Startsida / Inlägg

Lewis Hamilton kan ha säkrat VM-titeln

av Anna Andersson

Lewis Hamiltons glädje gick inte att ta miste på.
Han vann Japans GP.
Men segern betyder mer än så.
Lewis Hamilton kan ha säkrat VM-titeln.

Formula One F1 - Japanese Grand Prix 2017 - Suzuka Circuit, Japan - October 8, 2017. Mercedes' Lewis Hamilton of Britain throws his trophy into the air as he celebrates winning the race. REUTERS/Toru Hanai
Hamilton kan ha säkrat VM-titeln REUTERS/Toru Hanai

Han är mycket väl medveten om att han har en hand på VM-bucklan. Han har 59 poängs försprång i kampen om VM när det nu återstår fyra lopp – och det är 100 poäng kvar att köra om. Det känns inte som om Hamilton släpper den ledningen, faktum är att han kan bryta två lopp och även om Vettel vinner de två racen så har han ändå ledningen i mästerskapet.
Dessutom kommer vi nu till två banor, USA den 22 oktober och Mexiko efter det, som passar både Mercedes och Hamilton riktigt bra.

– Jag kan absolut inte säga att jag har en hand på bucklan, inte än. De är 100 poäng kvar att tävla om och jag måste ge allt. Han (Vettel) har haft väldigt mycket otur, motorerna är väldigt komplexa. Jag kan bara säga att killarna i mitt team har gjort ett enastående jobb än så länge.
Teoretiskt kan Hamilton säkra titeln i Austin om två veckor…..
Jag tror att Hamilton vinner VM i år.
Även om jag gärna ser att det blir kamp in i det sista – det blir så mycket roligare att både titta och jobba då;-)

När det gäller Vettel är det svårt att skriva något annat än, NEIN, NEIN, NEIN!

Detta måste vara en mardröm för både honom och Ferrari.
– Jag vet inte vad som hände, säger Sebastian Vettel till RTL.
– Jag tror att det var ett tändstift, jag märkte det redan när vi skulle värma bilen och på formationsvarvet fanns ingen power alls.
Han var extremt besviken och vet naturligtvis också att hans chanser till en femte VM-titel är minimala. Istället för att tangera JM Fangios rekord på fem titlar kan han behöva se hur Hamilton tangerar hans fyra titlar.
Bittert för Vettel.
– Vi ligger alla på gränsen och ibland går saker sönder, även om man önskar att de inte gjorde det. Normalt har man kontroll på allt, men ibland så fungerar inte saker. Hur bittert det än är så kan det vara så, säger han.
– Jag vet att alla ger allt och då är det extra bittert när det händer.
I Singapore var det hans eget misstag som gjorde att det blev noll poäng. I Malaysia gick motorn sönder inför kvalet och nu ett tändstift.
Vilka hemska veckor i Asien för Vettel.

Mer om racet läser du här.

•••
När det gäller Red Bull så känns det som om teamet verkligen är med i kampen om segrar igen. Deras förare var tvåa och trea, de slog alla förutom Lewis Hamilton och bilen är fantastisk i racetrim.
Det är som Hamilton sa:
– Vi är bra i kvalet medan Red Bull är starkare i racet.
Daniel Ricciardo tog sin sjunde pallplats för säsongen och Max Verstappen som vann senast var tvåa i dag. Bilen har utvecklats och det behövs inte så mycket mer power i den motorn för att Red Bull ska kunna utmana om en titel också.
Kanske redan nästa år?
Mercedes har dominerat F1 sedan det senaste regelbytet 2014, men nu börjar de andra stora teamen att komma i kapp. Ferrari har utmanat hela året, men har allt för stora problem med tillförlitligheten, och nu är Red Bull också konkurrenskraftiga.
•••

Sauber's Swedish driver Marcus Ericsson attends a press conference ahead of the Formula One Malaysia Grand Prix at the Sepang circuit near Kuala Lumpur on September 28, 2017. / AFP PHOTO / ROSLAN RAHMAN
Aj aj aj Ericsson./ AFP PHOTO

Vi kan notera att….
…Carlos Sainz kör för Renault från och med nästa race. Jolyon Palmer lämnar F1. Frågan är om han kommer tillbaka.
…Esteban Ocon nu kört 25 varv utan att bryta ett enda lopp. Där tangerar han Max Chiltons rekord.
…Marcus Ericsson var riktigt besviken efter att han tappat kontrollen över sin bil i kurva 8. Hans race slutade i en däckstapel. Det är tredje racehelgen där han inte alls lyckas på söndagen. Ingen bra resklam för framtiden.

– Slutet på den här helgen var en besvikelse för mig, säger Ericsson.

– Starten var bra och jag kunde ta ett par placeringar. Jag körde av i kurva åtta och slog i däckstapeln. Nu flyttar vi fokus mot de kommande racen i USA och Mexiko och jag ser fram emot att köra igen.

Bakom kulisserna pågår arbetet för att behålla en plats i F1, men resultaten hjälper inte. Det som kan rädda honom är de sponsorer som ställt upp så mycket under hans karriär. Kan de göra det en gång till?
... Red Bull knappar in på Ferrari i märkes-VM, samtidigt som Mercedes är på väg mot ännu en VM-titel.
….Force India kommer att sluta fyra i märkes-VM. Båda bilarma tog poäng – igen.
…Kevin Magnussens omkörning av Felipe Massa var racets bästa.

…Daniil Kvyatt gör F1-comeback i USA. För Toro Rosso.

Här är resultatet i Japan:

1. Lewis Hamilton, Mercedes

2. Max Verstappen, Red Bull

3. Daniel Ricciardo, Red BUll

4. Valtteri Bottas, Mercedes

5. Kimi Räikkönen, Ferrari

6. Esteban Ocon, Force India

7. Sergio Perez, Force Indi

8. Kevin Magnussen, Haas

9. Romain Grosjean, Haas

10. Felipe Massa, Williams

11. Fernando Alonso, McLaren

12. Jolyon Palmer, Renault

13. Pierre Gasly, Toro Rosso

14. Stoffen Vandoorne, McLaren

15. Pascal Wehrlein, Sauber

Bröt gjorde Sainz, Vettel, Ericsson, Hülkenberg och Stroll

•••
Nästa helg är det ingen F1, däremot MotoGP i just Japan. Går Marc Marquez moto titeln?
•••
F1 återkommer om två veckor. Då i USA. En bana som Hamilton och Mercedes brukar regera på.
Sedan väntar Mexiko. Där är det bara Mercedesbilar som vunnit sedan F1-comebacken.
Kan Red Bull eller Ferrari hota?
Det finns trots allt en spänning kvar.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB