resta.
Pappa Lawrence Stroll är en av delägarna i Williams.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB