Startsida / Inlägg

Guide till USAs GP i F1

av Anna Andersson

Lewis Hamilton. Kan den här helgen handla om någonting annat?
Det känns knappast så. Det är han som är favorit, det är hans andra hemmabana och det är han som kan vinna VM-titeln.
I dag får du en guide till USAs GP i F1 och så kikar vi på väderprognosen inför helgen. Det verkar det som om det kan bli en rätt behaglig helg, i alla fall fram till och med lördag.
Under fredagen är risken för regn 20 procent under det första träningspasset, under det andra finns det risk för åskskurar. Temperaturen väntas vara mellan 24 och 28 grader varmt. Under lördagen kommer temperaturen att vara runt 30 grader under det tredje träningspasset och något svalare under kvalet. Det är ingen risk för regn.
Det är det däremot under söndagen.

Mercedes driver Nico Rosberg, of Germany, steers his car during the first practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Friday, Oct. 23, 2015, in Austin, Texas. (AP Photo/John Locher)
Nico Rosberg i regnet 2015 (AP Photo)

Enligt prognosen finns det risk för rejäla åskskurar under förmiddagen, det handlar om ungefär 20 liter vatten per kvadratmeter. Det gör att även om det är torrt under racet lär det grepp som funnits på banan flyta bort. Dessutom ska vinden öka och enligt prognosen kommer det inte vara varmare än 24 grader. Det finns också en risk för regn under racet.
Ni minns kanske kvalet 2015?
De förhållandena vill ingen av oss ha på söndag.
När det gäller banan har den också ritats av tysken Hermann Tilke och det är kanske hans bästa verk. Den har stora höjdskillnader, framförallt på väg till första kurvan som går åt vänster och är byggt med Eau Rouge i åtanke. Banan är den första i USA som är byggt för just F1. Premiären skedde 2012 och Lewis Hamilton vann racet.
– Banan är en annan av mina favoriter. Jag är inget fan av de nya banorna eftersom de ofta har en tråkig design med stora avåkningszoner, men i USA har de lyckats. Det går upp och ner, snabba kurvkombinationer, långsamma kurvor och den första delen påminner om Suzuka, säger Marcus Ericsson.

Dagens nyheter från F1-världen hittar du lite längre ner i inlägget. Först kommer all fakta och statistik du behöver inför helgens race. Återigen påminner jag om de ovanliga tiderna.

21 oktober:  Kval kl 23.00.

22 oktober: Race kl 21.00:

Här är en guide till USAs GP i F1

Circuit of the Americas
Längd: 5513 m (56 varv)
Totaldistans: 308,405 km
Avstånd till första kurvan: 280 m
Antal kurvor: 11 vänster, 9 höger
Kurvor över 250 km/tim: 4 (T2, T3, T4, T10)
Kurvor under 100 km/tim: 5 (T1, T11, T12, T13, T15)
Däck: Ultrasoft/Supersoft/Soft
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Medel
Bromszoner: 10 ( 4 hårda)
Maxhastighet utan DRS: 320 km/tim
Lägsta hastighet: 80 km/tim
Genomsnittshastighet: 200 km/tim
Toppfart utan DRS: 320 km/timmen
Vinnande strategi 2016: 2 depåstopp:
Vanligaste strategi: 1 depåstopp
Säkerhetsbil på banan: En gång sedan 2012.

Mercedes driver Lewis Hamilton, of Britain, kisses his trophy after winning the world championship win his victory at the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Sunday, Oct. 25, 2015, in Austin, Texas.(AP Photo/John Locher)
Guide till USAs GP F1. Här säkrade Lewis Hamilton VM-titeln 2015. (AP Photo)

Vinst från sämsta startposition:

Lewis Hamilton har vunnit från startplats 2 vid tre tillfällen, 2012, 2014 och 2015.

Topp 8 i kvalet 2016:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Sebastian Vettel, Ferrari
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Valtteri Bottas, Williams

Topp 8 i racet 2016:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Fernando Alonso, McLaren
6. Carlos Sainz, Toro Rosso
7. Felipe Massa, Williams
8. Sergio Perez, Force India
—–
14. Marcus Ericsson, Sauber

Snabbaste varv i racet:
Absolut: 1:39.347 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2012)
2016: 1:39.877 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2015: 1:40.666 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:41.379 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2013: 1:39.856 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2012: 1:39.347 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Segrare sedan 2012:
2016: Lewis Hamilton, Mercedes
2015: Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Lewis Hamilton, McLaren

Förare med flest pole positions:
Sebastian Vettel (2)
Nico Rosberg (2)
Lewis Hamilton (1)

Omkörningar 2016: 79 (23 med DRS)

••••
När det gäller dagens nyheter från F1-världen kan vi konstatera att..

…Robert Kubica har genomfört ett andra F1-test för Williams. Denna gång i Ungern, han körde en FW36 på Hugaroring. Enligt teamet var det en produktiv dag, i på sociala medier kunde vi dock se en bil som stod tvärs över start/målrakan. I dag ska Paul di Resta testa samma bil på samma bana. Williams räknar med att ta ett beslut om vem som ska köra deras bil innan årets säsong är slut.

Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team. Sochi Autodrom.
Grattis Pascal Wehrlein (Sauber).

…Pascal Wehrlein fyller 23 år. Vad ska Ericssons nuvarande teamkollega göra nästa år? De snackas om att han återvänder till DTM där han vann titeln 2015. Mercedes var bara tvåa i märkesmästerskapet och tillverkaren vill avsluta sin karriär i det mästerskapet med en seger 2018.
…Renaults chefer är väldigt besvikna över att motorns tillförlitlighet 2017.
.…McLaren-Honda räknar med en bättre helg i USA. Circuit of the Americas ska passa bilen bättre än vad Suzuka International Circuit gjorde.
….däckvalen och information kring Toro Rossos nya förare hittar du i gårdagens inlägg. Där får du också reda på vad som krävs för att Lewis Hamilton ska säkra titeln.

••••

Tack för att du läser F1-bloggen och vi hörs igen.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB