Hamilton tog sin första pole position i Japan
avLewis Hamilton har aldrig tidigare haft pole position.
Inte på Suzuka.
Men i dag gjorde han allt rätt och dominerade kvalet. Hamilton tog sin första pole position i Japan.
Lika tung som Mercedesen såg ut i Malaysia för en vecka sedan lika pigg var den på Suzuka. I de något kallare förhållandena och på en annan typ av bana så var det ingen som kunde hota silverpilen.
Hamilton tog sin 71;a pole position och när Hamilton tog sin första pole position i Japan har han faktiskt haft pole position på samtliga banor som är med i årets F1-kalender. Det är en helt vansinnig prestation.
Vi kan bara gratulera!
– Det var en riktigt bra dag, varje varv var fantastiskt, sa Hamilton efteråt – och han slog Michael Schumachers banrekord från 2006 med 1,7 sekunder.
Sebastian Vettel, som var trea i kvalet, kunde dra nytta av att Valtteri Bottas har bytt växellåda och startar nu från position två. Det är inte helt illa på Suzuka där det är 545 meter till första kurvan. Det blir spännande att se vilket av teamen som väljer rätt strategi i morgon bitti. Mercedes stallchef Toto Wolff har redan varnat för de problem som däcken kan ställa till med:
– När du hittar däcksfönstret har däcken klart mer fäste än när du ligger utanför det fönstret. När du överhettar däcken tappar du en sekund direkt, säger han till motorsporttotal.
– Longrunsen i racet är en helt annan sak än de snabba varven i kvalet. Under den tredje träningen var våra longruns riktigt dåiga, båda förarna överhettade däcken. Det kommer att bli riktigt spännande.
Jag drar igång livebevakningen kl 06.50 om du vill hänga med.
Vill du läsa mer om kvalet gör du det här:
Så bör startuppställningen se ut:
1) L. Hamilton, Mercedes
2) S. Vettel, Ferrari
3) D. Ricciardo, Red Bull
4) M. Verstappen, Red Bull
5) E. Ocon, Force India
6) V. Bottas, Mercedes
7) S. Perez, Force India
8) F. Massa, Williams
9) S. Vandoorne, McLaren
10) K. Räikkönen, Ferrari
11) N. Hülkenberg, Renault
12) K. Magnussen, Haas F1
13) R. Grosjean, Haas F1
14) P. Gasly, Toro Rosso
15) L. Strol, Williams
16) M. Ericsson, Sauber
17) P. Wehrlein, Sauber
18 ) J. Palmer, Renault
19) C. Sainz, Toro Rosso
20) F. Alonso, McLaren
•••
Red Bull som dominerade med två pallplatser i Malaysia för en vecka sedan hade betydligt svårare på Suzuka, där väderförhållandena var kyligare. Daniel Ricciardo och Max Verstappen var ungefär en sekund efter Lewis Hamilton i kvalet – men eftersom Valtteri Bottas flyttas ner på gridden så delar de andra startled.
– Vi är lite besvikna, absolut, säger motorsportkonsulent Helmut Marko till motorsporttotal.
– Vi har tappat fart jämfört med gårdagen och vi är inte helt säkra på varför. Det är flera faktorer som bidrar.
Även han pratar om vikten av att få däcken i rätt temperatur.
– Man måste få däcken att jobba i däcksfönstret, det lyckades vi inte riktigt med i dag och det är första gången på flera tävlingshelger som vi har misslyckats med den detaljen. Vi hoppas att det blir något varmare i morgon och att det ger oss mer fäste, säger han.
– När vi startar som trea och fyra så förväntar ivi oss i alla fall en pallplats.
I dag var det bara 22 grader i luften, i morgon ska det bli mellan 26 och 28. Det kan naturligtvis påverka resultatet i morgondagens race. Mercedes lär inte gilla det, medan Ferrari och Red Bull jublar över den förändringen.
Det känns som om det kan bli en intressant tävling i Japans – och det redan klockan 07.00. Glöm inte att ställa klockan!
•••
Romain Grosjean kraschade rejält i kurva fyra när det var lite mer än en minut kvar av Q1. Därmed var det han själv, Pierre Gasly, Lance Stroll, Marcus Ericsson och Pascal Wehrlein lämnade kvalet efter den incidenten. Ericsson slog den här gången Wehrlein i kvalet.
Ericssons teori om varför han fått stryk av teamkollegan i de flesta loppen i år hittar du här.
Det handlar om längd – och vikt.
Annars var svensken nöjd med sitt kval.
– Det var ett okej kval för min del och vi förbättrade oss hela tiden, säger han.
– Jag var lite besviken över den röda flaggan, men allt som allt är jag nöjd med min insats.
Pascal Wehrlein klagade över balansen i bilen, han tyckte att denvar sämre under lördagen än under fredagen och ska försöka hitta en lösning till loppet i morgon.
•••
Vi har flera straff att ta hänsyn till inför starten av Japans GP.
Valtteri Bottas har bytt växellåda. + 5 platser.
Kimi Räikkönen har bytt växellåda efter en avåkning i det sista träningspasset. + 5 platser.
Jolyon Palmer, Renault, har också bytt delar av motorn. + 20 platser.
Carlos Sainz har bytt motor. + 20 platser.
Fernando Alonso har bytt motor efter en hydraulikläcka. + 35 platser.
Här är läget bland förarna:
Neue Teile und Strafen für Alonso und Palmer beim #JapaneseGP. #F1 pic.twitter.com/e98Wkr2T2q
— Ruben Zimmermann (@RubyWestside) October 7, 2017
•••
Här har du PIrellis förslag på strategi:
Best strategy for the 53-lap race is a two-stopper, if dry and warm. Two stints on supersoft of 16 laps each then soft to the flag (1/2).
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) October 7, 2017
In cooler conditions a one-stopper can work: one-stint on supersoft of 22 laps, then soft to the flag. 53-lap race in total (2/2).
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) October 7, 2017
Vill du ha guiden inför helgen?
Den hittar du här.
•••
Toro Rosso meddelar att Carlos Sainz lämnar teamet efter Japans GP. Han flyttar till Renault.
Där ersätter han Jolyon Palmer som har gjort sitt hos det franska stallet.
Renault ställer upp med Sainz och Nico Hülkenberg i säsongens avslutande race, det är samma par som även kör 2018.
Hos Toro Rosso gör Daniil Kvyatt comeback, han och Pierre Gasly kör säsongens avslutande lopp. Det gör att Felix Rosenqvist blir av med en tuff konkurrent i kampen om segern i japanska Super Formula. Där återstår en tävlingshelg – och Gasly lämnar mästerskapet för F1.
Jag säger det igen – 07.00.
Då släcks lamporna.