Startsida / Inlägg

Nico Rosberg gör comeback i F1

av Anna Andersson

Man upphör aldrig att förvånas.
Nico Rosberg gör comeback i F1.
Som manager.
Han är Robert Kubicas nye rådgivare.
– Lewis Hamilton och Robert Kubica var de två snabbaste motståndarna som jag någonsin kört mot under min karriär, säger Rosberg.
– Därför känns det väldigt spännande att kunna följa Robert på hans resa tillbaka till F1. Jag ser verkligen fram emot det.

Renault Formula One driver Robert Kubica of Poland talks to the media outside his team garage at the British Formula One Grand Prix in Silverstone, England, Thursday, July 8, 2010. (AP Photo/Max Nash)
Comeback? (AP Photo/Max Nash)

Polacken Robert Kubica vann Saubers första F1-lopp, på den tiden körde teamet tillsammans med BMW. Han värvades till Renault, men var med om en fruktansvärd rallyolycka. Den kunde ha kostat honom livet.
Den påverkade också hans karriär. Kubica skadade sin arm mycket svårt kom inte tillbaka till F1 efter den olyckan. Han har andra klasser, bland annat WRC, men i somras så fick han först göra ett inofficiellt test med Renault. Där imponerade han så pass att han också fick köra under det officiella testet i Ungern. Även där imponerade han – men Renault har valt att knyta till sig Carlos Sainz som partern till Nico Hülkenberg.
Det gör att det i nuläget bara finns en intressant plats för polacken. Det är hos Williams, en förarplats som även Marcus Ericsson är intresserad av. Det klassiska teamet kör nu med 18-årige Lance Stroll och veteranen Felipe Massa som egentligen lade av efter förra säsongen.

Huvudsponsorn Martini vill ha en förare över 25 och 32-årige Kubica ligger bra till för att göra reklam för alkohol – dessutom lär hans comeback få väcka stort mediaintresse över hela världen och öka marknadsandelarna för Martini i Polen.
Lägg där till att den regerande världsmästaren Nico Rosberg körde för Williams 2006 till 2009 – och hans pappa Keke vann VM-titeln med Williams 1982.  Rosberg kommer att jobba tillsammans med Kubicas andra agent Alessandro Alunni Bravi.

Snygg rubrik – Nico Rosberg gör comeback i F1

Den trodde jag inte skulle komma, inte i år i alla fall.

•••
Singapore har förlängt sitt kontrakt med F1. Till och med 2021.

•••

Nu händer det mycket på en gång. Jag skrev om en jordbävning inom F1 för några dagar sedan.

Nu är det ett faktum.

Renault meddelar att man har avslutat sitt samarbete med Toro Rosso.

Renault förklarar att man inleder ett samarbete med McLaren till och med 2020.

– Dagens besked ger oss den stabilitet som vi behöver för att kunna gå vidare med vårt tekniska program inför 2018, säger VD Zak Brown.

Toro Rosso skriver i ett mail att Honda är ny motorleverantör för teamet.

Renault bekräftar att Carlos Sainz lämnar Toro Rosso och är ny förare för teamet 2018.

Precis som väntat med andra ord.

Det bör betyda att Pierre Gasley får en förarplats hos Toro Rosso nästa år, att Fernando Alonso stannar hos McLaren och att Robert Kubica, Jolyon Palmer och Marcus Ericsson slåss om Felipe Massas förarplats hos Williams. Om nu inte Massa stannar…. eller om Williams nu inte väljer Sergio Perez och Mercedes pumpar in mer pengar för att Pascal Wehrlein ska få en förarplats hos Force India,i ett av de team som de levererar motorer till.

Dessutom känns det som om Red Bull kan vara på väg från Renault till Honda. Red Bull och Renault har haft stora konflikter under sitt samarbete, men det forna mästarteamet vill inte satsa på Honda direkt. Det är för riskabelt. Därför låter man Toro Rosso testa om samarbetet kan fungera.

Gör det det, om Honda kan leverera en motor som både håller och presterar, då är vägen för ett samarbete mellab Red Bull och den japanska tillverkaren öppen.
•••
Jag ser med spänning fram emot den här helgen. Singapore är en bana som bör passa Red Bull riktigt bra och teamet förberedde sig väl genom att ta motorstraffen på Monza för två veckor sedan.
– Ska vi vinna något lopp i år är Singapore vår bästa chans, säger Daniel Ricciardo.
Dessutom är jag rätt övertygad om att Singapore, som kräver downforce och inte en stark motor kommer att passa Ferrari betydligt bättre än Monza. Därför är frågan vad Mercedes tänker göra?
Ställer man in bilen för att lyckas i kvalet och försöka klara sig på att det är svårt att köra om på den trånga stadsbanan?
Eller vågar man satsa på racet eftersom man törs garantera att säkerhetsbilen kommer ut på banan i Singapore. Så har det varit varje år sedan starten 2008.
Det kan alltså bli ett race helt utan en silverpil på prispallen. Hur spännande vore inte det för mästerskapet?

•••
Varning för lite annorlunda tider i helgen….
Fredag: Träning 2 kl 14.30
Lördag: Kval kl 15.00
Vill du ha däckfakta inför helgen klickar du här.
Vill du ha en mer övergripande guide klickar du här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB