Startsida / Inlägg

Löser Carlos Sainz McLarens problem?

av Anna Andersson

Är en lavin på väg att rulla över F1?
En lavin som innehåller en förare och som sätter sina spår på flera håll?

Torro Rosso's Spanish driver Carlos Sainz Jr listens during a press conference at the Autodromo Nazionale circuit in Monza on August 31, 2017 ahead of the Italian Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Löser Carlos Sainz McLarens problem?/ AFP

Enligt de senaste ryktena är Carlos Sainz nyckeln i ett mycket komplicerat spel. Som ni alla vet vill McLaren bryta sitt samarbete med motortillverkaren Honda. Efter tre år utan en pallplats är teamet trött på att Honda inte håller den kvalitet man lovar. Trots att Honda bidrar med stora ekonomiska resurser har inte det gamla mästarteamet McLaren råd att ligga i botten av F1, dels med tanke på andra sponsorkontrakt och dels med tanke på att ju bättre placering i märkes-VM och ju mer prispengar får teamet.
Och det handlar inte om några småsummor. Det kan vara skillnaden mellan en konkurs och en säsong till – fråga Manor och Caterham.
– Vi måste ta ett sportsligt, inte ett ekonomiskt beslut, säger McLarens VD Zak Brown till motorsportmagazin.
– Vi har inte råd att stå utanför prispallen ett år till.
Löser Carlos Sainz McLarens problem?

Honda vill vara kvar i F1 och man vill fixa en F1-styrning åt sin skyddsling Nobuharu Matsushita som nu kör Formel 2. Därför behöver man hitta en ny partner om – eller kanske snarare när – McLaren avslutar samarbetet.
McLaren vill köpa motorer av Renault, men den franska tillverkaren har bestämt sig för att bara leverera motorer till tre team och i nuläge arbetar man med fabriksteamet, Red Bull och Toto Rosso.
Därför kan Toro Rosso bli lösningen för Honda – Red Bulls B-team är intresserat av ett samarbete med Honda, men för att lösa kontraktet med Renault kan man behöva släppa sin förare Carlos Sainz.
Det är en lavin som skulle kunna ge oss följande lösning.
Toro Rosso skulle få ett ekonomiskt tillskott från Honda.
Red Bull ger det teamet en möjlighet att avvakta utvecklingen hos Honda för att se om ett samarbete är möjligt längre fram.
Renault får Carlos Sainz som förare intill Nico Hülkenberg – det ryktas om att det kan vara aktuellt redan till deltävlingen i Malaysia senare i höst.

Mclaren driver Fernando Alonso of Spain steers his car during the second practice session ahead of the Belgian Formula One Grand Prix in Spa-Francorchamps, Belgium, Friday, Aug. 25, 2017. (AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
Kan en motor från Renault hjälpa McLaren att behålla Alonso?  (AP)

McLaren för köpa motorer från Renault, man kan äntligen gå vidare med en ny motorleverantör och har då större chanser att behålla Fernando Alonso.
Hos Toro Rosso skulle säkerligen Pierre Gasly få chansen om Sainz flyttar på sig. Han vann helgens lopp i Super Formula, före Felix Rosenqvist, och har länge stöttats av Red Bull. Nobuharu Matsushita har ännu inte tillräckligt många poäng för en superlicens 2018.

Har du hört att….
…David Schumacher drömmer om en F1-duell med Mick? De båda kusinerna har samma mål, att en dag köra F1. David är son till Ralf Schumacher och kör Formel 4, Mick är son till Michael och kör EM i Formel 3.
…det finns plats för tre F1-team till på gridden, men Jean Todt sagt att det inte finns något nytt team som är på väg in.
…Ferrari har fyllt 70 år.
…teamen vill ändra regeln som säger att en förare bara får använda tre motorer under säsongen 2018. Dessutom vill man att FIA funderar ut en ny lösning för hur man bestraffar de förare som gör fler än de tillåtna motorbytena. I dag straffas de i startuppställningen.

•••
I helgen är det lopp igen.  Säsongens 14:e.
Det är dags för det häftiga nattloppet i Singapore.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB