Startsida / Inlägg

Vem orsakade kollisionen i Singapore?

av Anna Andersson

Varför krockade Sebastian Vettel, Max Verstappen och Kimi Räikkönen? Vems fel var det egentligen? Vem orsakade kollisionen i Singapore?

Eller var det helt enkelt en racingincident?

Ferrari driver Kimi Raikkonen, right, of Finland collides with teammate Sebastian Vettel of Germany, left, and Red Bull driver Max Verstappen of the Netherlands at the start of the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Sunday, Sept. 17, 2017. (AP Photo/Yong Teck Lim)
(AP Photo/Yong Teck Lim)
Ferrari driver Kimi Raikkonen, right, of Finland collides with teammate Sebastian Vettel of Germany at the start of the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Sunday, Sept. 17, 2017. (AP Photo/Yong Teck Lim)
(AP Photo/Yong Teck Lim)

Tävlingsledningen ansåg att det var en racingincident.
Jag är beredd att hålla med.
Det regnade, var halt och dålig sikt. Förarna har 200 meter på sig till den första kurvan och det var trångt. Då är det lätt att någonting sådant händer.
Vad tycker du?
Gjorde domarna rätt som lät bli att straffa någon förare?
Jag tycker det.

Sebastian Vettel fick ett tillräckligt hårt straff, han kan ha förlorat VM-titeln i Singapore.
Här har du Ferraris första reaktion på twitter:

Teamet har fått rätt mycket kritik för den tweeten.

•••

Damon Hill, världsmästare 1996 vet i alla fall vad han tycker.

– Dessutom förstörde han Kimis fina start, tog bort Max möjligheter att sätta sin prägel på loppet. Bra jobb Seb, citeras Hill av motorsporttotal.

Max Verstappen anser också att Vettel bär skulden och han påpekar nu också att Sebastian Vettel inte har bett om ursäkt. Mer om det läser du i den text som finns i dagens tidning.

Sedan hittar du min analys efter loppet här.
Själv föredrar jag faktiskt att läsa tidningen på ipaden, jag tycker att det ger den bästa helhetsupplevelsen och redigeringen av dagens F1 var återigen mäktig.

•••

Tack, tack för alla glada tillrop och värmande kommentarer. Det gör mig uppriktigt glad.

•••

Annars kan vi notera att….
….Sergio Perez har förlängt kontraktet med Force India.
….det är fyra team som inte bekräftat sina förare än, Sauber, Toro Rosso och sedan finns det en förarplats hos Williams och en hos McLaren (men den platsen lär Fernando Alonso ta.. nu när Honda är utbytt mot Renault).
….det är många som vill köra för Williams nästa år. Marcus Ericsson, Jolyon Palmer, Pascal Wehrlein och Robert Kubica för att nämna några. Palmer såg till att ta årets första poäng i Singapore. Bra för hans framtid.
…Jac Villeneuve är övertygad om att Toro Rosso begår ett stort misstag när man byter motorleverantör, från Renault till Honda.

•••

Här är läget när det gäller straffpoängen:

Samtliga förare klarade sig utan straffpoäng i helgen.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Tf chefredaktör och vd: Lena K Samuelsson
  • Tf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB